• سه‌شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403020402889
  • خبرنگار : 71660

رسانه آمریکایی: خروج از نیجر، ضربه‌ای مهلک برای آمریکاست

رسانه آمریکایی: خروج از نیجر، ضربه‌ای مهلک برای آمریکاست

ارتش آمریکا پس از سرمایه‌گذاری در نیجر به ارزش بیش از یک میلیارد دلار طی یک دهه اخیر، موافقت کرده که طی چند ماه آینده بیش از ۱۰۰۰ نیروی خود را از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج کند؛ اقدامی که باب میل ایالات متحده نیست و به ادعای مقامات، «ضربه مهلکی» به تلاش‌های «ضدتروریسم» آمریکا در این منطقه وارد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، روز جمعه ابتدا روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند.

پس از آنکه دولت انتقالی نیجر در ژوئیه گذشته قدرت را به دست گرفت، در گفت‌وگوهای متعدد با مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرد که علاقه‌ای به تلاش‌های ایالات متحده برای کمک به هدایت نیجر در مسیری به سوی انتخابات جدید ندارد و در عوض برای خدمات امنیتی به سمت روسیه و برای توافق احتمالی در مورد ذخایر اورانیوم به سمت ایران روی می‌آورد.

این خواسته‌ها اما خوشایند واشنگتن نیست. یکی از مقامات ارشد آمریکا که زمانی را در نیجر گذرانده است، در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌بی‌اس نیوز مدعی شد: «این خروج قریب‌الوقوع ضربه مهلکی هم برای تلاش‌های ضدتروریسم منطقه‌ای ما و هم صلح کلی در منطقه وارد می‌کند. سربازان ما سال‌هاست برای ایجاد ظرفیت و ارائه آموزش به نیروهای منطقه‌ای کمک کرده‌اند. این ضربه سختی در تمامی سطوح است.»

همچنین «ژنرال مایکل لانگلی» فرمانده فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا (آفریکام) در ماه مارس به اعضای کنگره ایالات متحده هشدار داد و گفت: «تعدادی از کشورها که در نقطه دگرگونی قرار دارند، توسط فدراسیون روسیه تسخیر می‌شوند.»

منابع نظامی آمریکا به سی‌بی‌اس نیوز گفتند تلاش دیپلماتیکی برای اصلاح روابط متزلزل‌شده وجود دارد، اما مقامات نیجر به صراحت اعلام کرده‌اند که همکاری امنیتی «توجیه‌ناپذیر» است.

دولت انتقالی نیجر در پی کودتای سال گذشته، نیروهای فرانسوی را هم از این کشور اخراج و جست‌وجوی شرکای جدید را آغاز کرده است.

منابعی به سی‌بی‌اس نیوز می‌گویند تعدادی از رهبران دولت انتقالی نیجر پیشتر آموزش‌های نظامی آمریکا را حین رزمایش‌های گوناگون در قاره آفریقا دریافت کرده‌اند. هم‌چنین ایالات متحده بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت ۲ پایگاه پهپادی و یک سفارت جدید در نیجر طی یک دهه اخیر خرج کرده است.

در پی اعتراضات هفتگی در نیامی، پایتخت نیجر معترضان با شعارهایی نظیر «ارتش ایالات متحده، ترک کن، ناپدید شو» خواستار خروج فوری سربازان آمریکایی از این کشور آفریقایی شدند. انتظار می‌رود یک هیئت آمریکایی به‌زودی جهت رایزنی درباره خروج نیروهای این کشور از نیجر، به این کشور آفریقایی سفر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha