• چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403012916639
  • خبرنگار : 50558

معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی:

وعده صادق در هر دو جبهه میدان و دیپلماسی پیروز شد

وعده صادق در هر دو جبهه میدان و دیپلماسی پیروز شد

ایسنا/خراسان رضوی در بامداد بیست و ششم فروردین عملیات وعده صادق توسط سپاه پاسداران اسلامی به مرحله اجرا رسید. اما در این عملیات نیروهای مسلح به تنهایی وارد عمل نشدند و گام به گام دستگاه دیپلماسی کشور با میدان همراه بود.

وزارت امور خارجه اندکی بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و مدت‌ها پیش از انجام عملیات وعده صادق در پاسخ به این حمله تروریستی، درخواست برگزاری نشست اضطراری در شورای امنیت داده بود، اما علی‌رغم اینکه این حمله اسرائیل عملا نقض کنوانسیون‎های ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ وین بود، شورای امنیت حتی حاضر به صدور بیانیه‌ای در محکومیت آن نشد.

چند روز پیش از انجام عملیات وزارت امور خارجه تمامی کشورها از جمله کشورهای همسایه  را در جریان این پاسخ نظامی قرار داد و تاکید کرد که پاسخ ما مشروع، قطعی و مسلم است. امنیت همسایگان و منطقه امنیت خودمان است، دنبال تنش نیستیم و صرفا هدف دفاع مشروع و تنبیه رژیم متجاوز اسرائیل است.

همچنین سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل بر حق مشروع ایران در مقابل اقدامات متجاوزانه اسرائیل تاکید کرد و آن را کاملا مطابق با اصول منشور ملل متحد دانست. در مقابل آمریکا، بریتانیا و فرانسه با وارونه‌سازی‌ وقایع اخیر، پاسخ مشروع ایران را محکوم کردند.

اکنون وزیر امور خارجه، سفرا، کاردارها و سایر اعضای دستگاه دیپلماسی در حال رایزنی و گفت‌وگو با کشورهای مختلف هستند و به پیام‌های آن‌ها پاسخ می‌دهند.
از روز عملیات تاکنون وزیر امور خارجه طی گفت‌وگویی تلفنی با وزاری خارجه ۲۰ کشور (روسیه، هلند، قبرس، ترکیه، سوریه، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی، هند، قطر، مصر، مالت، آلمان، اسلونی، بریتانیا، اتریش، مالزی، چین، عمان، اندونزی، ژاپن) و با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد درخصوص پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به بخشی از سفارت ایران، مشروع بودن پاسخ نظامی ایران، لزوم جلوگیری از تشدید شدن تنش‌ها و ادامه رایزنی‌ها تبادل‌نظر داشته است.

حمیدرضا ترقی، معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقش برجسته وزارت امور خارجه در عملیات وعده صادق، اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم دنبال کردن میدان و دیپلماسی در کنار هم است. طبیعتا وقتی دیپلماسی و میدان هر دو با هم در عرصه سیاست داخلی و خارجی عمل می‌کنند، موفقیت نظام جمهوری اسلامی در خنثی کردن توطئه‌های دشمنان و همچنین رسیدن به اهداف درازمدت امکان‌پذیرتر است‌.

وی با اشاره به گره خوردن عرصه میدان و دیپلماسی در عملیات وعده صادق، اضافه کرد: به دنبال اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدان عمل و اجرای حمله تنبیهی اسرائیل تحت عنوان وعده صادق، برای آماده شدن افکار عمومی جهان و کشورهایی که ممکن بود در رابطه با حملات موشکی ایران آسیب ببینند، نیازمند آن بودیم که دیپلماسی فعالی به کار بگیریم تا از این طریق تمام کشورهایی که در مسیر این نبرد هستند مطلع شوند و برای محافظت از تاسیسات، هواپیماها و مسیر هوایی خود تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. این هماهنگی و تماس دیپلماتیک کار بسیار مهمی بود که توانست زمینه را برای طی کردن موشک‌ها در کریدورهایی که در آن هواپیمای مسافربری و ... نیست، فراهم کند.

معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه این اقدام موجب شد موشک‌ها به موقع و به جا به اهدافی که تعیین شده بود برسند، عنوان کرد: طبیعتاً ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی حق دارند اقدام مستقیم نظامی در برابر حمله به کنسولگری در سوریه انجام دهند اما در ابتدا نیازمند آن بودیم تمام مراحل پیگیری‌های قانونی در مجامع بین‌المللی توسط وزارت امور خارجه انجام شود. این کار به نحو مطلوبی انجام شد و جلسه شورای امنیت نیز بر همین اساس تشکیل شد. از طرف دیگر چون در رابطه با حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه، از طریق مجامع بین‌المللی نتوانستیم محکومیت لازم را علیه اسرائیل مشاهده کنیم، این زمینه فراهم شد که خود جمهوری اسلامی ایران طبق قوانین منشور ملل متحد حق داشته باشد از حقوقش دفاع و متجاوز را تنبیه کند.

ترقی با بیان اینکه زمینه‌های قبلی عملیات وعده صادق توسط هم میدان و هم دستگاه دیپلماسی چیده شده بود، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آماده‌سازی لازم در بعد تسلیحاتی و طراحی عملیات را صورت داد و در بعد سیاست خارجی هم وزارت امور خارجه افکار جهانی را آماده کرد.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل به این جمع بندی رسیدند که به‌ عملیات انجام شده توسط سپاه پاسخ دیپلماتیک بدهند. بنابراین در مرحله بعد از مورد هدف قرار دادن پایگاه‌های اسرائیل و رسیدن به اهدافی که در حوزه میدان مشخص شده بود؛ نیازمند این بودیم وزارت امور خارجه با یک موضع فعال در عرصه بین‌المللی در حوزه دیپلماتیک نیز زمینه شکست اسرائیل را فراهم کند. خوشبختانه در این زمینه هم با حضور جدی و فعال نمایندگان ایران در سازمان ملل و آماده‌سازی به‌موقع افکار عمومی جهان توانستیم به گونه‌ای عمل کنیم که شورای امنیت نتواند هیچ قطعنامه‌ای در محکومیت ایران صادر کند. در این مسیر کمک و تبادل نظرهای دیپلماتیک با کشورهایی مانند چین و روسیه که با ایران همراه هستند موجب شد تلاش‌های دیپلماتیک برای محکومیت ایران با شکست مواجه شود و ما در هر دو جبهه میدان و دیپلماسی پیروز نبرد شویم.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه به طور طبیعی درصورت قهر و جدایی میدان و دیپلماسی، اهداف کشور محقق نخواهد شد، افزود: در گام دوم انقلاب برای اینکه ایران مقتدر را به جهان نشان دهیم و به اهداف بین‌المللی‌مان خصوصا در حمایت از ملت فلسطین، تقویت محور مقاومت، تغییر نظم جهانی و تبدیل آن به نظم نوینی که عادلانه باشد و فرارسیدن روزی که سیاست‌های دوگانه آمریکا حاکم بر نظم جهانی نباشد، دست پیدا کنیم، باید همکاری و هم‌افزایی بین میدان و دیپلماسی را مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha