• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403012816096
  • منبع : نمایندگی سمنان

نماینده ولی‌ فقیه در استان سمنان تاکید کرد

ضرورت رعایت کرامت انسانی زندانیان و افراد مجرم

ضرورت رعایت کرامت انسانی زندانیان و افراد مجرم

ایسنا/سمنان نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه سمنان بر لزوم رعایت کرامت انسانی زندانیان و افراد مجرم تاکید کرد و گفت: براساس موازین اسلامی حتی افراد مجرم نیز نباید تحقیر شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی امروز (۲۸ فروردین ماه) در آیین معارفه رئیس کل جدید دادگستری استان سمنان، اظهار کرد: افراد به هر دلیلی که راه‌شان به قوه قضائیه یا محاکم قضایی افتاده باشد، باید کرامت انسانی‌شان رعایت شود، چون همچنان که حضرت امیرالمومنین (ع) فرمودند حتی اگر فرد، انسان اهلی نباشد لااقل در خلقت، با قاضی مساوی است.

وی با بیان اینکه رعایت نکردن کرامت انسانی افراد ناشی از تبعیت از هوای نفس است، ادامه داد: تبعیت از هوای نفس سبب می‌شود افراد از راه حق منحرف شوند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان با بیان اینکه ریشه همه گناهان در فراموشی آخرت است، بیان کرد: از فردی که آخرت و قیامت را فراموش کند یا به آن باور نداشته باشد، هر کاری ممکن است سر بزند.

وی از قوه قضائیه به‌عنوان ملجاء و آخرین پناه افراد نام برد و گفت: قوه قضائیه معمولاً آخرین جایی است که مردم انتظار دارند که حق‌شان را بگیرند و از همین رو، برخورد و منش افراد در دستگاه قضایی اهمیت مضاعف می‌یابد.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه فرد قاضی باید همیشه در دسترس باشد، اظهار کرد: انتظار می‌رود قضات و مسؤولان قضایی برای مردم و ملاقات‌های مردمی وقت بگذارند و زمینه را برای ارتباط های مردمی فراهم کنند.

وی با بیان اینکه هزینه پیشگیری همواره کمتر از درمان است، گفت: این مهم فقط محدود به بهداشت و درمان نیست و در حوزه جرائم اجتماعی نیز حتماً پیشگیری برای جامعه کم‌هزینه‌تر است. بنابراین مسؤولان قضایی باید به این بخش نیز توجه ویژه‌تری داشته باشند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان بر لزوم مقابله با فساد تاکید و بیان کرد: یکی از ویژگی‌های یک قاضی خوب این است که قیمت او، قیمت بالایی باشد، چون تنها بهشت است که قیمت و بهای انسان است.

او شجاعت را دیگر ویژگی ضروری برای قضات دانست و افزود: قاضی وقتی در یک مسأله به حق می‌رسد دیگر نباید از تهدیدات بترسد و باید حق را اجرا کند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه باید بین مردم با حق و به عدالت رفتار کرد، گفت: عدالت‌ورزی یک کار سخت و دشوار است و فرد نیازمند مراقبت است.

مطیعی با بیان اینکه امر قضایی یک کار دشوار و خطیر است، اظهار کرد: همه ما که مسؤولیتی داریم باید از فرصت خدمت به مردم نهایت بهره را ببریم.

وی از سه قوه به‌عنوان ارکان مهم حاکمیت نام برد و گفت: اساس، محور و قله اصلی این سه قوه، رهبری معظم انقلاب است. در حقیقت این سه قوه مشروعیت خود را از رهبری امت می‌گیرند، اگرچه براساس قانون هر کدام از قوا نیز استقلال خود را دارند.

به گزارش ایسنا، در آیینی با حضور رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه ضمن تجلیل از خدمات چهار ساله محمدجعفر عبدالهی، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری به‌عنوان رئیس کل دادگستری استان سمنان معرفی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha