• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403020301796
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان:

فرهنگ حفظ محیط زیست از اجتماع‌های کوچک آغاز شود

فرهنگ حفظ محیط زیست از اجتماع‌های کوچک آغاز شود

ایسنا/اصفهان رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: فرهنگ‌سازی برای حفظ هوا و زمین پاک باید از اجتماع‌های کوچک مثل خانواده و اردوهای طبیعت‌گردی آغاز شود تا کودکان و نوجوانان با شیوه دوستی با محیط زیست آشنا شوند.

الهیار دولتخواه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افرادی مانند دانش‌آموزان، کشاورزان، زنان و کوهنوردان می‌توانند مرجع خوبی برای آموزش دوستی با محیط زیست باشند و فرهنگ پاک نگه داشتن سیاره زمین را در جامعه ترویج کنند.

وی با اشاره به روز ۲۲ آوریل و روز جهانی زمین پاک، افزود: آثار اقلیمی و جوی، باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و افزایش ریزگردها شده و تهدیدی برای سیاره زمین و ساکنان آن است که نام‌گذاری این روز فرصتی برای آگاه‌سازی مردم نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، تصریح کرد: دومین عامل تهدید زمین، ورود آلاینده‌هایی مثل فاضلاب صنعتی و بیمارستانی است که در سال گذشته ۸۹۳ مورد پایش صنایع و ۱۸۳ مورد اخطار صادر شد که ۳۹ پرونده به مرجع قضایی ارسال شد و تعطیلی سه شرکت صنعتی و یک معدن را به همراه داشت.

دولتخواه تأکید کرد: صنایع برابر وظیفه قانون خود باید هر سه ماه یک‌بار خروجی آلاینده‌های خود را در بخش آب، خاک و هوا پایش کنند و در صورت مشکلات زیست‌محیطی برای رفع آنها برابر با ضوابط قانونی اقدام کنند که در سال گذشته ۲۹۱ بازدید توسط کارشناسان انجام شد.

وی تصریح کرد: پرونده واحدهای آلاینده که نسبت به اخطارهای زیست محیطی بی‌تفاوت باشند به دستگاه‌ قضایی فرستاده می‌شوند که برای ۶۶ پرونده، ۷۶رأی صادر شد که مشمول پرداخت عوارض آلایندگی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: این اداره همچنین ۲۷ مورد نمونه‌برداری‌های خاص در سال گذشته در راستای اجرای ماده ۱۴ و تبصره ۲ ماده ۱۸ قانون حفاظت از خاک در کاشان انجام داد که برای متخلفان از قانون اخطار صادر شد.

دولتخواه با اشاره به پایش ۸۷ واحد معدنی، افزود: استقرار هر گونه واحد صنعتی و تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی تابع ضوابط ابلاغی و رعایت ملاحظات زیست محیطی در خصوص آلایندگی آب، خاک و هوا در زمان فعالیت است.

وی تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با پایش و نظارت مستمر مطابق با قانون‌های حفاظت از خاک، قانون هوای پاک و آیین‌نامه پیشگیری از آلودگی آب، پیگیری‌های قانونی تا رفع کامل آلودگی و هر نوع فعالیت آلاینده را انجام می‌دهد.

دولتخواه با قدردانی از مشارکت شهروندان در حفاظت از محیط زیست، گفت: یگان حفاظت محیط زیست در سال گذشته، ۲۷ شکارچی متخلف را دستگیر کرد که از آنها هشت اسلحه مجاز و چهار اسلحه غیرمجاز کشف و همراه با پرونده به مرجع قضایی ارسال شد.

وی تصریح کرد: ساماندهی پسماندها یکی از ضرورت‌های داشتن زمین پاک است که نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت همگانی است و موفقیت در این زمینه، علاوه بر حفظ محیط‌زیست، ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان گفت: نقش فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های حاصل از تخریب و آلاینده‌ها به خصوص پلاستیک بسیار مهم است و گروه‌های مردمی دوستدار محیط زیست نقش انکارناپذیری در نهادینه کردن این فرهنگ ایفا  می‌کنند.

دولتخواه افزود: خودخواهی انسان باعث شده تا محیط زیست در زمینه‌های آب و خاک و هوا مورد تهدید قرار گیرد که هر یک از ما با فعالیت‌هایی به ظاهر کوچک می‌توانیم دوستی خود را با این سیاره آبی اثبات کرده و در مناسبت‌هایی مثل روز جهانی زمین پاک به اشتراک بگذاریم.

وی تصریح کرد: برای حفظ زمین پاک باید درخت بکاریم، استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم و کمتر زباله تولید کنیم و با این‌ کارهای کوچک می­‌توانیم، بخشی از یک هدف بزرگ باشیم و نزدیکان خود را نیز نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست و عوامل مؤثر بر تخریب آن آگاه سازیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، گفت: با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست، پخش برنامه‌های آموزشی از رسانه‌های جمعی، پاکسازی کوهستان توسط دوستداران محیط زیست، کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی در مدارس و کوه‌گشت خانوادگی از جمله فعالیت‌هایی است که در این هفته در منطقه کاشان اجرا می‌شود.

در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط زیست، روز ۲۲ آوریل به‌عنوان روز زمین پاک انتخاب شدکه در ایران روزهای دوم تا ۱۰ اردیبهشت به نام هفته زمین پاک نام‌گذاری شده است و برنامه‌های امسال با شعار «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» اجرا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha