• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403020201356
  • خبرنگار : 50444

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری:

هنر در خراسان شمالی زنده است

هنر در خراسان شمالی زنده است

ایسنا/خراسان شمالی معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با اشاره به اینکه هنر، متعلق به انسانیت است و باید در این مسیر حرکت کند، گفت: هنر در استانی مانند خراسان شمالی زنده است و در بسیاری از موارد در قله قرار دارد.

سعید لشگری امروز (دوم اردیبهشت ماه) در اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی که در مجتمع ایثار برگزار شد، اظهار کرد: عملیات وعده صادق، غرور و غیرت انقلابی ما را دوباره زنده کرد و نشان داد ما برای این خاک، برای آینده و مسلمانان می‌جنگیم. در نیم قرن گذشته، کسی به یاد ندارد رژیم صهیونیستی این‌گونه که دلاورمردان ما علیه آن‌ها اقدام کردند، ذلیل و خوار شده باشد.

وی به هنر انقلابی اشاره کرد و افزود: حوزه هنری خودش را متعهد به هنرِ اهلِ حقیقت می‌داند و با این نیت که هنر باید تحقق داشته باشد، عمل می‌کند.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با طرح این پرسش که اگر هنر به آزادگی و آزادی هنرمند مربوط است، چطور تعهد را با به زنجیر کشیدن مقایسه کنیم؟ گفت: هنرمند به‌عنوان کسی که رسالت کار با او است پیش از آنکه متعهد به هنر باشد، متعهد به انسانیت است. مثال غزه، یک مثال روشن در این زمینه است و هنرمندی که تعهد انسانی داشت، هنرش را در این مسیر به میدان آورد. در این زمینه، در حوزه هنری، هنری را دنبال می‌کنیم که در راستای انسانیت باشد و مهم‌تر از دیگر تعهدها محسوب می‌شود.

به گفته وی، اساساً هنر از تعهد بیرون می‌آید و حامل یک پیام است. در ابتدای فعالیت هنری، هر روز این مسؤولیت در قبال مردم جدی‌تر و پررنگ‌تر می‌شود و زمانی که به قله هنر می‌رسیم، این تعهد در قبال همه انسانیت، گسترده می‌شود.

وی تربیت انسانی را مهم‌ترین مسأله در هنر دانست و افزود: حوزه هنری در عرصه‌های مختلف خودش را متعهد به این اتفاق می‌داند و از خونی که از شهید آوینی ریخته شد تا امروز که بزرگان هنر و انقلاب زیست می‌کنند، خود را موظف به انسانیت می‌داند.

وی بیان کرد: ما متعهد به پاسداری از انقلاب اسلامی هستیم. اساساً انقلاب اسلامی نخستین تعهدش نسبت به مردم، خدمت به آن‌ها و داشتن صداقت است و حوزه هنری  نیز اینگونه عمل می کند.

وی گفت: به واسطه مسؤولیتی که دارم به استان‌های مختلف رفتم و خراسان شمالی از معدود استان‌هایی است که وقتی از انواع قالب‌های هنر صحبت می‌کنیم، در قله قرار دارد. داستان، در این استان زنده است و هنرمندان مختلفی دارد که داستان‌های آیینی، سنتی و ... می نویسند. در نمایش و شعر آیینی هم این استان در قله است.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری با تاکید بر اینکه هنر خراسان شمالی در کاریکاتور نیز زنده است و در قله قرار دارد، افزود: خراسان شمالی را در بخش کاریکاتور به‌صورت بین‌المللی می شناسند و این یک فرصت بسیار عالی به‌شمار می‌آید. حفظ همه این توانمندی‌هایی که گفته شد باید در اولویت قرار گیرد.

وی بیان کرد: در فرهنگ و هنر، بدون سرمایه‌گذاری نمی‌شود عمل کرد. اگر سرمایه‌گذاری نباشد، این ظرفیت عقب‌گرد می‌کند. در این زمینه، حوزه هنری خودش را مسؤول می‌داند و به سهم خودش فعالیت و حمایت می‌کند، اما نتیجه مطلوب به‌تنها حاصل نمی‌شود و مسؤولان استان هم باید به این موضوع توجه داشته باشند.

لشگری به برگزاری جشنواره ملی نقالان سوره اشاره کرد و گفت: اتفاق ویژه‌ای که در این استان رقم خورد و نگاه‌ها را به این سمت آورد، این است که مقدمات برگزاری جشنواره ملی نقالان توسط این استان فراهم شد و در این زمینه روی مخاطبی دست گذاشته شد که مهم‌ترین مخاطب هنر است، یعنی نوجوانان و دانش‌آموزان.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری بیان کرد: امروز اگر راه را به لحاظ هویتی و فرهنگی برای نسل آینده فراهم نکنیم، معلوم نیست چه اتفاقی در آینده رخ دهد. به‌عنوان مثال، اگر معتقدیم برای آینده نیازمند قوای نظامی و استحکام‌های خوب هستیم، باید توجه داشته باشیم که استحکام‌های فرهنگی حتماً از استحکام‌های نظامی مهمتر است، چون نسلی که هویت فرهنگی نداشته باشد، نسل آینده را می‌بازد.

وی تاکید کرد: برای یک نقالی خوب، نخستین چیزی که لازم است، قهرمان است و این استان ظرفیت‌های بسیار زیادی در قهرمان‌های هنری، مفاخر علمی، ادبی، شهدا و ... دارد. این به آن معناست که همه زنجیره‌های لازم در این زمینه وجود دارد و شرایط فعالیت نقالی فراهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha