• شنبه / ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403012513192
  • خبرنگار : 50444

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

مصرف نان کامل در حفظ سلامتی تاثیرگذار است

مصرف نان کامل در حفظ سلامتی تاثیرگذار است

ایسنا/خراسان شمالی مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف نان کامل در حفظ سلامتی و جلوگیری از مرگ زودهنگام تاثیر به‌سزایی دارد.

نسرین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به مزایای استفاده از نان کامل اشاره و اظهار کرد: طبق گزارش بار بیماری‌ها، در سال ۲۰۱۹ در ایران مصرف کم غلات کامل، اصلی‌ترین عامل خطر رژیم غذایی در مرگ زودهنگام بوده است. بنابراین استفاده از نان کامل می‌تواند به بهبود سلامت کمک کند.

وی با یادآوری اینکه یک دانه گندم از سه قسمت سبوس، آندوسپرم و جوانه تشکیل شده است، بیان کرد: نان کامل از آرد کامل تهیه می‌شود که این آرد حاوی پوسته و لایه‌های خارجی دانه گندم است که شامل فیبر، مواد مغذی و مواد ضداکسیدان است.

وی با اشاره به اینکه مصرف نان حاوی آرد کامل ضمن کمک به تامین نیاز روزانه افراد به فیبر باعث بهبود خون‌رسانی، کنترل قند خون و حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود، گفت: مصرف نانی که با آرد سفید تهیه می‌شود خطر اضافه وزن و چاقی، بیماری‌های غیر واگیردار به‌ویژه دیابت، چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: مصرف غلات کامل، ارتباط مستقیمی با کاهش میزان بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، برخی بیماری‌های سرطان و دیابت دارد.

علیزاده گفت: نان کامل حاوی ویتامین‌های گروه ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین است که برای سلامت مغز و عملکرد بهتر آن مفید هستند.

وی با بیان اینکه آرد کامل با استفاده از تمام قسمت‌های دانه گندم تهیه می‌شود و به همین دلیل نان تهیه‌شده از این نوع آرد از نظر تغذیه‌ای ارزشمندتر است، افزود: نان کامل از آردی تهیه می‌شود که هر سه بخش دانه گندم (سبوس، جنین، آندوسپرم) در آن حفظ می‌شود و چنین نانی، پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین بالایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha