• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403020301776
  • خبرنگار : 50046

مسئول تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات استان:

۴۰ درصد از بذور اصلاح‌شده مورد نیاز خراسان شمالی در استان تولید می‌شود

۴۰ درصد از بذور اصلاح‌شده مورد نیاز خراسان شمالی در استان تولید می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی مسئول تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات خراسان شمالی گفت: ۴۰ درصد از بذور اصلاح‌شده مورد نیاز خراسان شمالی در استان تولید می‌شود.

علی‌اکبر ناصری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۴۰ درصد نیاز بذری اصلاح‌شده استان در داخل تولید و ۱۰ درصد از خارج استان وارد می‌شود و ۵۰ درصد کشاورزان از بذور خود تولیدی خود در امر کشت استفاده می‌کنند.

وی افزود: گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک در کشور اهمیت زیادی دارد و از لحاظ امنیت غذایی و به‌دلیل اینکه قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد جزو اولویت‌های کاری وزارت جهاد کشاورزی است.

ناصری ادامه داد: برای افزایش تولید گندم و ارتقای کیفیت این محصول، برنامه‌های مختلفی مانند تولید بذور اصلاح‌شده، آموزش گندمکاران، انجام حمایت‌های فنی و اعتباری و .... در حال انجام است. علاوه بر آن دو سال است که طرح جهش تولید در دیمزارها در حال انجام است که در این طرح، مجموعه‌ای از حمایت‌ها از سوی دولت برای کشاورزان انجام می‌شود تا کشور در زمینه تولید این محصول به سمت خودکفایی پیش رود.

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای گندمکاران استان در حال انجام است، آموزش روش‌های نوین به زراعی است تا کشاورزان روش‌های سنتی تولید گندم را کنار بگذارند و تغییر در سبک مدیریت در مزرعه را انجام دهند که این امر مبتنی بر یافته‌های علمی و تحقیقاتی است. در این زمینه، در استان اقدامات بسیار خوبی انجام شده و از نتایج علمی به‌دست آمده به نحو احسن استفاده شده است، به‌طوری که ۸۵ درصد گندمکاران براساس اصول فنی و دستورالعمل های فنی کار می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: ۱۵ درصد باقی‌مانده کشاورزان خرده‌مالک یا افرادی هستند که در مناطق دوردست فعالیت می‌کنند و برای دستیابی به ظرفیت‌های علمی و روش‌های نوین دسترسی‌های لازم را ندارند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات شاخص برای ارتقای تولید گندم استفاده از ارقام اصلاح‌شده این محصول است. در حقیقت بذر بهترین و اثرگذارترین نهاده در افزایش راندمان تولید است و به‌عنوان منبع ژنتیکی محسوب می‌شود و تا ۳۵ درصد موجب افزایش عملکرد در واحد سطح می‌شود.

مسئول تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات خراسان شمالی با اشاره به اینکه خراسان شمالی سه اقلیم سرد، معتدل و گرم و خشک دارد، اظهار کرد: ۲۲ رقم گندم و جوی اصلاح‌شده جدید تولید و تکثیر شده است و در استان از آن استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز بذری گندم و جو در این استان ۳۰ هزار تن است، گفت: از این میزان نیاز بذری گندم استان تا ۲۵ هزار تن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha