• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403020301980
  • خبرنگار : 71415

نخست وزیر گینه نو به بایدن: حق کشور من نیست که به آن برچسب آدمخواری زده شود

نخست وزیر گینه نو به بایدن: حق کشور من نیست که به آن برچسب آدمخواری زده شود

نخست وزیر پاپوا گینه‌نو از اظهار نظر اخیر رئیس جمهور آمریکا که تلویحا مردم کشور او را آدمخوار خوانده بود انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، «جیمز ماراپه»، نخست وزیر پاپوا گینه نو در بیانیه‌ای اظهار کرد این که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به مردم کشور وی برچسب آدمخواری زده شایسته نبود و از دولت آمریکا خواست بقایای بر جای مانده از زمان جنگ جهانی دوم که در سراسر اقیانوس آرام پراکنده است را پاکسازی کند تا حقیقت درباره سرنوشت دایی بایدن روشن شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دفتر ماراپه در بیانیه‌ای که اواخر یکشنبه منتشر کرد نوشت: «بایدن تلویحا گفت جسد دایی او بعد از آنکه هواپیمایش در زمان جنگ جهانی دوم بر فراز پاپوا گینه نو سرنگون شد توسط آدمخوارها خورده شده است.»

ماراپه در بیانیه‌ای بیان کرد: «احتمالا بایدن به دلیل لغزش زبانی این حرفها را زده اما این حق کشور من نیست که به آن یک چنین برچسبی زده شود.»

نخست وزیر  پاپوا گینه نو در ادامه این بیانیه اظهار کرد: «من از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می‌خواهم کاخ سفید را به پاکسازی بقایای بر جای مانده از زمان جنگ جهانی دوم وادار کند تا حقیقت درباره سربازان مفقود الاثری همچون آمبروز فینگان (دایی بایدن) روشن شود.»

سال گذشته میلادی دولت آمریکا یک توافق همکاری دفاعی را با دولت پاپوا گینه نو در ادامه رقابتش با چین بر سر گسترش نفوذ در حوزه کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام امضا کرد. چین نیز یک پیمان امنیتی را با کشور جزایر سلیمان واقع در همسایگی پاپوا گینه نو دارد.

روز یکشنبه ماراپه با «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در شهر پورت مورسبی، پایتخت پاپوا گینه نو با هدف تقویت روابط اقتصادی دیدار کرد. این در حالی است که آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا قرار است این هفته به پاپوا گینه نو سفر کرده در مراسم یادبودی ویژه رخدادهای زمان جنگ جهانی دوم شرکت کند.

بایدن چند روز پیش در ضمن بازدید از یک بنای یادبود مفقودین جنگ در پنسیلوانیا در صحبت درباره سرنوشت دایی خود بعد از سقوط هواپیمایش در زمان جنگ جهانی دوم در ماه مه ۱۹۴۴ ادعا کرد احتمالا جسد دایی او توسط آدمخوارها خورده شده است.

علیرغم اظهارات بایدن، آژانس سوابق دفاعی آمریکا تایید کرد که مرگ فینیگان زمانی رخ داد که هواپیمای او در اقیانوس آرام سقوط کرد، نه به دلیل آدمخواری.

اظهارات بایدن آخرین مورد از یک سری گاف‌ها، از جمله حکایت‌های قبلی است که حقایق تاریخی را تحریف و سؤالاتی را در مورد وضعیت سلامت ذهنی رئیس‌جمهور ایجاد کرد.

تاریخدانها می گویند کشور پاپوا گینه نو تاثیر مهمی در پیشروی های آمریکا در اقیانوس آرام در زمان جنگ جهانی دوم به ویژه در زمینه آزادسازی فیلیپین داشته است. دولت استرالیا نیز اعلام کرده که اتفاقات زمان جنگ جهانی دوم نشان دهنده اهمیت استراتژیک احیا شده این همسایه شمالی استرالیا است.

این در حالی است که سوابق جنگ جهانی دوم یک موضوع حساس در میان مردم پاپوا گینه نو است.

ماراپه خاطر نشان کرد: «کشور من به شکلی غیرضروری به جنگی که خودش ایجاد نکرده بود کشیده شد.»

او توضیح داد هنوز خاک پاپوا گینه نو و جزایر سلیمان مملو از آثار اجساد، لاشه‌های هواپیماها و کشتی‌ها، تونلها و بمب‌های برجای مانده از زمان جنگ های جهانی هستند؛ بمب هایی که گاها منفجر شده و همچنان باعث کشته شدن مردم می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha