• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403021007525
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد

بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه انتقال و جابجایی کالاهای ورودی و خروجی از بنادر از طریق بهره‌مندی از روش های مختلف حمل و نقلی از جمله جاده، ریل و حمل و نقل دریایی تاثیر بسزایی در افزایش ظرفیت پذیرش کالا و ارتقای بهره‌وری بنادر دارد، گفت: بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد.

قاسم عسکری‌نسب در بازدید از طرح توسعه بندر چابهار اظهار کرد: مزیت‌ها و قابلیت‌های یک بندر موفق باید به گونه‌ ای طراحی، اجرا و مدیریت شود تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود.

وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت: این پروژه یکی از پروژه های بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویت های راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران است که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با پروژه های بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر راهبردی چابهار علاوه بر داشتن حوضچه آرامش وسیع، کانال عریض و عمیق با عمق متوسط منفی ۱۶ متر با کمترین نرخ رسوب گذاری، مجهز به حدود ۲ هزار متر طول اسکله با ظرفیت هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در سال در پایان فاز نخست توسعه که شامل اسکله های کانتینری، جنرال کارگو، رو رو، نفتی و پتروشیمی، زیرساخت های انبار تخصصی فله، سیلوهای مکانیزه غلات، سایت ضدعفونی کامیون و تجهیزات مدرن و استراتژیک تخلیه و بارگیری کالا از جمله مکنده های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت است.

عسکری نسب ادامه داد: با اضافه شدن زیرساخت های حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت آن به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیش بینی می‌شود این بندر به عنوان یک کانون تجاری بین المللی در منطقه و جهان مطرح شده و می‌تواند سهم کشور ایران را در حوزه جابجایی کالا و مسافر به نحوه چشمگیری ارتقا دهد.

وی با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک به ویژه در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار می تواند دروازه ترانزیتی کشورهای عضو CIS و افغانستان باشد، گفت: این بندر نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا محسوب می شود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha