• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403022114779
  • خبرنگار : 50123

دختر دیروز؛ کارآفرین موفق امروز 

دختر دیروز؛ کارآفرین موفق امروز 

ایسنا/چهارمحال و بختیاری امروز روز دختر است، روز ارج نهادن به دخترانی که با پشتکار خود راه مستقل شدن را یاد گرفته‌اند و امروز پا به پای خانواده در حرکتند.

به گزارش ایسنا، دختر دیروز که با پشتکار، اراده و از روی علاقه‌اش امروز به یک کارآفرین برتر در حوزه فرش تبدیل شده است.

معصومه خورشیدی متولد ۶۱ از روستای سیله خانمیرزا که دارای سه فرزند است، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۱۱ سال سن داشتم که استادکارانی از نایین، اصفهان و یزد می‌آمدند و برای خانم‌ها فرش، دار می‌کردند که همسایه ما هم فرش داشت، علاقه زیادی به فرش داشتم.

وی افزود: در آن زمان به معنای واقعی عاشق بافندگی بودم، برخلاف اینکه پدر و مادرم شدیدا مخالف این کار بودند و درس خواندن را بر بافندگی ترجیح می‌دادند، اما بدون اجازه مادرم می‌رفتم و بافت فرش را یاد می‌گرفتم، برحسب اتفاق همسایه مان یک روز به مادرم گفت دختر بسیار هنرمندی داری، البته بگویم حتی برای یادگرفتن بافندگی کتک هم خوردم.

خورشیدی گفت: در سن ۱۴ سالگی ازدواج کردم که خداوند همسر خوبی به من عطا کرد، تلاش‌های زیادی انجام داد تا درس خواندن را ادامه دهم،من هم قبول کردم و شرط گذاشتم، شرطم این بود که باید برایم فرشی دار کنی تا درس بخوانم، فرشی از استادکار نایینی دار کرد و همزمان در کنار بافندگی درس خواندن را هم ادامه دادم، با وجود داشتن دو فرزند در رشته روانشناسی در دانشگاه پذیرفته شدم.

این کارآفرین بیان کرد: همیشه همسرم این جمله را به من بیان می‌کرد که من می‌گویم عرش تو می‌گویی فرش، پس به دنبال رشته مورد علاقه‌ات یعنی فرش برو، بنابراین به این نتیجه رسیدم که می‌توان علاوه بر شغل مادری و همسری، به خانواده کمک کرد، شرکت تعاونی تاسیس کردم، در فنی حرفه‌ای تدریس و یک مرکز مشاوره و کارآفرینی راه‌اندازی کردم.

خورشیدی اضافه کرد: ۱۵ سال است که وارد حوزه فرش شدم، تقریبا ۷۰ نفر نیرو شامل زنان سرپرست خانوار مشغول به کار هستند، در دورترین مناطق که بسیاری رفتن به آن منطقه را غیرممکن می‌دانند در آنجا آموزش رایگان به افراد ارائه و آن‌ها را تشویق به دریافت تسهیلات برای راه‌اندازی شغل کردم، اشتغالزایی مثبتی انجام داده‌ام.

این کارآفرین افزود: بسیار لذت بخش که درآمد کسب کنی، باید به فرزندان از ابتدا آموزش داده شود که هنری یاد بگیرند و درآمد کسب کنند، زمانی که بافندگی را از روی علاقه یاد می‌گرفتم،دستمزدی هم گرچه اندک دریافت می‌کردم، بسیار برایم لذت بخش بود، طعم آن دستمزد را چشیده بودم که همچنان ادامه دادم.

وی افزود: این جمله کاملا صحیح است که هر فردی با ازدواج کامل می‌شود، من با وجود همسرم اکنون کارآفرین برتر هستم، در کار مشاور، همکار و همراه من است، یعنی اگر مشاوره‌های همسرم نبود شاید اصلا نمی‌توانستم فرد موفقی باشم، 

خورشیدی ادامه داد: وقتی برنامه‌ریزی دارم کارهایم به خوبی پیش می‌روند شاید اگر زن خانه‌دار بودم منظم بودن در کارهایم را نداشتم، یعنی با وجود مشغله کاری زیاد توانستم مادر موفقی باشم.

وی در مورد تاثیر تشویق فرزندان به اشتغال مورد علاقه، گفت: شاید برخی مواقع همین که فرزندان چیزی را مشاهده کنند به مراتب تاثیر بیشتری از بیان دارد، بچه‌هایم از کودکی مشاهده کردند که مادرشان در داخل و خارج از منزل مشغول به کار است که تاثیر آن را مشاهده کردم، پسرم زمانی‌که  دیپلم گرفت و در کنکور کرد و در رشته برق پذیرفته شد تنها به دانشجو بودن اکتفا نکرد و به دنبال کار بود، همزمان با درس خواندن کار می‌کرد، البته دخترم هنر خودم را بسیار خوب یاد گرفته و ذهنش را پرورش می‌دهد ایده پردازی می‌کند، حتی ایده‌ها را به دوستانش ارائه می‌دهد و از هم اکنون به فکر کسب درآمد است.

خورشیدی تاکید کرد: شاید اگر علاقه خودم نبود هرگز موفق نمی‌شدم، باید فرزندان ما به دنبال علاقه‌شان بروند و ما مشاور آن‌ها باشیم، اجبار در شغل نمی‌تواند منجر به موفقیت فرد شود، ترس فرد را محتاط می‌کند که دقیق‌تر جلو برود اما هر کاری که افراد می‌خواهند شروع کنند باید پله به پله پیش روند، سعی کنند با آموزش حرکت کنند، زیرا دنیا به سمتی رفته که برای شروع هر کار و موفقیت در آن، آموزش لازم است.

این کارآفرین بیان کرد: همیشه مادرم می‌گوید و بقیه را نیز  راهنمایی می‌کند که اجازه دهید فرزندانتان به دنبال علاقه‌شان بروند، شاید اگر آن زمان مخالفت خانواده نبود احساس می‌کنم سریع‌تر می‌توانستم به نتیجه برسم، البته خانواده‌ام همیشه به من افتخار می‌کنند و با افتخار از من صحبت می‌کنند که برای خود و خانواده خوشحال کننده است.
وی در پایان گفت: دختر یعنی بهشت روی زمین، اگر زمانی خسته باشم دخترم را که می‌بینم خستگی‌ام رفع می‌شود، روز دختر را به همه دختران مخصوصا دختر خودم که همیشه همکار و همیارم بوده تبریک می‌گویم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha