• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403020201363
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲اردیبهشت؛ موافقت با تشکیل«سپند»وزارت دفاع/بررسی قانون قاچاق سلاح

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲اردیبهشت؛ موافقت با تشکیل«سپند»وزارت دفاع/بررسی قانون قاچاق سلاح

«اصلاح قانون مجازات دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز»، «موافقت با کلیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع» و... از مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (یکشنبه) دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، محمد باقر قالیباف  با اشاره به فرا رسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: فرارسیدن سالروز تاسیس سپاه پاسداران را به همه پاسداران عزیز که پشتیبان امنیت و آرامش کشور و مرزهای ما و همچنین مایه دلگرمی مظلومان جهان و خصم زورگویان و سلطه‌گران هستند، تبریک می‌گویم.

لازم به ذکر است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ تأسیس شد.

ناطقان مجلس

انتقاد توسلی از تاخیر خودروسازان در تحویل خودرو به مشتریان

دهمرده: افغانستان حقابه ایران را از رودخانه هیرمند پرداخت کند

نادران: هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها اعلام شود

اعظمی: هرگونه اقدام به تجاوز به کشورمان را در هر کجای دنیا پاسخ می‌دهیم

***

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲اردیبهشت؛ موافقت با تشکیل«سپند»وزارت دفاع/بررسی قانون قاچاق سلاح

در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، نمایندگان ماده هفت این طرح را تصویب کردند که بر اساس آن کلیه عواید حاصل از قاچاق و خرید و فروش اسلحه و اموال مورد استفاده در ارتکاب جرائم به نفع دولت ضبط می‌شود.

همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان مرجع ارزش گذاری سلاح مهمات یا قطعات مؤثر موضوع مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز تعیین شد.

با تصویب ماده ۸ و ۹ این طرح نیز مشخص شد که چه سلاح و مهمات قاچاقی به نفع دولت مصادره شده و یا این‌که مجازات آن جزای نقدی خواهد شد.

در ادامه بررسی های مربوط به طرح یک فوریتی اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز، تبلیغ خرید و فروش سلاح جرم‌انگاری شد.

بر این اساس تصویب شد که هر شخص در خصوص قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفاء، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر یا استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ نماید به مجازات حبس درجه ۶ محکوم می‌شود.

نمایندگان همچنین  قاچاق اسلحه در فضای مجازی را جرم‌انگاری و مصوب کردند ارتکاب جرائم موضوع قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در فضای مجازی مشمول مجازات مقرر در این قانون می‌شود.

در مصوبه ای دیگر نیز مقرر شد که وسیله نقلیه حامل بیش از یک قبضه انواع سلاح گرم جنگی، به نفع دستگاه کاشف ضبط شود.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲اردیبهشت؛ موافقت با تشکیل«سپند»وزارت دفاع/بررسی قانون قاچاق سلاح

در ادامه جلسه علنی امروز، نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره کلیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی که با عنوان طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع شناخته می‌شود، با کلیات این طرح موافقت کردند..

پس از تصویب کلیات این طرح،‌ مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی(سپند) وزارت دفاع  گفت: امروز در سالروز تاسیس شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در زمانی که نیروهای مسلح ما در سپاه اقتدار، صلابت و قدرت مردم عزیز ما را به نمایش گذاشتند و رژیم صهیونیستی را تنبیه کردند، در مجلس هدیه خوبی به نیروهای مسلح و بدنه دفاعی نظام اسلامی داده شد.

در ادامه رضا طلایی‌نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با بیان اینکه «سازمان سپند به همه نیروهای مسلح خدمات علمی می‌دهد»، اظهار کرد: امروز در وزارت دفاع با ۱۰۰ دانشگاه قرارداد فعال داریم و درحال استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها هستیم؛ همچنین با هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان قرارداد جاری داریم؛ اما بکار گیری این دانش و توانمندی نخبگان و جوانان مستعد کشور نیازمند سازمانی است که عهده دار این مسئولیت شود.

خلاصه مهم‌ترین اخبار مجلس در ۲اردیبهشت؛ موافقت با تشکیل«سپند»وزارت دفاع/بررسی قانون قاچاق سلاح

امروز در مجلس تقاضای اعمال دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران مطرح شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

بعد از تصویب دو فوریت این لایحه، رئیس مجلس اظهار کرد: این دومین بار است که مجلس شورای اسلامی اساسنامه شرکت ملی پست را تمدید می‌کند، دولت اصل لایحه را ارائه دهد. ما در برنامه هفتم توسعه نتوانستیم در صندوق کار را پیش ببریم چون اساسنامه دچار اشکال است حداقل وزارت ارتباطات کار خودش را به درستی انجام دهد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

پورابراهیمی: با اصلاح سیاست‌های ارزی التهابات بازار کاهش می‌یابد

انتقاد اسحاقی از قطعی برق چاه‌های کشاورزی

میرتاج‌الدینی: موانع از سر راه تولید برداشته شود

انتقاد زنگنه از آیین‌نامه جدید تامین قیر رایگان برای روستاها

یوسفی: قرار واردات خودرو دست دوم بود

محمدبیگی: وزیر کار وعده‌های کارگری خود را محقق کند

مرادی: مدیران پروازی در کشور حذف شوند

عسکری: دولت هرچه سریعتر نسبت به پرداخت پول گندمکاران اقدام کند

حاجی دلیگانی: دولت از فرصت به دست آمده از اقتدار کشور در «وعده صادق» استفاده کند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha