• پنجشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022014616
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور مطرح کرد

پیش‌بینی برداشت ۶۹ تن گل محمدی از سطح ۲۳ هکتار گلستان‌های نیشابور

پیش‌بینی برداشت ۶۹ تن گل محمدی از سطح ۲۳ هکتار گلستان‌های نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اعلام خبر آغاز فصل  برداشت گل محمدی از سطح ۲۳ هکتار از گلستان‌های شهرستان پیش‌بینی کرد؛ از این سطح ۶۹ تن گل محمدی برداشت شود.

علی مبارکی ۲۰ اردیبهشت در حاشیه بازدید از گلستان‌های گل محمدی این شهرستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار دارد  که تمامی  این سطح  بارور هستند، اظهار کرد: برداشت گل محمدی در شهرستان وضعیت مناسبی دارد و با همت کشاورزان تولید کننده برداشت این محصول آغاز شده و اقدامات ترویجی و کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی از جمله اقدامات حمایتی در این زمینه صورت گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جوان بودن گلستان‌های موجود میانگین برداشت در شهرستان ۳۰۰۰ کیلوگرم در هکتار است و در سال چهارم شاهد بیشترین میزان تولید گل محمدی  هستیم لذا میانگین برداشت  ۳۵۰۰ کیلوگرم در هکتار در شهرستان برآورد می‌شود. 

مبارکی با بیان اینکه  به طور میانگین ۱۰ نفر کارگر در هر هکتار از گلزارهای گل محمدی در نیشابور در این فصل به کار گل‌چینی مشغول هستند، افزود: در صورت هرس فنی و اصولی در هرسال، این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است . البته بعد از ١٢ سال با انجام عملیات هرس شدید در خردادماه باغستان جدید احداث می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور تصریح کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت‌ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می‌شود. 

وی اذعان داشت: وجود آفت و بیماری‌های کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم نسبت به خشکی و سرمازدگی این گیاه، از جمله عوامل مؤثر بر رشد توسعه  سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان نیشابور محسوب می‌شود. 

 مبارکی پیش‌بینی کرد: از سطح باغات بارور، معادل ۶۹ تن محصول برداشت شود که این میزان تولید گل محمدی، درآمد ناخالصی بیش از ۵۱ میلیارد ریال  برای کشاورزان به همراه دارد. 

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: حدود ۲۰ تن گل محمدی تولیدی نیشابور به خارج شهرستان ارسال می‌شود ، ۱۶ تن به‌صورت غنچه و ۱۳ تن به‌صورت تازه فروشی به بازار عرضه می‌شود.

وی ابراز کرد: با وجود ۱۲ واحد صنعتی و۱۲۰ واحد گلاب‌گیری خانگی، ۲۰ تن برای گلاب‌گیری در نظر گرفته می‌شود که  میزان گلاب تولیدی در شهرستان  حدود ۲۰ هزار لیتر است.

مبارکی توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلاب‌گیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک  را از جمله ضروریات فعالیت‌های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول عنوان کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha