• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403020201021
  • خبرنگار : 50130

جولان سگ‌های ولگرد، عامل سلب آسایش در کوچه‌ها و محلات سنندج

جولان سگ‌های ولگرد، عامل سلب آسایش در کوچه‌ها و محلات سنندج

ایسنا/کردستان حضور و افزایش شمار سگ‌های ولگرد در مناطق مسکونی و زیست آنها در کوچه و خیابان، به یک معضل شهری مهم تبدیل شده است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

به گزارش ایسنا، علاوه بر مزاحمت این حیوانات برای آرامش جامعه، گاهی حمله سگ‌ها به شهروندان و انتقال بیماری به انسان، نگرانی و ترس را در دل مردم ایجاد می کند و شنیدن اخبار حمله سگ های ولگرد به مردم به صورت گله‌ای و تکی در شهر، روستا و مناطق حاشیه‌ای رو به افزایش است.

در بحث جمع آوری سگ‌های ولگرد به عنوان یک مطالبه عمومی در کشور، موانع زیادی وجود دارد که تحقق این امر را با مشکل مواجه کرده است.

اگرچه شهرداری به تنهایی متولی جمع آوری سگ های ولگرد نیست و همکاری اداراتی همچون بهداشت و دامپزشکی و محیط زیست می‌تواند در این راستا بسیار موثر و یاریگر باشد، اما باید براساس برنامه‌ریزی‌های منطقی برای مدیریت آن اقدام کرد که یکی از موارد مهم موضوع زنده‌گیری، عقیم‌سازی و رهاکردن این سگ‌ها در فاصله‌ای منطقی از شهرهاست و راه دیگر می‌تواند مدیریت پسماند برای جلوگیری از دسترسی حیوانات به غذا و البته عدم تغذیه دستی آنهاست.

از طرفی هم، طرفداران حقوق حیوانات در اغلب اوقات مخالف و مانع جمع‌آوری سگ‌های ولگرد هستند؛ اما به نظر می رسد که این گروه باید بە خواستەها و مطالبات مردم در این راستا توجە داشتە باشند.

جولان سگ‌های ولگرد، مامور سلب آسایش کوچه ها و محلات سنندج

شهروندان از نادیدە گرفتن حقوق شهروندی توسط انجمن‌های حامی حیوانات گلایه مند هستند

در این راستا، شهروندان نظرات متفاوت‌تری دارند. سهیلا یکی از شهروندان سنندجی به ایسنا می‌گوید: سگ‌های ولگرد آسایش را از مردم گرفتەاند و باعث ایجاد استرس و نگرانی می‌شوند.

او می گوید: سگ‌های ولگرد محل بە محض دیدن انسان‌ها بە آن‌ها نزدیک می‌شوند و تا دم در راهنمایی‌شان می‌کنند تا بلکە نانی بە دست آورند و همین حرکت آن‌ها انسان را بە دلهرە می‌اندازد.

سارا یکی دیگر از شهروندان سنندجی، نگران از وضعیت دو فرزندش می‌گوید: حضور سگ‌ها برای والدین باعث ایجاد ترس و استرس در طول روز شدە است و صبح ها که منتظر سرویس مدارس هستیم، دلهره و ترس زیادی از حمله سگ ها به فرزندانمان داریم و گاهی هم باید با آنها مقابله کنیم.

همچنین یکی از راەهای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در گذشتە کشتار دستەجمعی سگ‌های ولگرد بود کە امروزە این روش منسوخ و با روش واکسینە کردن، عقیم سازی و جمع‌آوری آنان از محیط شهری ساماندهی می‌شوند کە البتە جمع‌آوری آنان در اغلب اوقات احساسات انجمن‌های حامی حیوانات را جریحە‌دار کردە و از جمع‌آوری آنان جلوگیری و مردم را تشویق بە حمایت از این حیوانات می‌کنند.

نازنین که از حامیان حیوانات در سنندج است، فعالیت‌های زیادی در فضای مجازی در رابطه با حیوانات و به ویژه سگ‌های ولگرد دارد.

این فعال و حامی حیوانات ولگرد، گاە خشمگین از برخورد نامناسب انسان‌ها با حیوانات و گاە خوشحال از خدمت و رسیدگی بە آن‌ها و گاە منتقد بە جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است و نە جمع‌آوری آنان را رفتاری درست می‌داند و نە عقیم کردنشان را! بە شدت هم معتقد است کە این انسان‌ها هستند کە حیوان آزار هستند وگرنە آن‌ها موجودات کاملاً بی آزاری هستند.

وی که مدام عکس سگ‌های مختلف در سطح را منتشر می‌کند و همە تلاشش فرهنگ‌سازی برای کمک بە حیوانات بە ویژە سگ‌های خیابانی است، روز خود را با توزیع نان و گوشت بین سگ‌ها و شیر برای گربەهای محل آغاز می‌کند و از این کار غرق لذت می‌شود و هرگونە شکایت و مطالبە مردم در راستای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را بە نوعی بە حیوان ستیزی و حیوان آزاری انسان‌ها ربط می‌دهد. 

افسانه یکی از دوستان نازنین هم کە بە شدت حامی حیوانات است، می‌گوید: از قدیم ‌الایام سگ یکی از باوفاترین حیوانات بودە و یار چوپان و حافظ گلە گوسفندان روستائیان بودە است و امکان ندارد خطری برای جان انسان‌ها داشتە باشد. 

بە عقیدە وی، این رفتار غلط انسان با سگ‌های ولگرد است کە خوی وحشی‌گری در آن‌ها را بیدار می‌کند و در صورت فرهنگ‌سازی کمک بە حیوانات هرگز شاهد حملە سگ‌ها بە انسان‌ها نخواهیم بود. 

افسانه با جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر بە شرط رفتار درست شهرداری با آن‌ها مخالف نیست و معتقد است در صورت رسیدگی شهرداری بە این حیوانات علاوە بر چهرە شهر، وضعیت سگ‌ها هم بهبود خواهد یافت.

جولان سگ‌های ولگرد، مامور سلب آسایش کوچه ها و محلات سنندج

غذارسانی بە سگ‌ها درست یا غلط؟

اینکە بعضی افراد حامی حیوانات مردم را تشویق می‌کنند تا بە سگ‌های ولگرد و گربەها غذا رسانی کنند، جدا از بحث حیوان دوستی، بە نوعی بە افزایش جمعیت آنان و گسترش این معضل در سطح شهر دامن می‌زنند، زیرا کە طبق تحقیقات انجام شدە حیوانات به دنبال غذارسانی متعدد پرخاشگر می‌شوند و با غذارسانی انسان‌ها شرطی می‌شوند و در صورت غذارسانی نامنظم رفتارهای پرخاشگرانه یافته و ممکن است کە حمله کنند.

از آنجایی کە غذارسانی ممکن است توانایی حیوانات را برای مقاومت در برابر خطرات محیطی افزایش دهد و در نتیجه باروری بالقوه آن‌ها و جمعیت آنان افزایش یابد، همین افزایش جمعیت جمع‌آوری آنان توسط نهادهای متولی همچون شهرداری را با مشکل روبەرو می‌کند.

زنده‌گیری ۲۴۰۰ سگ بلاصاحب در شهر سنندج

شکور صلواتی، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به فعالیت شهرداری و پیمانکاران بخش خصوصی در زمینه زنده گیری سگ ها در سطح شهر و نواحی الحاقی، در سال ۱۴۰۱ جمعاً تعداد دو هزار و ۳۴۶ قلاده سگ و در سال ۱۴۰۲، تعداد دو هزار و ۴۰۰ قلاده سگ از سطح شهر جمع آوری و در مراکز تحت اختیار شهرداری برای پروسه عقیم سازی نگهداری می شوند.

وی به وجود دو مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب در شهر سنندج اشاره کرد و افزود: مرکز شماره یک سنندج به مساحت ۶۰۰ مترمربع سوله مشتمل بر پنج واحد مجزا برای تفکیک جنسیتی سگ‌ها است و در آن سگ‌های نر، ماده، توله، عقیم‌شده و تازه وارد، به صورت جداگانه نگهداری می‌شوند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با بیان اینکه مرکز شماره دو نیز به مساحت ۸۰۰ مترمربع برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب مشغول به فعالیت است، تصریح کرد: هزینه عقیم‌سازی هر قلاده سگ که شامل زنده‌گیری، انتقال، نگهداری، غذارسانی، عقیم‌سازی و رهاسازی است به صورت تقریبی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که با توجه به بودجه محدود شهرداری و افزایش هر روزه جمعیت سگ‌ها، عقیم‌سازی همه سگ‌ها امری امکان‌ناپذیر است.

وی در مورد دلایل افزایش جمعیت سگ‌ها در داخل شهر سنندج تشریح کرد: متأسفانه مشاهده می‌شود که خود شهروندان از شهرها و روستاهای اطراف در ورودی شهر سنندج و بویژه در ساعات نیمه‌شب اقدام به رهاسازی سگ‌های باغ و خانگی خود می‌کنند چون در فصل زمستان امکان نگهداری آنها را ندارند که ما درخواست می‌کنیم مردم از رهاسازی سگ‌های باغ خود به داخل شهر خودداری کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج بیان کرد:  طرح عقیم‌سازی و زنده‌گیری سگ‌ها شامل همه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌شود که در استان کردستان هیچ شهرداری و دهیاری بجز شهر سنندج این مسئله را انجام نمی‌دهد. همین مسئله موجب شده است که افرادی غیربومی و حتی از استان‌های دیگر نیز سگ‌های منطقه و شهر خود را به وسیله خودرو به ورودی شهر سنندج و نواحی منفصل شهری انتقال داده و رهاسازی کنند و باعث افزایش جمعیت سگ‌ها و نارضایتی شهروندان شوند.

وی اضافه کرد: حذف کردن همه سگ‌ها در داخل شهر از دیدگاه زیست محیطی و چرخه اکوسیستم شهر، کاری درست نیست چون تعدادی سگ باید برای حفظ قلمرو و محافظت در برابر ورود سگ‌های خطرناک به داخل شهر وجود داشته باشد؛ هیچ مجوز قانونی بابت اتلاف سگ‌ها وجود ندارد، به همین دلیل ما تحت هیچ شرایطی اقدام به کشتن سگ‌ها نمی‌کنیم و مابقی سگ‌های زنده‌گیری شده را بعد از غربالگری به مرکز شماره دو و محل دفن زباله‌های شهری انتقال می‌دهیم تا به مرکز زباله عادت کنند و زندگی خود را در آنجا ادامه دهند.

جولان سگ‌های ولگرد، مامور سلب آسایش کوچه ها و محلات سنندج

بیش از ۸۰ درصد آمار حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ است

جهانبخش یوسفی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در گفت‌وگو ایسنا اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود، در سال ۱۳۶۸ میزان بروز حیوان گزیدگی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور، ۵۶ مورد بوده، اما این آمار در سال ۱۴۰۱ از هر ۱۰۰ هزار نفر به ۳۷۶ مورد رسیده که روند صعودی داشته است.

وی با اعلام اینکه روند حیوان گزیدگی طی دوسال اخیر در استان کردستان افزایشی بوده است، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از آمار حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌ها است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان می‌کند: هاری به عنوان یک بیماری ویروسی اگر به موقع درمان نشود و علائم آن بروز پیدا کند دیگر درمان‌پذیر نیست و منجر به فوت فرد می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ تا کنون در استان کردستان فوت بر اثر هاری نداشته‌ایم ادامه داد: حیوان‌گزیدگی به صورت کلی شامل سه گروه می‌شود که گروه اول مربوط به لیسیدن یا غذا دادن به حیوان مشکوک است و آن ناحیه باید ۱۵ دقیقه با آب و صابون شسته شود. گروه دوم خراش جزیی یا گازگرفتگی بدون خونریزی است که علاوه بر ۱۵ دقیقه شستن با آب و صابون، باید فرد به مرکز درمانی نیز منتقل شود. گروه سوم نیز افرادی هستند که به دنبال حیوان‌گزیدگی خونریزی داشته‌اند که علاوه بر ۱۵ دقیقه شستن با آب و صابون، باید سه تا چهار دُز واکسن و سرم ضدهاری نیز برای آن‌ها تزریق شود.

به گفته یوسفی، در هر ۱۰ شهرستان استان کردستان، مراکز درمانی پیشگیری بیماری هاری برای واکسیناسیون متقاضیان وجود دارد که مردم استان می‌توانند در شهر بانه به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی، بیجار بیمارستان امام حسین (ع)، دهگلان بیمارستان شهدای دهگلان، دیواندره بیمارستان امام خمینی، سروآباد بیمارستان شهید چمران، سقز بیمارستان امام خمینی، سنندج بیمارستان کوثر، قروه بیمارستان شهید بهشتی، کامیاران بیمارستان سینا و مریوان بیمارستان بوعلی مراجعه کنند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: بسته به شرایط شخص، سه یا چهار بار واکسن در مراکز درمانی برای او تزریق می‌شود که حتماً باید دوزهای بعدی واکسن را در روزهای مقرر شده تزریق کرده و دوره درمان را تکمیل کند، چون با یک دوز ایمنی‌زایی ایجاد نمی‌شود. این واکسن‌ها پیشگیری کننده است و ایمنی زیادی را باعث می‌شود و احتمال فوت بسیار بسیار کم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha