• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403021007384
  • خبرنگار : 71573

انتشار «ترجمه و شرح فصوص‌الحکم»

انتشار «ترجمه و شرح فصوص‌الحکم»

دورۀ دو جلدیِ‌ِ «ترجمه و شرح فصوص‌الحکم» به قلم علی شالچیان ناظر، پژوهشگر و استاد آثار عرفانی و آثار محی الدین ابن عربی منتشر می‌شود.

به گزارش ایسنا، این کتاب که مشتمل بر تحقیقات گسترده و با استناد به بیش از ۳۰۰ منبع نگارش یافته است و کم و بیش نظرات جمعی از شارحان فصوص همچون کاشانی و قیصری و ابن ترکه اصفهانی و مهائمی و جامی و بالی افندی و نابلسی را نیز در بر دارد، در ۱۲۴۰ صفحه ، با جلد سخت، در انتشارت سلوک ما منتشر و راهی بازار می‌شود.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: «کتاب «فصوص الحِکَم» مهم‌ترین اثر ابن عربی است و به لحاظ اهمیت ویژه و عمق این کتاب، افراد بسیاری ترجمه و شرحی بر آن نگاشته‌اند؛ اما از آنجا که اغلب ایشان با مبانی التقاطی، به این کار اقدام کرده‌اند و به صورت خالص، با مبانی محی‌الدین، به فهمِ سخنان محی‌الدین نپرداخته‌اند، کم و بیش در فهم آن، دچار خطا شده‌اند؛ و در موارد فراوانی نیز، در فهم عبارت‌ها، حیران مانده‌اند و از کنار برخی تعبیرها و عبارت‌ها گذشته‌اند.

علی شالچیان ناظر در این اثرِ دو جلدی در واقع، ترجمه تک جلدیِ سابقِ خود را که سال‌ها پیش در انتشارات الهام در ۴۳۲ صفحه منتشر شده بود، مورد بازنگری قرار داده و شرح کرده است.

این کتاب، ترجمه و شرحی مبتنی بر مبانیِ محی‌الدین است و مشتمل بر تحقیقات فراوانی است و کم‌وبیش اقوال مختلف شارحان فصوص را نیز موارد توجّه و نقد قرار داده است؛ و در موارد فراوانی، نکته‌هایی تحقیقی را به مخاطبان، عرضه کرده است که در شروح دیگر نیست.

شیوه نگارش ترجمه و شرح به گونه‌ای است که با قرار دادنِ برخی توضیحات در داخل [ ] هم وفاداری به متن، رعایت شده است؛ و هم حجم گسترده‌ای از مطالب در دو جلد، گرد آمده است. در نگارش این اثر، به بیش از  ۳۰۰ منبع، استناد شده است؛ و تاکنون هیچ ترجمه و شرحی از فصوص منتشر نشده است که با این ترجمه و شرح فصوص، قابل مقایسه باشد.»

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha