• یکشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403021611110
  • خبرنگار : 50123

آفت جوانه‌خوار؛ تهدیدی برای جنگل‌های بلوط

آفت جوانه‌خوار؛ تهدیدی برای جنگل‌های بلوط

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یکی از مشکلاتی که گریبان‌گیر جنگل‌های زاگرس شده آفات و بیماری است، آفت‌های جوانه‌خوار، برگ‌خوار، بذرخوار بلوط و بیماری زغالی بلوط از جمله بیماری‌هایی است که زاگرس را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش ایسنا، در چند سال اخیر به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش‌ها و سرمای زمستان و یخبندان و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، باعث طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس شده است و همین امر موجب شده که درختان بلوط زاگرس در معرض نابودی قرار گیرند.

جنگل‌های بلوط زاگرس به لحاظ حفاظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی دارای اهمیت منحصر به فردی هستند و حفاظت از آن‌ها در برابر بیماری‌ها و آفات مخصوصاً آفت جوانه خوار بلوط امری ضروری است.

سید احمد موسوی، کارشناس اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: مجموعه‌ای از آفات برگ‌خوار و جوانه خوار بلوط همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار خسارات سنگینی به درختان بلوط وارد می‌کند.

وی افزود: این آفات شامل پروانه‌های برگ‌خوار متعددی هستند که تاکنون تعداد محدودی از آن‌ها شناسایی شده است از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پروانه جوانه‌خوار بلوط اشاره کرد، این آفت در اواسط اسفندماه از تخم تفریخ شده و در ابتدا از جوانه‌ها و سپس از برگ‌ها تغذیه می‌کند و با گذشت زمان درخت عاری از برگ می‌شود.

موسوی ادامه داد: این خسارت علاوه بر از بین بردن قدرت زادآوری درختان در بلندمدت موجب ضعف و نهایتاً نابودی درختان می‌شود، به طوری‌که این آفات در حال حاضر سطحی معادل ۴۵ هزار هکتار از جنگل‌های استان را درگیر کرده و هر ساله علاوه بر ایجاد خسارت بالا به سایر نقاط استان نیز سرایت می‌کند.

به گفته کارشناس اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، در حال حاضر تنها راهکار مبارزه با این آفات استفاده از ترکیبات بیولوژیک مانند باکتری BT است، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با توجه به منابع اعتباری محدودی که در اختیار دارد در سال جاری ۱۳۰۰هکتار از عرصه‌های جنگلی آلوده به آفات برگ‌خوار را محلول‌پاشی کرده است.

موسوی نبود امکانات کافی جهت محلول‌پاشی، تخصیص ندادن اعتبارات کافی و نبود تحقیقات جامع در این حوزه را از مهم‌ترین مشکلات بیان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha