• سه‌شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403021108077
  • خبرنگار : 50046

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان:

برق مصرفی چاه‌های کشاورزی خراسان شمالی ۱۵ درصد کاهش یافت

برق مصرفی چاه‌های کشاورزی خراسان شمالی ۱۵ درصد کاهش یافت

ایسنا/خراسان شمالی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد: با اجرای دستورالعمل مدیریت توامان آب و برق در این استان، مصرف برق چاههای کشاورزی استان در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به طور متوسط ۱۵ درصد کاهش یافته است.

سید عقیل مرتضوی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بیشترین کاهش مصرف در دشت‌های ممنوع و بحرانی صفی آباد، بجنورد و سملقان با میانگین حدود ۳۰ درصد کاهش بوده است.

وی توضیح داد: به تبعیت از کاهش مصرف برق، مصرف آب زیرزمینی از چاه‌های کشاورزی استان نیز در این مدت کاهش یافته است.

مرتضوی بیان کرد: با توجه به پایش انجام شده توسط کمیته مدیریت توامان آب و برق در استان، حدود ۲۷۰ حلقه چاه در سال گذشته در استان مشمول مصرف بیشتر برق بوده اند و شامل محدودیت مصرف برق شده و یا خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در سال گذشته به منظور حفاظت از منابع آب زیرزمینی استان، ۲۳۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و با این کار از برداشت غیرمجاز حدود دو میلیون متر مکعب آب زیرزمینی جلوگیری شده است.

وی گفت: در راستای مدیریت برداشت از منابع آب زیرزمینی استان طی سال گذشته، ۵۸ دستگاه شمارشگر هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های کشاورزی استان نصب شده و حدود ۱۳۰ مورد پروانه بهره برداری نیز تعدیل شده است.

مرتضوی خاطر نشان کرد: پیشتر اطلاع رسانی لازم به همه چاهداران استان مبنی بر محدویت منابع آب و سازوکار مدیریت توامان آب و برق چاه‌های کشاورزی انجام شده و با توجه به شمارشگرهای هوشمند آب و برق نصب شده بر روی چاه‌های کشاورزی، به محض اتمام مصرف سهمیه آب تعیین شده، برق چاه‌های کشاورزی قطع شده و تا سال آبی آینده قابل شارژ مجدد نیست.

وی گفت: ضروری است چاهداران استان قبل از اقدام به هرگونه کشت، از میزان آب موجود و مندرج در پروانه قانونی خود مطلع باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha