• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403020302045
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در گفت‌و گو با دبیران انجمن‌های دانشگاه هنر اصفهان مطرح شد:

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

ایسنا/اصفهان در نشستی، دبیران انجمن‌های علمی و نمایندگان دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان به بیان مطالباتی از جمله تغییر مکان خوابگاه دخترانه صبا و شنیده نشدن صدای این دانشجویان توسط استاندار، میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان پرداختند و گفتند متاسفانه علیرغم درخواست‌های مکرر دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان، تا به حال استاندار به این دانشگاه نیامده است.

در سال جدید خبرنگاران خبرگزاری ایسنا-منطقه اصفهان از دانشگاه هنر اصفهان بازدید کردند. در حاشیه این بازدید با دبیران انجمن‌های علمی و نمایندگان دانشجویان در رشته‌های مختلف هنری به گفت‌و گو نشستیم و آن‌ها به نمایندگی از دانشجویان دیگر این دانشگاه، مطالبات خود را بیان کردند.  

سحر قربانی، دبیر انجمن صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان، رشته صنایع دستی را به‌صورت مختصر معرفی کرد و گفت: این رشته آزمون ورودی ندارد و به دلیل گستردگی این رشته از بدو ورود به آن، ما کارگاه‌های مختلفی را می‌گذرانیم و تا پایان مقطع کارشناسی به‌صورت تخصصی بر روی دو یا سه گرایش تمرکز و کار می‌کنیم.

 خطر در کمین دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه هنر اصفهان

این دانشجو که خود از دانشجویان خوابگاهی است، با اشاره به وضعیت و مسافت دور خوابگاه دخترانه صبا از دانشگاه هنر اصفهان گفت: خوابگاه دخترانه صبا یک الی یک ساعت و نیم با شهر فاصله دارد. یعنی هر زمان که ما می‌خواهیم به دانشگاه بیاییم از دو ساعت قبل باید برای آمدن به دانشگاه آماده شویم. زمانی که من از شهرمان به اصفهان می‌رسم ساعت پنج صبح است، این ساعت مترو باز نیست و من نمی‌توانم تا ساعت ۷ در ترمینال بنشینم. به همین خاطر مجبور هستم با اسنپ به خوابگاه بروم و در تمام طول مسیر نگران این هستم که در این ساعت اتفاقی برایم رخ ندهد. سال گذشته با اتفاقی که برای یکی از دانشجویان این خوابگاه افتاد، معاون سیاسی، امنیتی استانداری گفتند که چاره‌ای می‌اندیشند، اما هنوز شرایط به همان صورت است و خطر دختران این خوابگاه را تهدید می‌کند. 

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

جایگاه دانشجویان در نمایشگاه‌های بین‌المللی کجاست؟

دبیر انجمن صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان، به یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان هنر اشاره کرد و در این باره گفت: پیش از عید، در اسفندماه ۱۴۰۲، در تهران نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی برپا شد. هر سال این دو نمایشگاه با هم برگزار می‌شد و امسال این دو حوزه را از هم جدا کردند و یک هفته از زمان برگزاری نمایشگاه برای گردشگری بود و هفته بعد برای صنایع دستی. مبلغ اجاره غرفه‌ها بسیار بالا است و مسلما دانشگاه هم نمی‌تواند برای مثال ۱۰۰ میلیون تومان برای کرایه این غرفه‌ها هزینه کند، چرا که از این کرایه کردن درآمدی به دانشگاه نمی‌رسد. پس انتظار می‌رود مسئولین نمایشگاه ارتباطی را با دانشگاه برقرار کنند تا غرفه‌ای را که به دانشگاه اختصاص می‌دهند به‌صورت رایگان یا با دریافت هزینه کمتری باشد. چرا که منِ دانشجو تاکنون به کسب تحصیل مشغول بوده‌ام و به انجام کاری برای کسب درآمد مشغول نبوده‌ام. پس طبیعتا درآمدی برای پرداخت چنین هزینه‌های سنگینی برای کرایه غرفه در نمایشگاه ندارم. از طرفی، شرکت در چنین نمایشگاهی برای من به‌عنوان یک دانشجوی صنایع دستی می‌تواند سکوی پرتاب و جهش باشد، اما متاسفانه در این نمایشگاهی که عرض کردم علیرغم تلاش‌ها و تماس‌های بسیار از سوی ما، هیچ غرفه‌ای به ما داده نشد.  

وی با اشاره به هزینه‌های بالای کرایه غرفه در نمایشگاه‌ها اظهار کرد: نه تنها دانشجویان، بلکه هنرمندان هم قادر به پرداخت چنین هزینه‌هایی نیستند. در این زمینه واقعا کم کاری از من دانشجو نبوده است، بلکه کم لطفی از نهادها و مسئولان این حوزه است.

تمایلات کم پسران نسبت به رشته‌های هنری

او ادامه داد: در ورودی سال ۱۳۹۹، برای تحصیل در در رشته صنایع دستی، ۳۰ دختر پذیرش شدند و هیچ دانشجوی پسری وارد این رشته نشد. با وجود چنین شرایطی، این سوال مطرح می‌شود که چرا دانشجویان پسر تمایلات کمتری به رشته‌های هنری دارند؟ در صورتی که رشته صنایع دستی یک رشته صرفا دخترانه نیست و گرایش‌های چوب، فلز و سفال از جمله گرایشاتی است که پسران می‌توانند در زمینه کاری در آن مشغول و موفق شوند.

دانشگاه با دانشجو زنده است

سپس آیدا داوودیان، دبیر کل مجامع کشور، دبیر انجمن گردشگری دانشگاه هنر اصفهان و عضو شورای پشتیبانی، حمایت و نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اعتقاد بر اینکه دانشگاه با دانشجو زنده است، ادامه داد: زمانی که دانشجو وارد دانشگاه می‌شود نیاز است که پویا باشد، وگرنه فضای دانشگاه هم خشک و منفعل می‌شود. تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی هنری، بسیج، هیئت‌ها و انجمن‌های علمی، امکانی برای پویایی دانشگاه هستند.  

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

آیا میراث فرهنگی و شهرداری از انجمن‌های علمی دانشگاه هنر استقبال می‌کنند؟

این دانشجو با بیان اینکه بخش اصلی رشته‌های دانشگاه هنر زیر نظر میراث فرهنگی و شهرداری قرار می‌گیرند، افزود: اما این سوال مطرح است که میراث فرهنگی و شهرداری تاکنون چقدر از انجمن‌های علمی دانشگاه هنر اصفهان استفاده و استقبال کرده‌اند؟ آیا اصلا ما را می‌شناسند؟ به حضور ما واقف هستند؟ در نشستی که مدتی پیش با رئیس‌جمهور برگزار شد، دوستان اشاره کردند که ارتباط دانشجویان با صنعت و دولت کمرنگ است. در صورتی که اگر این ارتباط شکل بگیرد، فکرها و نیروهای جوان در دولت استفاده می‌شوند و در نتیجه پیشنهادهای نو و جدیدی مطرح می‌شود.

دبیر کل مجامع کشور ادامه داد: انجمن‌های علمی تا یک زمانی می‌توانند به دانشگاه متکی باشند و بعد از آن دانشگاه نمی‌تواند از آن‌ها حمایتی کند و باید وارد بازار کار، مثلا در محیط‌هایی مانند میراث فرهنگی یا شهرداری شوند. ما بارها به سمت این نهادها و ارگان‌ها رفته‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم نتیجه‌ای که باید را به دست بیاوریم.

داوودیان با بیان اینکه گردشگری یک رشته و صنعت حساس است، گفت: کوچکترین اتفاق، باعث تغییرات، رونق یا کسادی این صنعت می‌شود. علاوه بر این، گردشگری یک صنعت صلح هم هست و برای مثال از زمانی که یک گردشگر وارد فرودگاه یک کشور می‌شود باعث رونق ۱۵ صنعت دیگر می‌شود. از صنعت گردشگری به‌عنوان صنعت پاک و سبز نیز یاد می‌شود، اما متاسفانه به این رشته هم بی‌توجهی شده. سوال ما این است که چقدر در میراث فرهنگی یا نهادهای دیگر از دانشجویان یا فارغ‌التحصیلانی استفاده می‌شود که در این رشته‌ها تحصیلات آکادمیک دارند؟ متاسفانه چنین چیزی نبوده یا بسیار اندک بوده و می‌بینیم دانشجویانی که در این رشته‌ها تحصیل کرده‌اند، پس از فارغ‌التحصیلی به سمت و سوی دیگری برای کار یا فعالیت‌های اقتصادی رفته‌اند. متاسفانه هم از نظر تامین بودجه و هم به لحاظ معنوی از دانشجویان هنر و فعالیت‌های آن‌ها حمایت نمی‌شود.

این دانشجو با تاکید بر اینکه ساختمان‌ها و دانشکده‌های دانشگاه هنر اصفهان ظرفیت برگزاری یک نمایشگاه را ندارد، یادآور شد: اما در سطح شهر هم اجاره‌های کلانی از ما طلب می‌کنند و این اجاره را وزارت علوم تامین نمی‌کند. ما اگر بر اساس هرم مازلو هم بخواهیم پیش برویم ابتدا باید نیازهای اولیه‌مان تامین شود تا بعد به خود شکوفایی برسیم.

استاندار تا به حال به دانشگاه هنر نیامده است / صدای ما را بشنوید

وی یادآور شد: متاسفانه علیرغم درخواست‌های مکرر دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان، تا به حال استاندار به این دانشگاه نیامده است. بسیاری از زمان معاونان و رئیس دانشگاه هنر صرف امور اولیه می‌شود، اموری که برای مثال دانشگاه اصفهان درگیر آن‌ها نیست. ما دانشجویان هنر این درخواست را داریم که استاندار به این دانشگاه بیایند و صدای دانشجویان دانشگاه هنر را بشنوند.  

داوودیان گفت: انجمن‌های ما حتی در زمان کرونا هم فعال بودند. برای مثال هشت زبان زنده دنیا به صورت مجازی و با هزینه بسیار کم به زبان آموزان تدریس می‌شود. تور گردشگری ادبی با همکاری ۲۸ انجمن دیگر از سراسر کشور، پتانسیل‌های ادبی ۱۰ استان را شناسایی کردیم. همچنین، دانشجویان طراحی صنعتی ما سال گذشته در جشنواره حرکت در سال ۱۴۰۲ از طرف وزارت علوم است دو مقام برگزیده کسب کردند. می‌خواهیم بگوییم که با تمام کم و کاستی‌ها، تلاش دانشجویان این دانشگاه همیشه نتیجه بخش بوده. امیدوارم موانع کمتر شود تا شاهد درخشش بیشتری از دانشجویان باشیم.

شمیم قاسم‌نژاد، نماینده رشته پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، با بیان اینکه رشته پژوهش هنر تنها در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های هنر ایران ارائه و تدریس می‌شود، ادامه داد: هر فردی با هر دغدغه‌ای، می‌تواند کنکور پژوهش هنر بدهد و در این رشته مشغول به تحصیل شود. افراد علاقمند با تحصیل در این رشته با نقد هنری، آرای متفکران و تئوری های مختلف درباره هنر آشنا می شوند.

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

صحبت از تب و تاب نوشتن مقاله و مصائب مربوط به آن در برخی از دانشگاه‌ها بود که او گفت: رشته من یک رشته تئوری است و در این رشته صرفا ما با مقاله پیش می‌رویم. خیلی پیش آمده که ما موضوعی را مطرح کردیم، اما استاد می‌گوید که اگر این موضوع را کار کنید چاپ نمی‌شود یا اینکه اگر برای مثال روی موضوع زیبا شناسی فمینیسم کار کنید، من دیگر با شما همکاری نمی‌کنم. این وضعیت عادلانه‌ای نیست.

سوال کردیم که آیا شما به تدریس علاقمند هستید و به این حرفه به‌عنوان شغل آینده خود نگاه می‌کنید؟ که نماینده دانشجویان پژوهش هنر پاسخ داد: اساتید زیادی در رشته خودمان داریم که مدرک دکتری پژوهش هنر دارند و آمده‌اند در دانشگاه تدریس می‌کنند، اما حق التدریس هستند و هیئت علمی نمی‌شوند. چنین وضعیتی باعث می‌شود که استاد بگوید من با ساعتی ۴۰ هزار تومان و با مدرک دکتری مهاجرت می‌کنم به جایی که ارزش بیشتری برای من و حرفه من قائل باشند. یا بسیاری از اساتید ما کارگاه خصوصی راه انداخته‌اند و با وجود اینکه با سختی و مشقت کار می‌کنند، اما دیگر حاضر نیستند که در دانشگاه تدریس کنند.

بی توجهی نسبت به توانایی‌ها و مهارت‌های دانشجویان هنر

این دانشجو ادامه داد: همچنین، یکی از مشکلات ما به‌عنوان دانشجویان هنر این است که کسی آن طور که باید به مهارت‌ها و توانایی‌های یک دانشجوی هنر توجهی نمی‌کند. برای مثال، من مدتی را به‌عنوان گرافیست در شرکت فولاد کار می‌کردم، اما متاسفانه آن‌‍طور که انتظار می‌رود، کاری که انجام می‌دهیم برای بعضی از افراد ارزشی ندارد، چون از نظر آن‌ها ما فردی هستیم که تنها با چهارتا نرم افزار کار می‌کنیم و یک مداد به دست می‌گیریم. متاسفانه این افراد نه به اصول شما توجه می‌کنند و نه به توانایی‌ها و مهارت‌هایی که یاد گرفته‌اید.  

افراز، نماینده دانشجویان اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان که در مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان مشغول به تحصیل است، ادامه گفت‌و گو را پی گرفت و اظهار کرد: در کل کشور تنها سه دانشگاه رشته اقتصاد شهری را برای تحصیل ارائه می‌دهند؛ دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تبریز. با توجه به اینکه تعداد افراد کمی برای تحصیل در این رشته پذیرش می‌شوند، به نظر می‌رسد که در حق این رشته کم لطفی می‌شود. علاوه بر رشته اقتصاد شهری، رشته اقتصاد فرهنگ و هنر نیز وجود دارد که تنها در دانشگاه هنر اصفهان تدریس می‌شود.

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

این دانشجو حوزه کاری این رشته را در شهرداری‌ها و بانک‌ها دانست و ادامه داد: متخصصان این رشته با مشکلات اقتصادی شهر آشنا هستند و برای حل آن‌ها می‌توانند راهکار ارائه دهند. در دانشگاه هنر اصفهان در میان دانشجویان رشته شهرسازی و اقتصاد تعامل وجود دارد. همچنین، بر روی این موضوع که هنر چه تاثیری بر روی اقتصاد دارد، کار می‌شود. علاوه بر این، با همکاری دانشجویان این رشته با رشته گردشگری می‌توان به توسعه و اقتصاد شهر کمک کرد و با تعامل و همکاری دانشجویان رشته معماری در خصوص اینکه شهر را چگونه بسازیم که بازدهی اقتصادی داشته باشد، می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

بسیاری از مرمت‌های انجام شده در سطح شهر اصولی نیست

موسوی، دبیر انجمن علمی مرمت دانشگاه هنر اصفهان، با اشاره بر اینکه دانشگاه هنر اصفهان در سال ۱۳۵۵ با رشته مرمت آغاز به کار کرد، درباره گرایش‌های مختلف رشته مرمت گفت: پس از آن، رشته مرمت در چهار رشته مختلف، همراه با گرایش‌های تخصصی متفاوت به کار خود ادامه داد؛ رشته‌ باستان شناسی در مقاطع ارشد و دکتری، رشته باستان سنجی تنها در مقطع ارشد، مرمت بناهای تاریخی در کارشناسی ارشد و دکتری و رشته مرمت  آثار تاریخی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری.

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

وی یادآور شد: با توجه به اینکه حدود پنج سال می‌شود که من با حوزه‌های مختلف معاونت فرهنگی همکاری می‌کنم، معتقد هستم که ارتباط میان دانشگاه هنر اصفهان و معاونت فرهنگی ارتباط خوب و سازنده‌ای است.

این دانشجوی رشته مرمت به ذکر نکاتی درباره مرمت‌های غیراصولی انجام شده در سطح شهر پرداخت و بیان کرد: ما در دوره کارآموزی که یک دوره سه ماهه در چهل ستون بود، در بخش ایوان شمال غربی کار می‌کردیم. در آن زمان موضوعی پیش آمد که متوجه شدیم تمام راهکارهای حفاظتی و مرمتی که در دانشگاه به ما تدریس می‌شود، هیچ کدام در آنجا رعایت نمی‌شود. یعنی به صورت کاملا تجربی و نه آکادمیک، یک سری راهکارها به ما گفته می‌شد که ما انجام می‌دادیم و از نظر آکادمیک اشتباه بودند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اینکه اساتید دانشگاه زیاد وارد این حیطه نمی‌شوند نیز همین است. چون بسیاری از مرمت‌هایی که در سطح شهر صورت می‌گیرد اصولی نیستند.

او ادامه داد: برای مثال، آب مقطر در مباحث مرمت و حفاظت استفاده می‌شود و یک بار که آب مقطر در دسترس نبود ما برای حفاظت و مرمت از اسپیلت کولر آب مقطر می‌گرفتیم که این آب خود پر از آلاینده‌های هوا است و برای این کار اصلا مناسب نیست.

میراث فرهنگی به دانشجویان باستان شناسی اجازه کاوش نمی‌دهد!

سپس مریم حسن پوران، نماینده دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه هنر اصفهان، صحبت را از سر گرفت و یادآور شد: رشته باستان‌شناسی در سه گرایش، پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در دو مقطع ارشد و دکتری تدریس می‌شود. همچنین، بسیاری از دروس هستند که در چارت درسی ما وجود ندارند، اما ما به کمک معاونت فرهنگی دانشگاه آن‌ها را برای دانشجویان در دانشگاه برگزار کرده‌ایم.

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

نماینده دانشجویان باستان‌شناسی خاطر نشان کرد: به ندرت پیش می‌آید که پروژه‌های مرمت توسط دانشجویان این دانشگاه انجام شود، مگر با ارتباطات قوی. آقای دکتر شجاعی و آقای دکتر قربانی با نامه‌نگاری بسیار توانستند تنها یکی از ورودی‌های ما را سر محوطه کمرزرین ببرند. در حالی که ما باستان‌شناس هستیم، باید سر محوطه باشیم و آنجا کار کنیم. بسیاری از سایت‌های ما دست نخورده مانده و به ما اجازه کاوش نمی‌دهند. نتیجه کار این می‌شود که کاوشگرهای غیرمجاز به آنجا می‌روند و اتفاقات بسیار بدی رخ می‌دهد. متاسفانه میراث فرهنگی با ما سر این مسائل اصلا همکاری نمی‌کند.  

این دانشجو ادامه داد: من مقطع کارشناسی را در بیرجند خواندم. در آنجا سایت‌های کوچک را برای کاوش به دانشجویان می‌دادند. اما اینجا با دانشجویان برای کاوش سایت‌ها همکاری نمی‌کنند. با وجود اینکه ما چند واحد کاوش داریم که باید عملی کار کنیم، امسال نیز پس از چند سال، با تلاش‌های مدیر گروه و آقای دکتر شجاعی توانستند دانشجویان را به آنجا ببرند.

حسن پوران با بیان اینکه ما از سمت میراث فرهنگی تامین مالی نمی‌شویم، خاطرنشان کرد: این دانشجویان هم به صورت رایگان برای انجام سرفصل درسی کار می‌کنند. یعنی دوستان ما حاضر هستند حتی رایگان هم این کار را انجام دهند، اما آن خاک خوردن را تجربه کنند. همکاری نهادهایی مانند میراث فرهنگی و شهرداری با دانشجویان هنر یکی از الزامات است، اما متاسفانه تاکنون این همکاری وجود نداشته است.  

هنر می‌تواند چرخه اقتصادی عظیمی ایجاد کند

ملک‌زاده، دبیر هیئت حضرت علی اکبر(ع) دانشگاه هنر اصفهان، درباره این هیئت گفت: این هیئت از سال ۱۳۷۸ تشکیل شده است. با شنیدن نام هیئت شاید این انتظار ایجاد شود که در این هیئت صرفا فعالیت‌های مذهبی انجام می‌شود، در حالی که هیئت حضرت علی اکبر با برگزاری رویدادها و کارگاه‌های مختلف در دانشگاه هنر اصفهان، شیوه و طرح نوینی را در زمینه فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی رقم زد و درکنار برنامه‌های مذهبی به دنبال ارتقاء سطح فرهنگی هنری دانشجویان است.

از وضعیت خوابگاه دختران دانشگاه هنر اصفهان تا حضور نیافتن مسئولان ارشد اصفهان در این دانشگاه

این دانشجوی فعال با بیان تعریف هنر، خاطرنشان کرد: هنر خود می‌تواند چرخه اقتصادی عظیمی ایجاد کند، اما متاسفانه در ایران در حق آن اجحاف و نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود. در صورتی که در بسیاری از کشورها این هنرمندان هستند که اقتصاد آن کشور را می‌چرخانند. در نظر ما هنرمند تنها کسی نیست که نقاشی می‌کشد یا محصولی را تولید می‌کند، بلکه او می‌تواند در انجام امور اقتصادی و چرخه اقتصادی کشور نیز سهیم شود.  

خبرگزاری ایسنا آمادگی دارد استاندار اصفهان را در بازدید از دانشگاه هنر و خوابگاه دختران این دانشگاه همراهی کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha