• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۵
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403020201276
  • خبرنگار : 50469

گزارشی از وضعیت مرغداری‌های ایلام

گزارشی از وضعیت مرغداری‌های ایلام

ایسنا/ایلام استان ایلام در حوزه طیور با دارا بودن حدود ۳۸۴ واحد مرغداری گوشتی و با ظرفیت پرورش ۷.۵ میلیون قطعه جوجه گوشتی در هر دوره یکی از منابع مهم تولیدی و اشتغالزایی استان به شمار می‌رود. این ظرفیت بزرگ نیاز به یک مدیریت صحیح و علمی دارد.

به گزارش ایسنا، هر کشور برای تحقق شاخص مهم رشد اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری کافی دارد. بخش کشاورزی و دامی به عنوان بخش دارای اولویت به ویژه در استان ایلام، دارای واحدهای تولیدی متنوع و متعددی در زمینه‌های دام، طیور، زراعت، باغبانی و شیلات است.

در این خصوص خبرنگار ایسنا به سراغ مرغداران استان، اتحادیه مرغداران و مسئولان مربوط رفته و مشکلات واحدهای تولیدی مرغداری‌ها را بررسی کرده است.

کشتارگاه‌ها پول مرغدار را با تأخیر و مشکلات پرداخت می‌کنند

«ابراهیم علی‌کرمی» مرغدار ایلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۱۳۶۱ شروع به فعالیت در این صنعت کردم شاید جزء اولین مرغداران استان ایلام باشم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به علت نبود نقدینگی با یک سوم ظرفیت، جوجه‌ریزی داریم گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما این است که کشتارگاه‌ها بعد از خرید مرغ از مرغدار پول را نقد به آن‌ها پرداخت نمی‌کنند، در صورتی که خود کشتارگاه‌ها آن را نقد می‌فروشند.

این مرغدار ادامه داد: خوراک مرغ شامل سویا، ذرت، کنسانتره روی هم رفته در یک تن خوراک، ۶۷ درصد ذرت، ۳۱ تا ۳۳ درصد سویا و بقیه کنسانتره است.

علی‌کرمی ادامه داد: در حال حاضر ما ذرت را با قیمت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و سویا را با قیمت ۲۱ هزار تومان می‌خریم، در کل برای یک دوره ۵۰ روزه حدود یک میلیارد تومان باید خوراک بخرم.

وی افزود: مرغ را با قیمت ۵۴ تا ۵۶ هزارتومان کشتارگاه‌ها از ما می‌خرند.

«رفعت رستمی‌نژاد» دیگر مرغدار استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ شروع به کار در زمینه مرغداری کردم، ظرفیت مرغداری ۲۰ هزار قطعه است، در آن زمان حدود ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای جوجه ریزی هزینه کردم.

رستمی‌نژاد گفت: ۶ ماه پیش مقداری خوراک تغذیه خریدم که تمام هزینه‌ را همان موقع پرداخت کردم ولی متاسفانه بار هنوز به دست من نرسیده است، هیچ نظارتی در این زمینه وجود ندارد. برای یک دوره ۴۸ تا ۵۲ روزه، حدود ۳ میلیارد تومان خوراک خریده‌ام، کشتارگاه‌ها مرغ را با واسطه از مرغدار می‌خرند.

 وی ادامه داد: کشتارگاه‌ها مرغ را حدود کیلویی ۵۵ هزار تومان از ما می‌خرند این در حالی است که در استان‌های همجوار ما مرغ را کیلویی ۶۲ هزارتومان از مرغدار می‌خرند. یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما این است که کشتارگاه مرغ را با واسطه از ما تحویل می‌گیرند. پای دلالان به این صنعت نیز متاسفانه باز شده است. سوال ما این است چرا کشتارگاه مستقیم از مرغدار خرید نمی‌کند؟

 این مرغدار تأکید کرد: هیچ نظارتی بر بازار نیست، این وضعیت نیاز به کنترل از سوی نهادهای مربوطه را دارد.

 استان ایلام جزو معدود استان‌هایی است که قیمت مصوب را رعایت می‌کند

جواد ولیان رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سهمیه تعلق گرفته به مرغداران در سامانه بازارگاه تعیین می‌شود و به میزان جوجه‌ریزی که دارند به آن‌ها نهاده تعلق می‌گیرد.

وی گفت: در سال۱۴۰۰ در حالی که مرغداران جوجه‌ریزی کرده بودند به دلیل حذف یارانه‌های تعلق گرفته، مرغداران ضرر کردند، آن‌ها از قبل، نهاده‌های خود را با قیمت یارانه‌ای سفارش داده بودند.

 وی در خصوص قیمت‌گذاری نیز گفت: استان ایلام شاید جز معدود استان‌هایی باشد که قیمت‌گذاری مصوب را رعایت می‌کند، برخی استان‌های همجوار در خرید مرغ از مرغدار قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند.

ولیان با تأکید بر اینکه اتحادیه، مستقیم مرغ را از مرغدار می‌خرد افزود: در حال حاضر در سامانه بازارگاه، ذرت به کیلویی ۸ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان و سویا هر کیلو ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد، سویا و ذرت موجود وارداتی است.

وی ادامه داد: صنعت مرغداری دومین صنعت بزرگ کشور از نظر سرمایه‌گذاری است و رتبه بالایی در حوزه اشتغالزایی دارد، اما متاسفانه هیچ متولی خاصی برای نظارت و مدیریت دقیق ندارد. صنعت مرغداری در ایران به قدری قوی فعالیت می‌کند که ایران را از واردات مرغ بی‌نیاز کرده است.

 رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام عنوان کرد: اینکه یک قیمت مصوب در وزارت جهاد کشاورزی برای سراسر کشور تعیین می‌شود صحیح و درست نیست، این می‌تواند به کشاورز ضرر بزند. در قیمت‌های مصوب و تعیین شده باید ضریب تبدیل را در نظر بگیرند، ضریب تبدیل در مناطق مختلف کشور متفاوت است، برای مثال در مناطق نزدیک دریا و کم ارتفاع، ضریب تبدیل بهتر است تا مناطق مرتفع‌، در مناطق مرتفع به ازای هر دو کیلو دان یک کیلو گوشت مرغ به دست می‌آید.

صادرات مرغ نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هایی است که فعلاً وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در تمام دنیا برنامه‌ریزی برای کاهش طول دوره پرورش است و نه افزایش طول دوره زیرا با کاهش طول دوره، هزینه‌های دوره پرورش کاهش یافته و پرورش اقتصادی‌تر خواهد شد

دکتر «شریف خدامرادی» گفت: کاهش درصد تلفات و کاهش ضریب تبدیل منوط به برنامه‌های آموزشی و آموزش مرغداران در زمینه بهداشت و تغذیه است که این امر با اجرای دوره‌های آموزشی صورت می‌گیرد.

خدا مرادی تأکید کرد: در حال حاضر در استان، فروش مرغ به شیوه دلالی وجود ندارد و مرغ مستقیم توسط کشتارگاه از مرغدار خریداری می‌شود.

 وی ادامه داد: فرایند نرخ‌گذاری بر اساس میزان تولید، عرضه، تقاضا و قیمت تمام شده صورت گرفته در مقاطع مختلف سال، تحت تأثیر پارامترهای ذکر شده متفاوت است، در روزهای اخیر به دلیل افزایش تولید مرغ، شاهد کاهش قیمت مرغ مرغداری، از قیمت ۵۸ هزار تومان به قیمت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان تومان بوده‌ایم و این کاهش توسط خود تولیدکننده و با هماهنگی اتحادیه مرغداران استان صورت گرفته است.

خدامرادی خاطرنشان کرد: فرایند صادرات نیاز به فراهم بودن عوامل مختلفی از جمله وجود زیرساخت‌ها، کیفیت و وزن مرغ تولیدی و قیمت آن در کشور مقصد در مقیاس با قیمت مرغ سایر کشورها است، ضمن اینکه برای صادرات باید تولید مرغ مازاد بر نیاز مصرف کشور باشد تا مجوز آن توسط وزارت صادر گردد. به دلیل اینکه تولید گوشت مرغ برابر نیاز کشور بوده و مازاد تولیدی جهت صادرات وجود نداشته و از طرفی نبودن زیرساخت‌های صادرات و تمایل کشور عراق به واردات مرغ از ترکیه از مهم‌ترین دلایل عدم صدور مرغ از مرز مهران بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha