• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403012816035
  • منبع : بازار

باریستا کیست و چه مهارت‌هایی دارد

باریستا کیست و چه مهارت‌هایی دارد

باریستا یا متصدی بار کسی است که در کافه‌ها و رستوران‌ها به دم کردن قهوه‌های مختلف مشغول است. باریستا یک واژه ایتالیایی است اما در ایتالیا، مفهوم باریستا تنها به دم کردن قهوه ختم نمی‌شود. انتخاب و خرید دانه قهوه و تصدی بار هم بر عهده اوست.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت کافه نیرو،در سال‌های اخیر با گسترش فرهنگ قهوه و قهوه نوشی در ایران حرفه باریستایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

همه چیز درباره قهوه و باریستایی

اگر عاشق دنیا قهوه و قهوه نوشی هستید حتما بارها نام باریستا را شنیده‌اید. می‌دانید که یک فنجان اسپرسو یا یک لته خوش عطر و طعم به خودی خود و با تنظیمات دستگاه قهوه ساز تهیه نمی شود، بلکه تمام این نوشیدنی‌ها توسط دستان ماهری که اشتیاق و علاقه شدیدی به قهوه و نوشیدنی‌ها دارد تهیه می شوند.

قهوه چیست؟

قهوه و دم آوری آن کار اصلی یک باریستا است. برای شناخت حرفه باریستایی بهتر است اول قهوه را بشناسیم. نوشیدنی خوش عطر و طعمی که محبوب خیلی ها ست و شروع یک روز بدون قهوه برای آن‌ها غیرقابل تصور است.

 قهوه، نوشیدنی دم‌کردنی است که از دانه‌های قهوه برشته‌کاری شده (رست شده) تهیه شده است. دانه‌های قهوه، هسته میوه درخت قهوه هستند که در نواحی استوایی کشت می‌شوند. قهوه اولین بار در اتیوپی کشت شد. البته امروز کشورهای زیادی هستند که در کشت این دانه نقش دارند و ازجمله آن‌ها می‌توان به برزیل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه اشاره کرد.

دانه‌های قهوه دو گونه اصلی دارند: عربیکا و ربوستا

قهوه عربیکا معمول‌ترین دانه قهوه است و بسیاری از افراد، قهوه عربیکا را به دلیل عطر و طعم آن می‌پسندند. دانه قهوه عربیکا قبل از رست شدن، بویی مانند بلوبری دارد و بعد از رست شدن، بویی شیرین و میوه‌ای خواهد داشت.
قهوه عربیکا نوعی قهوه است که از دانه های گیاه Coffea arabica تهیه می شود. این گیاه بومی اتیوپی است و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان از جمله برزیل، کلمبیا و خود اتیوپی می روید. قهوه arabica به خاطر طعم شیرین و میوه ای، اسیدیته بالا و میزان کافئین و گیرایی پایین و عطر پیچیده اش شناخته شده است.

قهوه ربوستا همان‌طور که احتمالا می‌دانید، به اندازه قهوه عربیکا در جهان شناخته شده نیست. اما به همان اندازه عربیکا مهم است. روبوستا بعد از عربیکا، پرمصرف‌ترین قهوه جهان به شمار می‌آید. حدود ۳۰ درصد از مصرف قهوه جهانی، از نژاد روبوستا است. بیشترین استفاده از قهوه روبوستا در تولید قهوه‌های فوری و قهوه‌های معروف به کافی میکس است که بعید است تا به حال یک فنجان از آن‌ها را نخورده باشید. البته از قهوه روبوستا در کافه‌ها برای سِرو قهوه حرفه‌ای نیز استفاده می‌شود. خیلی از اوقات هم برای ترکیب طعم و مزه و ویژگی‌ها، نسبتی معین از قهوه روبوستا با قهوه عربیکا مخلوط می‌شود. برای مثال نسبت۵۰ به ۵۰ یا ۸۰ به ۲۰ از تناسب‌های جالب این دو قهوه هستند، زیرا قهوه روبوستا طعمی تلخ‌تر و قوی‌تر نسبت به عربیکا دارد و همچنین از کافئین بیشتری بهره می‌برد.

باریستا کیست و چه مهارت‌هایی دارد

یک باریستا چه مهارت‌هایی دارد؟

باریستا دو مهارت اصلی دارد: عصاره گیری از قهوه و تهیه اسپرسو، فوم گیری از شیر برای تهیه نوشیدنی‌های شیر و قهوه مانند: لته، کاپوچینو، موکا، ماکیاتو و ...
فرد بعد از گذراندن دوره‌های آموزش باریستا مهارت‌های زیر را یاد می‌گیرد:

  • دانش تخصصی قهوه و نوشیدنی‌ها
  • شناخت و تسلط بر دستگاه آسیاب قهوه و نحوه کار با آن
  • شناخت اجزای مختلف و تسلط کامل بر نحوه کار با دستگاه اسپرسو
  • یادگیری مهارت فوم گیری شیر
  • لاته آرت (هنر شیر قهوه نگاری)
  • دم آوری قهوه‌های نسل سوم و دمی (کمس، سایفون، وی ۶۰ و ...)
  • طعم شناسی و مهارت ایجاد طعم‌های جدید
  • یادگیری مهارت‌های تهیه نوشیدنی‌های سرد (شیک‌ها، اسموتی‌ها، فراپه‌ها، موکتل‌ها و آیس کافی‌ها)

باید اشاره کنیم که مهارت های یک باریستای حرفه‌ای خیلی بیشتر از تهیه قهوه اسپرسو با کیفیت است. یک باریستا می‌تواند کیفیت و طعم قهوه‌های مختلف را تشخیص دهد او تخصص لازم برای ترکیب انواع قهوه بر اساس سلیقه مشتری را دارد درنتیجه بهتر از هر کسی می تواند قهوه باب میل مشتری را به وی ارائه دهد.

فرصت‌های شغلی باریستا

بازار و صنعت قهوه و کافه روز به روز در حال گسترش است. این صنعت نسبتا نوظهور و پر رونق فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کرده است. از کشاورزان و مزارع قهوه گرفته تا کافه‌ها و قهوه فورشی‌ها. یکی از شغل‌های جذاب و کلیدی در حوزه قهوه شغل باریستایی است. محصول نهایی قهوه را یک باریستا با مهارتی که دارد در فنجان مشتری سرو می‌کند.

محل کار اصلی باریستا کافه است. البته باریستاها در کافه رستوران‌ها، هتل‌ها، شرکت‌ها، فروشگاه‌های قهوه، روستری‌ها و … هم فعالیت می‌کنند.

حقوق باریستا بسته به میزان مهارت، سابقه کار و نوع کافه‌ای که در آن فعالیت می‌کند متفاوت است. الان که این مقاله را می‌نویسیم فروردین ۱۴۰۳ است. حقوق یک باریستا از ۱۵ الی ۳۰ میلیون تومان برای یک شیفت کاری متغیر است.

ساعت کاری شغل باریستا منعطف است و بستگی به ساعت باز و بسته بودن کافه دارد. معمولا باریستا شیفت صبح از ۸ تا ۱۶ و باریستا شیفت عصر از ۱۶ تا ۲۴ مشغول به کار هستند.

باریستا کیست و چه مهارت‌هایی دارد

آیا باریستایی مدرک بین المللی دارد؟

مدرک رسمی و معتبر بین المللی برای قهوه و باریستا مدرک SCA است که نام کامل آن می‌شود: Specialty Coffee Association انجمن قهوه تخصصی (اسپیشالتی). این موسسه چند سال است که ایران را تحریم کرده و هیچ نمایندگی رسمی و فعال در ایران ندارد. برای ایران در حال حاضر معتبرترین مدرک در حوزه قهوه و باریستا مدرک سازمان فنی و حرفه‌ای بوده که کاملا رسمی و قابل ترجمه است.

افراد بعد از گذراندن دوره‌های مهارت باریستایی در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای با شرکت در آزمون‌های مربوطه و کسب نمره قبولی، موفق به اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای باریستایی می‌شوند. البته این مدرک پس از گذشت ۲ تا ۳ هفته از قبولی در آزمون برای شخص صادر می‌شود و کاملاً قانونی و معتبر است.
امروز مدرک فنی و حرفه‌ای باریستایی در بیش از ۷۰ کشور دنیا اعتبار دارد و جویندگان کار می‌توانند با ارائه آن و داشتن تجربه کاری، در حرفه مورد نظر مشغول شوند. همچنین با استفاده از مدرک فنی و حرفه‌ای می‌توان مورد حمایت بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت و از امکانات دیگری نظیر مهاجرت، ادامه تحصیل بهره‌مند شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha