• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403020302293
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی داورزن مطرح کرد:

۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی

۱۵۰۰ هکتار از اراضی داورزن زیر کشت محصولات جالیزی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: در سال زراعی جاری ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات جالیزی است.

سعید خسروجردی در حاشیه بازدید از مزارع و باغات این شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:  این بازدیدها به همراه کارشناسان با محوریت بررسی سطح سبز مزارع، بررسی آفت تریپس و ارائه توصیه‌های فنی‌های لازم در خصوص آبیاری و راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قارچی انجام شده است.

وی در بازدید از مزارع جالیز روستای صدخرو اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۱۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات جالیزی است که کشت مالچ در مزارع جالیز با هدف ذخیره‌سازی آب و کاهش آبیاری و کاهش علف‌های هرز مورد توجه بهره‌برداران این منطقه است.

 مدیر جهاد کشاورزی داورزن خاطرنشان کرد: بیش از ۹۹ درصد مزارع کشت جالیز از روش کشت مالچ تبعیت می‌کند و با این روش کاشت یک ماه زودتر محصول وارد بازار می‌شود.

وی همچنین در خصوص مزارع غلات روستای صدخرو گفت: در بازدید از مزارع غلات عوامل خسارت زا و تأثیر سموم شته‌کش و سن غلات و پایش مزارع غلات برای ردیابی بیماری زنگ بررسی شد.

خسروجردی با اشاره به اینکه خوشبختانه گندم و جو در مرحله رشدی خوشه مشاهده شد و به دلیل مبارزه با شته در بیشتر مزارع تراکم سن بسیار پایین است، گفت: مبارزه به صورت همزمان علیه سن و شته صورت می‌گیرد و در مبارزه با سن از سموم میکروکپسول استفاده می‌شود.

وی در ادامه اذعان کرد: امسال ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت زیره است که با میانگین عملکرد ۷۰۰ کیلو در هکتار پیش بینی می‌شود ۵۶۰ تن زیره برداشت شود.

خسروجردی همچنین از پایش آفات برای تأثیر سموم بر روی کنترل شته مومی و تغذیه مزارع کلزا خبر داد و افزود: در سال زراعی جاری ۱۲۸ هکتار از اراضی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در تمام سطوح مبارزه با شته صورت گرفته است، بیان کرد: از این سطح ۹۵ هکتار آن از شیوه‌های نوین آبیاری استفاده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن همچنین به وضعیت سطح زیر کشت زیره سبز در شهرستان اشاره کرد و گفت: زیره سبز یکی از گیاهان دارویی بومی منطقه داورزن است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استفاده کمتر از سموم و کودهای شیمیایی زیره سبز این شهرستان در ردیف گیاهان سالم قرار دارد و به صورت پودر و ادویه و در صنعت عرق‌گیری استفاده می‌شود.

خسروجردی افزود: امسال ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت زیره قرار دارد که با میانگین عملکرد ۷۰۰ کیلو در هکتار پیش بینی می‌گردد ۵۶۰ تن زیره برداشت شود.

وی گفت: با توجه به سابقه کشت زیره به بیش از ۴۰ سال، کشاورزان زیره کار این شهرستان دارای دانش فنی و بومی لازم بوده که منجر به عملکرد تا ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن یادآور شد: به منظور تهیه رقم بذر گواهی شده برای کشاورزان شهرستان طی ۲ سال گذشته از توده بومی شهرستان چندین نمونه به موسسه اصلاح نهال و بذر تحقیقات استان ارسال شده است.

وی در ادامه به بازدید از باغات داربستی انگور و آبیاری تیپ با هدف ترویج و حمایت از باغداران اشاره کرد و گفت: ۲۲۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

خسروجردی تصریح کرد: از این میزان ۱۴۵ هکتار مربوط به کشت انگور است که به طور متوسط با میانگین عملکرد ۱۴ تن انگور در هکتار حدود ۲۰۰۰ تن محصول از باغات شهرستان برداشت می‌شود. بیشترین سطح کشت انگور این شهرستان به ارقام عسگری، پیکامی، ترکمن، یاقوتی اختصاص دارد.

وی در ادامه ضمن بازدید از استخرهای دو منظوره شهرستان داورزن، گفت: این بازدید با محوریت حمایت از طرح توسعه ماهی‌های سردابی و گرم آبی در شهرستان انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی داورزن تأکید کرد: استخرهای دو منظوره یکی از روش‌های بهینه پرورش ماهی در کنار کار کشاورزی است که علاوه بر کمک اقتصادی به کشاورزان و غنی شدن آب کشاورزی برای افزایش محصول زراعی و ایجاد اشتغال اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۵ استخر دو منظوره در شهرستان برای پرورش آبزیان فعال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha