• پنجشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403022014246
  • خبرنگار : 50123

اینجا امنیت پرندگان مهاجر را به هم نزنید

اینجا امنیت پرندگان مهاجر را به هم نزنید

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره‌کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب‌های استان امنیت فوق‌العاده‌ای برای پرندگان مهاجر دارند و موجب می‌شود همواره پرندگان این کریدور مهاجرتی را انتخاب کنند.

فهیمه اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از هشت تالاب استان تالاب‌های چغاخور، گندمان و سولگان و بخشی از علی آباد(شالو) دارای آب دائمی شیرین هستند و در تمام طول سال آب دارند.

وی افزود: تالابی که در طول سال دارای آب باشد مامن و پناهگاه مورد اعتماد پرندگان مهاجر قرار می‌گیرد، پرندگان مهاجر در دو نوبت از سال از جمله در پاییز و زمستان از عرض‌های شمالی روسیه و سیبری به سمت آفریقا حرکت و در وسط راه از تالاب‌های ما عبور می‌کنند، تالاب‌های استان برخلاف بسیاری از تالاب‌های مرکز کشور که خشک شده، همیشه و در طول سال آب دارند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره‌کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب‌های استان امنیت فوق‌العاده‌ای برای پرندگان دارند و موجب می‌شود همواره پرندگان این کریدور مهاجرتی را انتخاب کنند، نوبت دوم مهاجرت در اردیبهشت و خرداد است که از عرض‌های آفریقا به عرض‌های شمالی همچون سیبری و روسیه مهاجرت می‌کنند و در مسیر برگشت در تالاب‌های استان فرود می‌آیند.

اسلامی بیان کرد: برخی از  پرندگان مهاجر تنها از تالاب‌های استان عبور می‌کنند برخی زمستان گذران و برخی زمستان گذران زادآور هستند که برخی از این پرندگان مهاجر همچون چنگرها و برخی اردک‌ها در تمام طول سال در تالاب چغاخور و گندمان مشاهده می‌شوند.

وی اضافه کرد: شعار روز جهانی پرندگان مهاجر در سال ۲۰۲۴ حفاظت از حشرات بوده که به حفاظت از پرندگان کمک می‌کند. در حقیقت سیستم غذایی بسیاری از پرندگان مهاجر ماهی‌خوار، پلانکتون‌خوار یا گیاه‌خوار هستند که این شعار نقش برخی از پرندگان حشره‌خوار را پررنگ می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه گونه در خطر انقراضی در تالاب‌های استان وجود ندارد، تصریح کرد: از ۳۰۱ گونه پرنده ثبت شده در استان دو گونه شامل بالابان و کرکس مصری که جزو پرندگان مهاجر بوده در معرض خطر انقراض ،شش گونه شامل عقاب خالدار بزرگ، عقاب شاهی، هوبره، اردک مرمری، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک سرحنایی در رده حفاظتی آسیب پذیر  و هفت گونه شامل سنقر سفید، پاشلک بزرگ، گیلان‌شاه دم سیاه، گیلان‌شاه بزرگ، زنگوله‌بال، پلیکان پا خاکستری و اردک بلوطی در رده حفاظتی در معرض تهدید  قرار دارند.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: گونه‌های در خطر انقراض در فصل‌های مهاجرت وارد استان می‌شود که گاهی ممکن است زادآوری انجام دهند و گاهی تنها به عنوان گونه مهاجر از تالاب‌های استان عبور می‌کنند، در حقیقت به دلیل تنوع پوشش گیاهی و وجود منبع آبی پایدار تالاب گندمان به بهشت پرنده‌نگری ایران معروف شده است.

وی بیان کرد: زیستگاه‌های پرندگان مهاجر تالاب‌های استان کاملا حفاظتی هستند، یعنی در تالاب چغاخور و گندمان پاسگاه محیط بانی وجود دارد، پایش آنلاین انجام و دور تا دور تالاب دارای دوربین‌های آنلاین است که حفاظت از تالاب به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود، می‌توان گفت زمانی که حفاظت امن باشد قطعا پرندگان مهاجر هر ساله این تالاب‌ها را به عنوان زمستان گذران و زادآوری انتخاب می‌کنند، البته به دلیل شرایط تالاب‌های استان زمستان سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر وارد تالاب‌ها شد.

اسلامی افزود: هر اتفاقی که برای تالاب بیفتد عوامل انسانی و غیر انسانی در آن دخیل‌اند، البته زمانی‌که مساله حفاظتی تالاب‌ها انجام شود نمی‌توان گفت مساله‌ای تالاب‌ها را تهدید می‌کند.

وی یادآور شد: از مردم درخواست می‌شود که در حفظ گونه‌ها به محیط زیست کمک کنند، در حقیقت وقتی پرندگانی به تالاب می‌آیند و گاهی جزو گونه‌هایی جدید به شمار می‌روند، موجب می‌شود عکاسان حیات وحش، گردشگران و طبیعت‌دوستان به سمت تالاب‌ها کشیده شوند که این شاخص اکوتوریسم به شمار می‌رود و قطعا جوامع محلی اطراف تالاب از این اکوتوریسم منتفع خواهند شد.

اسلامی تاکید کرد: قطعا برنامه‌های آموزشی که به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر در حاشیه تالاب‌های چغاخور و گندمان برگزار می‌شود، کمک می‌کند تا افراد با تنوع زیستی شگفت انگیز در استان آشنا شوند.

وی گفت: وقتی گونه‌ای جهانی آسیب‌پذیر یا در شرف تهدید در تالاب‌های استان فرود می‌آید حاکی از اهمیت تالاب‌های استان به واسطه حفاظت و کمک مردم است، در حقیقت مردم با هر اقدام برای حفاظت، می‌توانند به پرندگان مهاجر تالاب کمک کنند.

اسلامی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدام طبیعت گردی مسئولانه است، یعنی تک تک ما نسبت به حفظ تالاب و گونه‌های پرندگان مهاجر مسئولیت داریم، در اصل ۵۰ قانون اساسی بیان شده که حفاظت از محیط زیست وظیفه آحاد جامعه است، بنابراین زمانی که افراد در کنار تالاب قرار می‌گیرند از ریختن زباله، ایجاد سر و صدا و شلیک گلوله خودداری کنند، هر گونه اتفاقی که در تالاب‌ها می‌افتد حتما به محیط زیست یا از طریق شماره ۱۵۴۰ مراتب را اطلاع دهند.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha