• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403020301860
  • خبرنگار : 50026

/روز کارآفرین/

‌ فرهنگ کارآفرینی نیازمند ورود دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی

‌ فرهنگ کارآفرینی نیازمند ورود دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی گفت: رونق تولید را باید در سه سطح خرد، متوسط و کلان دید و وقتی به شرایط استان نگاه می‌کنیم شاهد این هستیم که فرهنگ کار اداری و استخدام پر رنگ‌تر از فرهنگ کارآفرینی است و این مسئولیت دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی استان بوده که به موضوع ترویج فرهنگ کارآفرینی ورود کنند و باعث رشد اقتصادی استان شوند.

سعید کسرائی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سوم اردیبهشت در تقویم کشورمان به‌عنوان روز ملی کارآفرینی نام‌گذاری شد.

وی بیان کرد: کارآفرینی می‌تواند باعث به حرکت در آوردن سرمایه‌های ملی اعم از نیروهای انسانی و جوانان کشور شود و در تحقق شعار سال بی شک یکی از بهترین روش‌های ترویج کارآفرینی است.

کسرائی‌نیا بیان کرد: رونق تولید را باید در سه سطح خرد، متوسط و کلان دید و وقتی به شرایط استان نگاه می‌کنیم شاهد این هستیم که فرهنگ کار اداری و استخدام پر رنگ‌تر از فرهنگ کارآفرینی است و این مسئولیت دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی استان بوده که به موضوع ترویج فرهنگ کارآفرینی ورود کنند و باعث رشد اقتصادی استان شوند.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی افزود: باید شورای فرهنگ عمومی، کارگروه‌های اقتصادی استان و دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش بخشی از رسالت و ماموریت خود را در سال جدید توسعه فرهنگ کارآفرینی قرار دهند و لذا تغییر فرهنگ کار یک نفر یا یک سازمان نیست، نیاز به یک عزم استانی و اراده قوی با پشتوانه مالی دارد.

وی بیان کرد: ما باید از حوزه دانش آموزشی و دانشجویی بیشتر بهره ببریم زیرا آینده سازان دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها هستند و اگر نتوانیم امروز روی آن‌ها سرمایه گذاری کنیم بی شک نباید انتظار تغییر و توسعه استان در آینده را داشته باشیم.

کسرائی‌نیا گفت: نمی توانیم همه‌ی تمرکز خود را روی کسب و کارهای بزرگ یا واحدهای تولیدی بزرگ بزاریم، زیرا بیش از 65 درصد اقتصاد استان در اختیار واحدهای کوچک و متوسط است و برای تحقق مشارکت مردم در امر رونق تولید باید به موضوع فرهنگ کارآفرینی توجه ویژه داشته باشیم.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی افزود: کسب و کارهای خرد، کسب و کارهای خانگی، شرکت ها و استارتاپ‌ها امروز باید مورد توجه قرار بگیرند هم در قوانین و اصلاح قوانین و هم در حمایت‌های مالی، سهم کسب و کارهای خرد باید از قوانین بودجه‌ای افزایش یابد تا شاهد تحول در عرصه کارآفرینی باشیم.

وی گفت: فردی که به عنوان یک کار آفرین شروع به فعالیت می‌کند، با ایجاد بسترهای مناسب می‌تواند از نیروهای فعال و جوان استفاده کند که این کار باعث می‌شود که نیروهای تحصیل کرده و کار بلد بی کار نباشند. 

کسرائی‌نیا افزود: ‌کارآفرین‌ها در بهبود شاخص‌های مهم اقتصاد از جمله اشتغال، بهره‌وری و رشد اقتصادی نقش محوری داشته و خواهند داشت، به همین دلیل در بیشتر کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، مسئولین اقتصاد، به کار آفرینی توجه ویژه‌ای دارند و حتی سعی می‌کنند شرایطی را برای پیشرفت و گسترش هرچه بیشتر کار آفرینی فراهم کنند.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی در خصوص مهارت‌های که برای یک کار آفرین موفق لازم است، گفت:  ارتباط موثر، بازاریابی و فروش محصولات، مهارت‌های نرم و حیاتی فردی، تمرکز و....از مواردی است که یک کارآفرین باید داشته است.

وی بیان کرد: واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entreprendre به معنای «متعهد شدن» نشئت گرفته است و ما باید در کنار رونق اقتصادی به موضوع تعهد بپردازیم و آن را برجسته کنیم و رعایت حقوق کارگران اولین اصل اخلاقی یک کار آفرین است.

کسرائی‌نیا افزود: تعهد به مردم و عمل به مسئولیت اجتماعی مهم است که ما باید در فرهنگ اقتصادی خود به آن توجه کنیم چرا که کارآفرینی صرفا شغل آفرینی نیست و کارآفرینی یعنی ایجاد ارزش‌های جدید. 

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: کارآفرین کسی است که بتواند ارزشی را در جامعه خلق کند چه ارزش مادی، چه ارزش معنوی، سیاسی، فرهنگی یا اجتماعی، بنابراین کارآفرینان اجتماعی کسانی هستند که درصدد شناسایی و رفع نیازهای جامعه‌اند و در این راه از اعتبار اجتماعی خود مایه می‌گذارند و برای رسیدن به هدف و مأموریت خود دست به ایثار و از خودگذشتگی می‌زنند.

وی در خصوص مراحل مهم کارآفرینی گفت: شناسایی فرصتی جدید و خلق ایده های جذاب، داشتن طرح کسب و کار و پیش بینی درست، ساختن تیم و همراه کردن دیگران تامین مالی، شروع کسب و کار و متعهد بودن در مسیر اجرا و... از جمله اقداماتی کارآفرینی است.

کسرائی‌نیا گفت: وقتی اشخاص و شرکت‌های موفق با خلق ایده‌های جدید در جامعه شکل بگیرد، بالطبع  آن محصولاتی که ایجاد و تولید می‌شود هم دارای کیفیت بهتری بوده و هم دارای هزینه کمتری نسبت به بازار بوده که همین عوامل باعث بهبود شرایط زندگی  افراد جامعه می‌شود.

مدیر مرکز مشاوره و کارآفرینی خراسان‌جنوبی افزود: اگر ایده‌های جدید و خلاق ‌با برنامه‌ریزی مناسب همراه باشد در عمل نیز جواب داده و باعث افزایش سطح درآمد خواهد شد و همین موضوع به توسعه اقتصادی کشور  نیز کمک می‌کند که این همان گام مهم مشارکت مردم در امر رونق تولید است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در مسیر تحقق شعار سال از زدن بنرها درب سازمان‌ها خودداری کنیم بلکه باید عملگرا باشیم و به مجموعه‌های فعال کمک کنیم تا در سطح استان فرهنگ کارآفرینی گسترش یابد و وجود مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی برای همین مهم است اما متاسفانه در استان مورد توجه دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی واقع نمی‌شوند که امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha