• چهارشنبه / ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403012916765
  • خبرنگار : 50692

بذرکاری در سامانه‌های آبگیر باران میناب/ سازه‌های آبخیزداری هرمزگان آبگیری شد

بذرکاری در سامانه‌های آبگیر باران میناب/ سازه‌های آبخیزداری هرمزگان آبگیری شد

ایسنا/هرمزگان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب از عملیات بذر کاری در سامانه های هلالی آبگیر در سطح مراتع شهرستان میناب خبر داد.

خسرو بهرامی نژاد امروز ۲۹ فروردین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان، اظهار داشت: از آنجا که زاد آوری منابع طبیعی به ویژه  جنگل، طولانی و گاهی اوقات بسیار مشکل است و تامین رطوبت مورد نیاز می تواند باعث رشد و تقویت بذور و پوشش گیاهی موجود شود، احداث سامانه های آبگیر باعث مدیریت هرز آب و استفاده از رواناب های سطحی می باشد.

وی افزود: این سامانه‌های آبگیر به  شکل هلال ماه، با مصالح خاکی محلی اجرا گردیده است، و با جنگل کاری مصنوعی در پشت این بند ها با گونه های سریع الرشد و بومی منطقه شرایط بهتری برای افزایش سطح فضای سبز عرصه های جنگلی و مرتعی فراهم خواهد آمد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب بیان کرد: با توجه به بارندگی پیش رو عملیات کاشت بذر گونه درختی کنار محلی و درختچه تج که بذر آن توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان تهیه و در اختیار مرتعداران قرار داده شده، با همکاری و همراهی دامداران و پرسنل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح مراتع میناب شامل مرتع زرتوجی، شهدادی و چاه حسین در سطح ۱۰۰ هکتار کشت گردید.

بهرامی نژاد هدف این بذرکاری را حفظ، توسعه و تقویت پوشش گیاهی با تاکید بر مشارکت مجریان و بهره برداران و جوامع محلی با گونه های بومی منطقه بیان کرد.

سازه آبخیزداری گریشه بندرلنگه آبگیری شد

حمید حسین پور رئیس اداره منابع طبعی و آبخیزداری بندرلنگه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طی بارش باران سازه آبخیزداری گریشه با حجم آبگیری بالغ بر ۷۵۰ هزار متر مکعب ۱۰۰ درصدی آبگیری شد.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر افزود: بایستی به نحوی در جهت کاهش خسارت بارندگیهای سیل آسا برنامه‌ریزی نمود تا در جهت افزایش پوشش گیاهی و تقویت سفره های آب زیرزمینی و در نهایت افزایش تولید کشاورزی و امنیت غذایی اقدام شود.

سازه های آبخیزداری در شهرستان رودان آبگیری‌ شدند

حسین محسنی زاده رئیس اداره منابع طبعی و آبخیزداری رودان امروز ۲۹ فروردین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در هرمزگان با اشاره به آبگیری سازه های  آبخیزداری در شهرستان رودان، اظهار کرد: این سازه‌ها در مجموع به اندازه ۴ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

وی بیان کرد: هدف از ساخت‌وسازه‌های آبخیزداری، کنترل فرسایش خاک، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از خطر سیل برای مناطق پایین‌دست و توسعه بخش کشاورزی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۱-۳۱ ۰۹:۱۹

هیچ کس از باغات و کشاورزان مینابی خبر ندارد حتی منابع طبیعی.مقایسه باغات درسال ۱۴۰۳با دهه ۷۰شهرستان میناب.ایا کاشت نهال مهم است یا احیا باغات.