• چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403012916729
  • خبرنگار : 30190

ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟!

ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟!

در حالی که در چهار سال اخیر، تبلیغات تجاری از آنتن شبکه کودک حذف شده بود، این شبکه مدتی است که یک آگهی تبلیغاتی روی آنتن می‌برد.

به گزارش ایسنا، به تازگی یک آگهی تبلیغاتی متعلق به یک مجله مطبوعاتی ویژه خردسالان، همراه با یک رپرتاژ آگهی، به جدول پخش شبکه کودک سیما اضافه شده است.

هرروز در چند نوبت، برنامه‌ای با عنوان «قصه‌های نبات» روی آنتن شبکه پویا می‌رود که در آن، گیتی خامنه مجری پیشکسوت سیما طی مدت زمان حدود ۲ تا ۵ دقیقه، قصه‌ای کوتاه را برای بچه‌ها روایت می‌کند. همزمان متن آگهی خرید این مجله از طریق سامانه پیامکی، چند بار به صورت زیرنویس پخش می‌شود. در انتهای این برنامه کوتاه نیز تیزر تجاری ۴۵ ثانیه‌ای که همراه با ترانه، کودکان را به خریداری این مجله ترغیب می‌کند، به شکل ثابت روی آنتن می‌رود.

ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟!

این در حالی است که در بیش از چهار سال گذشته، جز پخش تیزرهای برخی فیلم‌های کودک و پویانمایی مورد تأیید سازمان صداوسیما نظیر «پسر دلفینی»، «بچه‌زرنگ» و «مسافری از گانورا»، تیزرهای تبلیغات تجاری از شبکه کودک پخش نمی‌شود.

از آبان ماه ۹۸ و با دستور مستقیم سید مرتضی میرباقری (معاون وقت سیما)، پخش آگهی‌های تجاری از شبکه کودک (پویا و نهال) متوقف شد. کمپین #پویا_بدون_تبلیغات که در آن زمان به راه افتاده بود و توسط مدیران وقت شبکه حمایت می‌شد، از عوامل مؤثر در این تصمیم بود.

در این زمینه بخوانید:

آگهی بازرگانی از شبکه کودک حذف شد

معاون سیما: حذف تدریجی تبلیغات از شبکه کودک، هدف‌گذاری کلان رسانه ملی است

کارگردان «رنگین‌ کمان»: برخی تبلیغات در برنامه‌های کودک فاجعه‌ بود

متاسفم برای شبکه‌ای که وسط برنامه کودک چیپس و پفک تبلیغ می‌کند

تهیه‌کننده خاله شادونه: برنامه‌های کودک در تبلیغات شورش را درآورده بودند

سازمان صداوسیما طی سال‌های اخیر برای تأمین هزینه‌های منابع انسانی و برنامه‌سازی ناشی از کمبود بودجه تخصیص‌یافته دولتی، به پخش تبلیغات تجاری درون‌برنامه و جذب حامی مالی برای بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی روی آورده و به نظر می‌رسد پخش برنامه «قصه‌های نبات» نیز بخشی از آن پروسه باشد.

در شبکه‌های تلویزیونی خارجی مخصوص کودکان، تبلیغات تجاری با ملاحظات بسیاری انجام می‌شود، چراکه کودکان توانایی تشخیص تبلیغات تجاری از محتوای فرهنگی را ندارند. اگرچه برخی کارشناسان پخش تبلیغات فرهنگی مرتبط با کودکان را در شبکه مخصوص کودکان، دارای اشکال نمی‌دانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha