• دوشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403021711803
  • خبرنگار : 50214

آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد

آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در استان یزد

ایسنا/یزد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان همزمان با سراسر کشور در یزد خبر داد.

دکتر «محسن میرزائی» با اشاره به آغاز این پویش از امروز ۱۷ اردیبهشت به مدت سه روز، اظهار کرد: گروه هدف این پویش ملی، شامل کودکان زیر ۱۴ سال، زنان باردار و شیرده تا یک سال پس از زایمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: خدمات پویش ملی سلامت دهان و دندان در مراکز خدمات جامع سلامت و در دو سطح ارائه می‌شود. معاینه، آموزش بهداشت و وارنیش فلوراید به عنوان خدمات سطح یک در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی ارائه و خدمات سطح دو در مراکز خدمات جامع سلامت تجهیز شده، ارائه می‌شود که شامل ترمیم پالپوتومی(درمان دندان پوسیده و عفونی)، درمان پالپ زنده، جرم‌گیری، حذف دندان عفونی و فیشورسیلنت می‌باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: در این راستا و به منظور خدمت رسانی به گروه هدف براساس مصوبه هیئت وزیران، ارائه تمامی خدمات دندانپزشکی سطح یک و دو به گروه هدف دارای دارای دفترچه بیمه روستایی ساکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر رایگان می‌باشد.لازم به ذکر است، خدمات برای این گروه در مراکز شهری توسط وزارت بهداشت تعدیل شده و خدمت ترمیم دندان شش و فیشور سیلنت دندان ۶و۷ تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان به عنوان شایع‌ترین بیماری عفونی در دنیا شناخته می‌شود، افزود: بدون سلامت دهان و دندان، سلامت بدن تامین نمی‌شود لذا ادغام برنامه بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از ارکان مراقبتهای بهداشتی اولیه (PHC) و از سال ۱۳۷۴ با تمرکز بر ارائه پیشگیری و سلامت محور در کنار سایر برنامه‌های بهداشتی، توانست بستر مناسبی را برای این فعالیت به شکل سازمان یافته و منسجم در شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار برای بهبود شاخص‌های سلامت دهان و دندان و ارتقای فرهنگ خود مراقبتی فراهم کند.

میرزائی اظهار کرد: مانند تمام برنامه‌های موفق در کنترل بیماری‌ها، پیشگیری و افزایش آگاهی و مهارت افراد در خود مراقبتی، موثرترین راه جهت کنترل بیماری‌های دهان و دندان است.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، در استان یزد ۷۶ واحد دندانپزشکی ثابت در مراکز خدمات جامع سلامت استان دایر می‌باشد. همچنین در کنار این واحدها، دو موبایل کلینیک سیار هم با کمک های دولتی و خیرین آماده ارائه خدمات به همشهریان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha