• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403022114799
  • منبع : پایگاه‌های خبری

جنگ با لاهه

جنگ با لاهه

امریکا در هشت ماه گذشته علاوه بر حمایت مالی و تأمین تسلیحاتی، از تمام ابزارها و اهرم‌های خود برای پشتیبانی از رژیم صهیونیستی بهره برده است؛ مانند وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و حال سناتورهای ایالات متحده به دنبال این هستند با چاقوی کند و قدیمی امریکایی‌ها یعنی «تحریم» به جنگ لاهه بروند و سر «قانون» را با «تهدید» ببرند!

به گزارش ایسنا، به نقل از نور نیوز، وبسایت «اکسیوس» گزارش داده که اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه درباره هرگونه بازداشت مقامات ارشد سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل هشدار دادند و همزمان جمهوریخواهان مجلس آمریکا به‌دنبال تنظیم طرحی هستند که مقام‌های این دادگاه بین‌المللی را تحریم کنند.

نمایندگان مجلس امریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به تکاپو افتاده‌اند تا جلوی بازداشت احتمالی سران رژیم صهیونیستی را بگیرند. هفته گذشته بود که شماری از رسانه‌ها خبر دادند دادگاه کیفری بین‌المللی در حال آماده‌شدن برای صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد دولتی رژیم اسرائیل از جمله «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم در ارتباط با جنایات انجام‌شده در غزه است.

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه تنها دادگاه بین‌المللی دائمی در جهان است که قدرت محاکمه افراد متهم به جنایات جنگی، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت را دارد. اگرچه این دادگاه بازوی انتظامی ندارد، اما برای دستگیری افرادی که در احکام قضایی‌اش نام برده شده‌اند، به ۱۲۴ عضو خود متکی است که شامل اکثر کشورهای اروپایی است. این دادگاه می‌تواند برای سفر افراد یادشده موانعی ایجاد کند و بر همین اساس سران صهیونیست به‌شدت نگران بازداشت در خلال سفرهای خود هستند. «نیویورک تایمز» در گزارش اخیر خود بعید ندانست که چنین احکامی «به صورت محرمانه» و بدون آگاه‌کردن سران رژیم صهیونیستی صادر شود و این مقامات هنگام سفر به کشورهای خارجی بازداشت شده و از وجود حکم آگاه شوند.

برخی رسانه‌های بین‌المللی احتمال دادند نام نتانیاهو سرلیست بازداشتی‌های لاهه باشد و همین اخبار باعث شد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن هشدارهای عمومی در شبکه‌های اجتماعی، از امریکا بخواهد مانع صدور حکم بازداشت از سوی قضات لاهه شود. در همین راستا بود که تارنمای آکسیوس سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) نوشت که جمهوری‌خواهان کنگره به‌عنوان یک اقدام «احتیاطی» در برابر حکم بازداشت احتمالی مقام‌های اسرائیلی، طرحی را برای تحریم مقام‌های دادگاه کیفری بین‌المللی مهیا می‌کنند؛ اقدامی که بیش از آنکه «احتیاطی» باشد، «تهدیدآمیز» بود!

«مایکل مک کال»، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره اعلام کرد او و سایر قانونگذاران جمهوری خواه با کریم‌خان دادستان دادگاه لاهه در تماس بوده‌اند.  ۱۲ سناتور جمهوری‌خواه نیز در یک نامه یک صفحه‌ای خطاب به کریم خان دادستان دادگاه لاهه (ICC)، تهدید کرده بودند که اگر این نهاد برای مقامات ارشد اسرائیلی حکم بازداشت صادر کند، واشنگتن دادگاه لاهه را تحریم خواهد کرد. سناتورها در این نامه به صراحت قضات و دادستان‌های دادگاه لاهه را تهدید و خطاب به آنها عنوان کردند: «اگر اسرائیل را هدف قرار دهید، ما نیز شما را هدف قرار خواهیم داد.» آنها همچنین تهدید کردند که کارمندان و همکاران دادستان لاهه را تحریم خواهند کرد و او و خانواده‌اش را از ورود به ایالات متحده منع خواهند کرد.

بر اساس گزارش‌ها، دیوان کیفری بین‌المللی در حال تحقیق در باره سه موضوع است: اتهامات جنگی علیه ارتش رژیم اسرائیل در ارتباط با جنگ جاری، عملیات نظامی سال ۲۰۱۴ ارتش رژیم اسرائیل علیه حماس در غزه و ساخت شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در اراضی فلسطینی کرانه باختری. اصلی‌ترین اتهام سران رژیم صهیونیستی اما جنگ جاری غزه است که از ۷ اکتبر آغاز شد. یکی از پرونده‌‍‌های مفتوح در این دادگاه، اتهام «نسل‌کشی» است که از سوی افریقای جنوبی مطرح و رسیدگی به آن آغاز شده است و حال خط‌ونشان امریکایی‌ها، نشان می‌دهد اصلی‌ترین حامی و متحد رژیم صهیونیستی تمام تلاشش را خواهد کرد تا اجازه ندهد لاهه، به وظیفه قانونی و ذاتی خود عمل کند. امریکا در هشت ماه گذشته علاوه بر حمایت مالی و تأمین تسلیحاتی، از تمام ابزارها و اهرم‌های خود برای پشتیبانی از رژیم صهیونیستی بهره برده است؛ مانند وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و حال سناتورهای ایالات متحده به دنبال این هستند با چاقوی کند و قدیمی امریکایی‌ها یعنی «تحریم» به جنگ لاهه بروند و سر «قانون» را با «تهدید» ببرند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha