• سه‌شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403021812602
  • خبرنگار : 50212

یک مسئول در وزارت ارشاد:

نبود اتحادیه مستقل به صنعت چاپ استان مرکزی لطمه می‌زند

نبود اتحادیه مستقل به صنعت چاپ استان مرکزی لطمه می‌زند

ایسنا/مرکزی معاون برنامه‌ریزی دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نبود اتحادیه‌ای مستقل برای فعالان صنعت چاپ در استان مرکزی موجب شده که نتوان مطالبات حوزه چاپ را پیگیری و مشکلات را برطرف کرد.

سعید بهروان در حاشیه بازدید از چاپخانه‌ها و چند واحد تولیدی در شهر صنعتی کاوه در گفت‌وگو با ایسنا، هدف از این بازدید را شناخت از حوزه چاپ استان مرکزی به عنوان استان همجوار پایتخت عنوان و اظهار کرد: استان مرکزی برخوردار از مزیت صنعتی است و صنعت چاپ این منطقه نیز باید از قدرت خاصی در حوزه صنعت برخوردار باشد. در واقع صنعت باید در کنار چاپ و نشر قرار گیرد و اصولا اگر صنایع در کنار چاپ و نشر قرار نگیرند نمی‌توانند خود را نمایش دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خارج شدن سفارشات چاپ از استان مرکزی و انجام آن در استان‌هایی نظیر تهران، قم و ...، یکی از معضلات صنعت چاپ استان مرکزی به ویژه شهرستان ساوه است، گفت: نبود اتحادیه مستقلی برای فعالان صنعت چاپ در استان مرکزی موجب شده که نتوان مطالبات حوزه چاپ را پیگیری و مشکلات را برطرف کرد و اجازه نداد سفارشات چاپ از استان خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه نبود اتحادیه مستقل به صنعت چاپ لطمه وارد خواهد کرد، گفت: وجود یک اتحادیه موجب تشکیل مجموعه‌ای قدرتمند خواهد شد و تسهیلاتی را برای چاپخانه‌داران در برخواهد داشت.

عدم پاسداشت زبان فارسی در حوزه تولیدات چاپی مربوط به صنایع

بهروان همچنین، به عدم پاسداشت زبان فارسی در حوزه تولیدات چاپی مربوط به صنایع اشاره کرد و گفت: در جریان بازدیدها مشاهده شد بر روی کالای تولید ایرانی، کمتر فارسی‌نویسی رعایت شده و اغلب از الفاظ، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده و تناسب نوشتاری در این حوزه وجود نداشت و حتی در مواردی کاملا از عناوین بیگانه و انگلیسی استفاده شده بود.

وی بیان کرد: باید در حوزه چاپ بر روی کالاهای تولیدی، فرهنگ غنی استان مرکزی و ایران معرفی شود نه اینکه بخواهیم از عناوین و الفاظ بیگانه برای عرضه کالای تولید قطب صنعت کشور استفاده کنیم.

صنعت چاپ نیازمند ریل‌گذاری جدید است

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در ادامه با بیان اینکه صنعت چاپ کشور با توجه‌ به‌ توسعه نیازهای روز و تکنولوژی، نیازمند ریل‌گذاری جدید است، افزود: بررسی گزینه‌های رشد صنعت چاپ همواره از دغدغه‌های وزارت ارشاد است و براین اساس تغییر رویه چاپخانه‌ها، ریل‌گذاری جدید و جهت‌دهی مناسب موضوعی است که فعالان صنعت چاپ با توجه به پیشرفت تکنولوژی باید عملیاتی کنند و به یک الگوی فکری یکسان دست یابند.

دستگاه‌ها اجرایی ملزم به انجام امور چاپ در داخل استان شوند

معاون توسعه و نظارت دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگوبا ایسنا به اصلاح قوانین و دستورالعمل‌ها در راستای توسعه صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: دستورالعمل‌های جدید تدوین و در شورای تحول وزارتخانه مطرح شده و مراحل نهایی را برای ابلاغ به استان‌ها طی می‌کند.

رضا بشردوست همچنین به سرشماری چاپخانه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیتی که استان مرکزی در حوزه چاپ و نشر دارد می‌تواند به عنوان استان پایلوت، بعد از استان سمنان سرشماری شود تا بتوان به نسبت ظرفیت فعالیت چاپخانه‌ها از آنها حمایت تسهیلاتی کرد.

وی در خصوص سفارشات چاپی که به خارج از استان ارسال می‌شود، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی باید با نامه‌نگاری از طریق استانداری مرکزی مانع پرداخت سندهای مالی مربوط به امور چاپ خارج از استان شود و دستگاه‌ها ملزم به انجام امور چاپ در داخل استان شوند.

وی با بیان اینکه هرگونه نظارت در این عرصه در راستای حمایت از تولید در حوزه چاپ صورت می‌گیرد، افزود: در خصوص دستورالعمل‌های تاسیس چاپخانه‌ها نیز اصلاحاتی صورت گرفته و الزام برخورداری از دستگاه خاص یا ظرفیت تولید بالا برای صدور مجوز تاسیس چاپخانه برداشته شده است و شورای تشخیص، مرجع اظهار نظر برای صدور مجوز تاسیس چاپخانه‌ها شده است. این امر فرآیند صدور مجوز را تسهیل کرده و براساس نیاز هر شهرستان در حوزه چاپ مجوز صادر می‌شود.

بازرسی در حوزه چاپ مغفول واقع شده

رئیس گروه ارزیابی و نظارت چاپ دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایسنا گفت: براساس رصد استانی متوجه شدیم که بازرسی در حوزه چاپ مغفول واقع شده و میزان شکایات مردمی نیز در حوزه تولیدات چاپی بالاست.

علیرضا قلعه‌نو با اشاره به اجرای طرح نظارت و بازرسی از چاپخانه‌های کل کشور با همکاری اتحادیه‌های استانی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده، این طرح، بسته به ظرفیت چاپ هر استانی برای ۲۰ استان هدفگذاری شده است که علاوه بر جنبه آموزشی برای بازرسین استانی، موجب تشدید بازرسی ها خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha