• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403020201461
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲ اردیبهشت؛ قدردانی رهبر انقلاب از نیروهای مسلح/توضیحاتی درباره «سپند»وزارت دفاع

اخبار سیاسی ۲ اردیبهشت؛ قدردانی رهبر انقلاب از نیروهای مسلح/توضیحاتی درباره «سپند»وزارت دفاع

«دیدار فرماندهان نیروهای مسلح با رهبر انقلاب»، «سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا»،‌ «طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع » از موضوعات مهم خبری دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، ظهر امروز جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مقام معظم رهبری در بخشی از بیاناتشان در این دیدار ضمن قدردانی از تلاشها و فعالیت‌های سپاه، ارتش و نیروی انتظامی، نیروهای مسلح را به استمرار تلاش و حرکت برای مواجهه با دشمنی‌ها و دشمن‌ها با تکیه بر نوآوری و ابتکار توصیه و خاطر نشان کردند: یک لحظه هم نباید متوقف شد زیرا توقف به معنای عقب گرد است، بنابراین باید نوآوری در تسلیحات و شیوه‌ها و همچنین شناخت روش‌های دشمن همواره در دستور کار باشد.

رئیس جمهور هم قرار است فردا-دوشنبه به دعوت رسمی همتای پاکستانی خود و در راس هیاتی عالی‌رتبه از مقامات اقتصادی و سیاسی، عازم اسلام‌آباد شود.

سید ابراهیم رئیسی در این سفر ۲ روزه پس از استقبال رسمی از سوی نخست وزیر پاکستان، با "شهباز شریف" دیداری خصوصی و همچنین با "آصف‌علی زرداری" همتای پاکستانی خود ملاقات خواهد داشت.

رئیسی پس از پایان سفر به پاکستان، صبح چهارشنبه به دعوت رسمی "رانیل ویکرمسینگه"  رئیس جمهور سریلانکا سفری یک روزه به این کشور جنوب شرق آسیا دارد و علاوه بر برگزاری استقبال رسمی و ملاقات خصوصی در کاخ ریاست جمهوری، همراه با رئیس جمهور سریلانکا در مراسم افتتاح و آغاز بهره‌برداری رسمی از "ابر پروژه چندمنظوره اومااویا" شامل ۲ سد و نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، شرکت خواهد کرد.

****

جزییات طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و با تصویب ماده هفت این طرح کلیه عواید حاصل از قاچاق و خرید و فروش اسلحه و اموال مورد استفاده در ارتکاب جرائم به نفع دولت ضبط خواهد شد.

همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به عنوان مرجع ارزش گذاری سلاح مهمات یا قطعات مؤثر موضوع مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز تعیین شد.

با تصویب ماده ۸ و ۹ این طرح نیز مشخص شد که چه سلاح و مهمات قاچاقی به نفع دولت مصادره شده و یا این‌که مجازات آن جزای نقدی خواهد شد.

در ادامه تبلیغ خرید و فروش سلاح جرم‌انگاری و تصویب شد که هر شخص در خصوص قاچاق، تحصیل، حمل، نگهداری، اختفاء، خرید، فروش، ساخت، متصل کردن قطعات (مونتاژ)، تعمیر یا استفاده از سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آنها و مواد تحت کنترل مبادرت به آموزش یا تبلیغ نماید به مجازات حبس درجه ۶ محکوم می‌شود.

نمایندگان همچنین  قاچاق اسلحه در فضای مجازی را جرم‌انگاری و مصوب کردند ارتکاب جرائم موضوع قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در فضای مجازی مشمول مجازات مقرر در این قانون می‌شود.

در مصوبه ای دیگر نیز مقرر شد که وسیله نقلیه حامل بیش از یک قبضه انواع سلاح گرم جنگی، به نفع دستگاه کاشف ضبط شود.

نمایندگان همچنین در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره کلیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی که با عنوان طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع شناخته می‌شود، با کلیات این طرح موافقت کردند.

در ادامه رضا طلایی‌نیک معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با بیان اینکه «سازمان سپند به همه نیروهای مسلح خدمات علمی می‌دهد»، اظهار کرد: امروز در وزارت دفاع با ۱۰۰ دانشگاه قرارداد فعال داریم و درحال استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه‌ها هستیم؛ همچنین با هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان قرارداد جاری داریم؛ اما بکار گیری این دانش و توانمندی نخبگان و جوانان مستعد کشور نیازمند سازمانی است که عهده دار این مسئولیت شود.

پس از تصویب کلیات این طرح،‌ مجتبی ذوالنور نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز در سالروز تاسیس شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در زمانی که نیروهای مسلح ما در سپاه اقتدار، صلابت و قدرت مردم عزیز ما را به نمایش گذاشتند و رژیم صهیونیستی را تنبیه کردند، در مجلس هدیه خوبی به نیروهای مسلح و بدنه دفاعی نظام اسلامی داده شد.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (یک شنبه) دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

****

همزمان با سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمد باقر قالیباف فرارسیدن این روز را به همه پاسداران عزیز که پشتیبان امنیت و آرامش کشور و مرزهای ما و همچنین مایه دلگرمی مظلومان جهان و خصم زورگویان و سلطه‌گران هستند، تبریک می‌گویم.

امیر دریادار حبیب الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران هم طی پیامی، را به سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی تبریک گفت و افزود: بی تردید امروز با گذشت بیش از ۴۵ سال تجربه همسنگری و وحدت مقدس ارتش و سپاه در این مسیر عزت، همدلی و همراهی ارزشمندی را در بازوان اقتدار نظام اسلامی ایجاد کرده و با اقتدار، آمادگی و توانمندی همه جانبه راهبردی به بنیانی مرصوص و دژی تسخیرناپذیر در دفاع از کشور تبدیل و تقویت کننده اراده خلل ناپذیر امت اسلام در جغرافیای مقاومت گردیده‌اند و نقش بی بدیلی را در مبارزه با گروه های تروریستی بویژه اضمحلال و نابودی غده سرطانی داعش و همچنین خنثی سازی توطئه های استکبار جهانی ایفا نمودند و نظام سلطه و مزدوران و اذناب منطقه ای و فرامنطقه ای بویژه در راس آنان رژیم کودک کش صهیونیست را در ناکامی و استیصال قرار داده و هرگونه اقدام مذبوحانه و تعدی به مرزهای سرزمین ایران اسلامی و عبور از خط قرمزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را با وعده صادق خود به مصداق آیه شریفه «إِنّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ» با پاسخی قاطع، سخت و پشیمان کنند پاسخ داده و خواهند داد.

دبیرکل جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی هم در پیامی به همین مناسبت یادآور شد که امروز سپاه پاسداران یکی از مقتدرترین، مردمی‌ترین و ولایی‌ترین نیروهای نظامی منطقه و جهان است که دکترین آن دفاع همه‌جانبه و بازدارنده از مرزهای آبی، خاکی، هوایی و معنوی کشورمان در برابر هرگونه تجاوز و تهدید است.

از طرف دیگر فرمانده سپاه  محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در اظهاراتی با اشاره به اهتمام مضاعف در اجرای قانون رعایت حجاب اظهارکرد: متولیان امر و گروه‌های آموزش‌دیده با عنوان «سفیران مهر»، موضوع رعایت قانون و ضوابط مربوط به حجاب در اماکن عمومی و تذکر و روشنگری قاعده‌مند را به صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران پیگیری خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha