• چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403012916634
  • خبرنگار : 50042

درسنامه «یارش» گامی مثبت در جهت پیشرفت آموزشی و تربیتی است

درسنامه «یارش» گامی مثبت در جهت پیشرفت آموزشی و تربیتی است

ایسنا/گیلان مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت گفت: با دیدگاه سازنده و انگیزشی و با تکیه بر بررسی دقیق چالش‌ها و نقاط قوتِ «درسنامه یارش» می‌توان گامی مثبت در جهت پیشرفت آموزشی و تربیتی مدارس برداشت.

یارش واژه‌ای گیلکی از مصدر یارستن و به معنای توانایی و جرأت است. محققین و نویسندگان کتاب یارش در دفتر هنر و ادبیات پیشرفت گیلان ذیل حوزه هنری انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند؛ این مجموعه فعالیت خود را از خرداد سال ۱۴۰۱ آغاز کرده است. در طی جریان شکل‌گیری این مجموعه افرادی که در حوزه‌های علم‌وفناوری، پزشکی، فرهنگی، اجتماعی، هنر، روستا، حکمرانی، حفظ سنت، ورزشی، کشاورزی‌دامی، و... حل مسئله جدیدی داشته و کشور را به سمت پیشرفت سوق داده بودند، شناسایی شدند و مورد بررسی عمیق‌تر قرار گرفتند.

در فاز اول این عملیات میدانی، بیش از ۲۰۰۰ نفر که در دایره فوق می‌گنجیدند، شناسایی و غربال شدند. در فاز دوم، هفتاد سوژه برای کتاب-مجله پیشرفت انتخاب و پس از آن۲۱ نفر از همان افراد به عنوان الگویی مناسب برای فرهنگ‌سازی شناخته و درسنامه‌شان به چاپ رسید تا قشر نوجوان به عنوان آینده‌سازان مملکت که نیازمند درک هویت و الگوسازی از نمونه‌های داخلی‌اند با دغدغه‌مندان  آشنا شوند. از همین رو، دفتر هنر و ادبیات پیشرفت حوزه هنری گیلان، پس از دوره تحقیقاتی و آشنایی‌اش با تعدادی از اثرگذاران در عرصه‌های مختلف ۲۱ درسنامه جهت ارتقاء دانش معلمان و فعالان حوزه تربیت تنظیم و تدوین کرد تا علاقمندان بتوانند از محتوای درسنامه‌ها برای تدریس در بسترهای گوناگونی همچون مدرسه، کانون، مسجد و … بهره ببرند.

در کنار آثار مکتوب، سایت یارش برای دسترسی راحت‌تر معلمان، فعالان فرهنگی، اولیا و دانش‌آموزان دغدغه‌مند سوژه‌هایی از جمله: «عکس، فیلم، سرگذشت، معرفی مختصر و ….» را در اختیار علاقمندان قرار داده است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت ضمن استقبال از تدریس کتاب یارش در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بازخوردهای بهره‌مندی از محتوای درسنامه‌ «یارش» در تربیت و پرورش دانش‌آموزان اظهار کرد: با بررسی دقیق و دقت در نظرات همکاران، دانش‌آموزان و اولیا و تحلیل نظرات آنها، می‌توان گفت نگاه به زندگی‌ افراد مؤثر که توانستند پیشرفت‌های چشمگیری را در جامعه‌شان به ارمغان بیاورند، منجربه رشد روحیه و تلاش مضاعف در دانش‌آموزان شده، اما با چالش‌هایی نیز همراه است.

احمد پورکاظمی افزود: از یک سو، این کتاب می‌تواند دانش‌آموزان را به سمت تفکر پویا و ایده‌آلیسم سوق دهد، اما از سوی دیگر به دلیل اینکه بسیاری از دانش‌آموزان به سیاست راحت‌افزاری در حل مسائل عادت کرده‌اند، تدریس این کتاب نیازمند زیرساخت‌هایی است که از جمله تشویق و پشتیبانی بیشتر از طرف معلمان و والدین را می‌طلبد.

درسنامه «یارش» گامی مثبت در جهت پیشرفت آموزشی و تربیتی است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت تصریح کرد: اگر چنین درسنامه‌هایی با این رویکرد به طور مستمر و هدفمند در مدارس و مجامع آموزشی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند به گسترش دیدگاه‌های سازنده و افزایش قدرت تفکر انتقادی دانش‌آموزان کمک کند اما لازم است تا به چالش‌های احتمالی این کتاب نیز پرداخته شود که آن هم آموزش صحیح روحیه مطالبه‌گری در نسل پویا و نواندیش ماست .

پورکاظمی بیان کرد: از طرفی، اهمیت انتشار و تدریس چنین درسنامه‌های الهام‌بخش و مفیدی به آینده نگری، خلاقیت و ارتباط مؤثر با پیرامون که یکی از اهداف موفقیت در پرورش نخبگان آینده است، می‌تواند نقاط ضعف دانش‌آموزان را کم رنگ کند.

وی گفت: با دیدگاه سازنده و انگیزشی با تکیه بر بررسی دقیق چالش‌ها و نقاط قوت «درسنامه یارش» می‌توان گامی مثبت در جهت پیشرفت آموزشی و تربیتی برداشت و نقش اساسی در ارتقاء سطح دانش و فرهنگ جامعه ایفا کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha