• دوشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403012714542
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک فعال زیست‌محیطی:

طبیعت‌گردی باعث تنش و استرس به حیات وحش نشود

طبیعت‌گردی باعث تنش و استرس به حیات وحش نشود

ایسنا/اصفهان یک فعال زیست محیطی گفت: بسیاری از گردشگران خبر ندارند که آغاز بهار، فصل زادآوری حیات وحش است، از این‌رو  ورود به طبیعت باید با احتیاط‌های لازم انجام شود تا تنش و استرس کمتری به حیات وحش وارد شود.

گردش در  طبیعت، به خصوص در بهار و تابستان، یک سفر آسان و در دسترس و فرصتی برای سفر است تا انسان روح و جسم خود را بازیابی کند، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که گردشگری نیازمند رعایت قوانین و شرایطی است که هم آداب و رسوم جوامع محلی رعایت شود و هم محیط زیست آسیب نبیند.

سید تقی عمارتی نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برنامه‌های طبیعت‌گردی که بخش عمده‌ای از سفر به پیاده‌روی و استراحت در طبیعت می‌گذرد، باید به گونه‌ای اجرا شود که امنیت و آرامش طبیعت با سروصدا و شلوغی ما به هم نریزد.

وی افزود: طبیعت‌گردها در مسیر خود ممکن است با توله‌های حیات وحش روبرو شوند، بنابراین سفارش می‌شود که به هیچ عنوان به توله‌ها نزدیک نشده و از محل دور شوند، زیرا مادرها معمولاً در نزدیکی محل توله‌ها هستند و برای حفاظت از فرزند خود به شکل تهاجمی وارد می‌شوند.

این فعال زیست‌محیطی، تصریح کرد: زیبایی عرصه‌های طبیعی، برخی از افراد را تحریک می‌کند تا در طبیعتِ نزدیک جاده به استراحت پرداخته و برای صرف یک ‌وعده غذایی، آتش روشن کنند که گاهی یک اشتباه کوچک می‌تواند جرقه‌ای ‌برای آتش سوزی‌های بزرگ‌ در طبیعت شود.

عمارتی نوش‌آبادی تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از آتش‌سوزی‌های طبیعت ناشی از بی‌توجهی عامل انسانی است که از روی بی‌احتیاطی‌های کوچک اتفاق افتاده و خسارت‌های سنگین به طبیعت وارد کرده است.

وی گفت: پسماند و زباله‌ها را در طبیعت رها نکنید، زیرا ماندن زباله علاوه بر زشت کردن فضای طبیعت، می‌تواند به عمق زمین وارد شده و برای حیات وحش مشکل ایجاد می‌کند و ظرف‌های پلاستیکی با جذب نور می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.

این فعال زیست‌محیطی افزود: گردشگران در طبیعت، گاهی با حیوانات زخمی و بیمار روبرو شده و می‌خواهند به آنها کمک کنند، اما به جای درمان آن باید با شماره ۱۵۴۰ تماس گرفته و به محیط بان ها گزارش کرد تا آنها برای درمان حیوان مجروح به روش‌های تخصصی اقدام کنند.

عمارتی نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: افرادی که وارد طبیعت می‌شوند، گاهی اوقات اقدام به خواندن یا پخش موسیقی با صدای بلند می‌کنند که این رفتار حس ناامنی برای حیات وحش ایجاد می‌کند بنابراین از ایجاد سروصدا باید به شدت خودداری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha