• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403020301874
  • خبرنگار : 50038

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر خبر داد

تدوین برنامه جامع مدیریت زیست‌بومی تالاب «آق‌گل»/ آبگیری ۳۵ درصد تالاب

تدوین برنامه جامع مدیریت زیست‌بومی تالاب «آق‌گل»/ آبگیری ۳۵ درصد تالاب

ایسنا/همدان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر گفت: به منظور احیای تالاب آق‌گل برنامه جامع مدیریت زیست‌بومی این تالاب تدوین شده و به تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان‌های مرکزی و همدان رسیده و به عنوان یک سند بالادستی به سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط برای اجرای ابلاغ شده است.

عباس نجاری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر ۳۵ درصد از مساحت ۸۳۰ هکتاری تالاب فصلی آق‌گل به لطف بارش‌های جوی اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید آبگیری شده است و ادامه حیات این تالاب فصلی به تداوم بارش‌های بهاری بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بارش‌های سال‌جاری ۳۰۵ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد و نسبت به ۱۰ سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است و امیدواریم با ادامه بارش‌های جوی طی روزهای باقیمانده از فصل بهار، شاهد افزایش سطح آبگیری تالاب آق‌گل ملایر باشیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: به منظور احیای تالاب آق‌گل برنامه جامع مدیریت زیست‌بومی این تالاب تدوین شده و به تصویب کمیته برنامه‌ریزی استان‌های مرکزی و همدان رسیده و به عنوان یک سند بالادستی به سازمان‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط برای اجرای ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: از جمله برنامه‌های در دست پیگیری پلمب کردن چاه‌های غیر مجاز حوزه تالاب، اصلاح الگوی کشت و تغییر شیوه آبیاری از روش‌های سنتی به روش‌های نوین و تحت فشار است همچنین در راستای پایداری معیشت بومیان منطقه و ساکنان حوزه تالاب نامه‌ریزی‌های لازم در راستای کاهش وابستگی ذی‌نفعان این حوزه به برداشت آب در دست اقدام است.

به گزارش ایسنا، تالاب آق‌گل ملایر که زیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است، در مرز استان‌های مرکزی و همدان قرار گرفته است. این تالاب در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر ملایر و در جنوب شرقی شهر اسلامشهر آق‌گل از توابع ملایر قرار دارد.

با وجود اینکه وسعت کلی تالاب ۳۰۰۰ هکتار است، در سال‌های پربارش وسعت آن به ۶۰۰ هکتار و عمق آن به ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد. آب این تالاب از آب رودخانه‌ی قره‌چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می‌شود.

فصل آبگیری این تالاب از اواخر آذر آغاز می‌شود و تا اواسط خردادماه ادامه پیدا می‌کند. این تالاب فصلی است و شکلی همانند مستطیل دارد و با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی آن قدمتی ۴۰ هزار ساله دارد. در این تالاب ۴۶ گونه پرنده از جمله فلامینگو، کاکایی، اردک و حواصیل وجود دارد، برای حفاظت از گونه‌های این پرندگان و گیاهان این منطقه‌ شکارممنوع شده‌است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha