• پنجشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403022014597
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل:

کمبود نیروی انسانی و تجهیزات فنی داریم / درختان نیارق با آتش از بین رفته است

کمبود نیروی انسانی و تجهیزات فنی داریم / درختان نیارق با آتش از بین رفته است

ایسنا/اردبیل مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه پوشش گیاهی و حجم جنگل‌های استان زیاد است و برای حفاظت از آن با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات فنی روبه‌رو هستیم، گفت: آتش‌سوزی سال‌های گذشته باعث از بین رفتن درختان منطقه نیارق شده است.

محمود قلی‌زاده امروز (۲۰ اردیبهشت ماه) در نشستی خبری درباره تصاویر منتشرشده در روزهای اخیر و مقایسه درختان جنگل نیارق در مدت سه سال، اظهار کرد: شاهد کاهش حجم درختان این منطقه در سال‌های اخیر هستیم و آتش‌سوزی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باعث این حجم از کاهش و نابودی شده است.

وی گفت: حجم زیاد قاچاق چوب و الوار جنگلی را منکر نیستیم، ما با تمام توان و ظرفیت خود از جنگل‌های استان پاسداری کرده‌ایم. نیروی انسانی و تجهیزات فنی منابع طبیعی استان پاسخگوی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان اردبیل نیست و در این زمینه با همکاری مساعد استاندار اردبیل جذب ۷۳ نفر را در دستور کار داریم. 

قلی‌زاده بیان کرد: جرم و میزان مجازات همخوانی ندارد و جرایم قضایی و برخوردهای قضایی بازدارندگی لازم را ندارد؛ در برخی پرونده‌ها، قاچاقچیان چوب با وجود بازداشت شدن سر صحنه همراه با ادوات قطع درختان، در نهایت تبرئه شده‌اند.

وی اظهار کرد: همکاران منابع طبیعی و جنگلبان‌ها در تلاش شبانه‌روزی برای صیانت و حفاظت از جنگل‌های استان هستند و مورد حمله و تهدید سودجویان قرار می‌گیرند و حتی در برخی استان‌های دیگر تعدادی از جنگلبانان توسط قاچاقچیان به قتل رسیده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: اشخاصی که برای معیشت خانواده اقدام به تهیه هیزم و الوار می‌کنند، تعدادشان کم است و بیشترین ضربه به درختان جنگلی از سوی سوداگران و قاچاقچیان حرفه‌ای است.

قلی‌زاده بیان کرد: جلسات متعددی را برای آگاه‌سازی روستایی‌ها و اهمیت جنگل‌ها برگزار کرده‌ایم. همچنین برخی عرصه‌های ملی و اراضی شیب‌دار را برای ایجاد باغ در اختیار روستاییان قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه ۱۷۶۶ گزارش مردمی رسیده است، گفت: ۱۲۸۹ گزارش واقعی بود و بقیه گزارش‌ها خلاف واقع و برای منحرف کردن جنگلبانان بود.

کمبود نیروی انسانی و تجهیزات فنی داریم / درختان نیارق با آتش از بین رفته است


مدیرکل منابع طبیعی استان ادامه داد: به جهت نگهداری عرصه‌های جنگلی و جلوگیری از تهیه هیزم و ذغال در جنگل، تعدادی مجوز ایجاد کوره‌های سنتی و صنعتی را صادر کرده‌ایم.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه در یگان حفاظت منابع طبیعی با ۸۶ نفر از پرسنل سازمانی، شرکتی و رسمی و قراردادی وظیفه حفاظت از عرصه‌های جنگلی استان را انجام می‌دهیم، گفت: همه کشفیات به فروش می‌رسد و به خزانه کشور واریز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود، به آسیب‌هایی که آفرودسواری به پوشش گیاهی و طبیعت وارد می‌کند، اشاره و اظهار  کرد: طبیعت از آن آیندگان است و باید در حفظ و نگهداشت آن تلاش کنیم.

وی بیان کرد: ۹۹ درصد عرصه‌های ملی منابع طبیعی استان اردبیل کاداس شده و سند تک برگی آنها صادر شده است.

قلی‌زاده اضافه کرد: ایستگاه‌های تولید اصله نهال در استان ظرفیت تولید ۱۰ میلیون اصله نهال را در سال دارد و در این زمینه نیازمند تخصیص اعتبار و همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط هستیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha