• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403020302066
  • منبع : نمایندگی همدان

علاقه همدانی‌‎ها به آب‌های سطحی کار دستشان می‌دهد

علاقه همدانی‌‎ها به آب‌های سطحی کار دستشان می‌دهد

ایسنا/همدان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مردم استان همدان علاقمند به استفاده از آب‌های سطحی هستند که اغلب این آب‌ها غیرمطمئن است و باعث بیماری انگلی خواهد شد. 

دکتر فاطمه ترکمان‌اسدی‌ دوشنبه ۳ اردیبهشت در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان، اظهارکرد: با اجرای برنامه حمایتی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کودکان استان در راستای رفع سوءتغذیه، طی هفت ماهه امسال ۴۷ درصد کودکان لاغری مفرط، ۴۳ درصد کودکان دارای کم‌وزنی مفرط و ۴۴ درصد کودکان دارای کوتاه‌قدی مفرط بهبود یافتند.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی دغدغه ماست و وزارت بهداشت استان همدان را برخوردار اعلام کرده اما این همه استان را شامل نمی‌شود و بالاخره نیاز به بازنگری حداقل در برخی مناطق  وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر در حال تهیه اطلاعاتی نسبت به این موضوع هستیم.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه در بخشی‌هایی مدارس استان با چالش مواجه هستند، به ویژه در بوفه مدارس آن هم بیشتر مدارس غیرانتفاعی تأکید کرد: این مدارس برای دریافت مجوز حتماً استعلام بهداشتی را داشته باشند و آموزش و پرورش آنها را با دانشگاه علوم پزشکی لینک کند.

وی با بیان اینکه در حوزه وارنیش فلوراید به دستور وزارت خرید تجهیزاتی نداشتیم تا خود آنها توزیع کنند، ادامه داد: به محض دریافت تجهیزات کار را آغاز کردیم که تنها برای حاشیه شهر فصلی ۴.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

ترکمان‌اسدی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان پایش سلامت نوجوانان را نداریم و امیدواریم پیش از ورود به مقطع متوسطه آموزش و پرورش دانش‌آموزان را با ما لینک کند، گفت: در سلامت روان و انجام وارنیش فلورایدتراپی و آموزش‌ها این مسأله حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم در نهادینه کردن فرهنگ سلامت آموزش‌هایی را از طریق آموزش و پرورش ارائه دهیم، خواستار توجه به این موضوع شد.

تجهیز آزمایشگاه همدان برای شناسایی ویروس در آب

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه بیماری منتقله از آب و غذا را مهم دانست و مطرح کرد: بعد از ایام کرونا، مسافرت‌ها آغاز شده و بیماری منتقله از آب و غذا نیز در این بین افراد را تهدید می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه روستایی نگران هستیم چرا که تعدادی از روستاها زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند، ادامه داد: وقتی روستایی زیر پوشش نباشد، نظارت‌ها سخت خواهد بود.

وی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ با تنش آبی در همدان مواجه بودیم و جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهر به بحران جدی کم‌آبی خورده بود و این همزمان با موضوع کریدوری همدان در ایام اربعین حسینی بود که توزیع آب با تانکرها انجام می‌شد اما خوشبختانه هیچ مشکل گوارشی در بین مردم نداشتیم و این مهم بیشتر به تلاش همکاران برمی‌گشت که قدردان هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از تجهیز آزمایشگاه همدان برای شناسایی ویروس در آب خبر داد و گفت: آزمایشگاهی را مجهز می‌کنیم که ویروس در آب را شناسایی کند که این مهم در تأمین سلامتی مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم استان علاقمند به استفاده از آب‌های سطحی همچون آب چشمه صلوات، رودخانه‌ها و ... هستند که اغلب این آب‌ها غیرمطمئن است و باعث بیماری انگلی خواهد شد، افزود: شهرداری در سلامت آب بیشتر کمک کند و اطلاع‌رسانی در سطح شهر بیشتر داشته باشد، ساماندهی مراکز سیار مواد غذایی نیز مورد توجه باشد چرا که خیلی‌ها مجوز بهداشتی ندارند.

ترکمان‌اسدی نظارت بر آبرسانی به مزارع سبزی که گاهی با آب فاضلاب آبیاری می‌شود را مورد تأکید قرار داد و گفت: شعبه ویژه جرائم بهداشتی در هر شهرستان راه‌اندازی شود تا هرچه سریع‌تر جلوی تخلفات و حوادث درحوزه سلامت گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha