• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403022114816
  • خبرنگار : 50528

حضرت معصومه(س)، تجلی شخصیت دختر با هویت اسلامی

حضرت معصومه(س)، تجلی شخصیت دختر با هویت اسلامی

ایسنا/اصفهان مدیر موزه فاطمی آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه تجلی شخصیت دختر با هویت اسلامی، گفت: حضرت معصومه(س) با شخصیت اسلامی خود، تفسیر سومی از هویت دختر و زن را در پیش روی همه قرار داده است.

حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی، در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه  از ۸ هزار امام‌زادۀ شناسایی شده و صاحب بقعه در ایران، قریب به ۱۵۰۰ امام‌زاده، بانو هستند، اظهار کرد: در بین امامزادگان بانوی ایران و چه بسا در بین همه امامزادگان ایران، جایگاه حضرت فاطمه معصومه کریمه(س) بسیار والا و فوق‌العاده است.

او ادامه داد: حضرت معصومه(س)، خواهر، دختر و عمه امام هستند و از سوی دیگر ایشان دختر شهید و خواهر شهید هستند و قرائن تاریخی زیادی هم از مسمومیت و  شهادت خودِ ایشان حکایت دارد، البته  جایگاه حضرت معصومه(س) صرفاً به دلیل  فرزند و خواهر امام بودن نیست، اینها مقامات تفضلی حضرت است،  ایشان مقاماتی را  به لحاظ جایگاه علم، فقاهت و جایگاه معنوی و عبادی، کسب کرده‌اند که بی‌نظیر است.

مشکاتی اضافه کرد: حضرت معصومه(س) کودک بودند که پدرشان امام کاظم(ع) سال‌ها در زندان حکومت اسیر شدند و ۱۰ ساله بودند که امام کاظم(ع) شهادت رسیدند. ایشان نه تنها همه‌ این مشقات را تحمل کردند بلکه در مسیر امامت، فعالیت و جهاد داشتند. ایشان طی ۲۸ سال عمر مبارک خود در عرصه‌های علمی مانند حدیث، تفسیر، کلام و فقه سرآمد و پاسخگوی شیعیان بودند و هنگامی که شیعیان پاسخ‌های حضرت را به امام موسی کاظم(ع) ارائه کردند، ایشان همان جمله حضرت رسول اکرم(ص) در شأن حضرت فاطمه زهرا(س) را تکرار کردند که؛ «فداها ابوها» یعنی پدرش به فدایش. جهاد علمی حضرت معصومه(س)، دفاع مستند و مستدل از ولایت و امامت بود و همین نقش مهم باعث شده بود تا ۴۰ سال قبل از میلاد مبارکش، جدشان امام صادق(ع) انتظار او را می‌کشید.

مدیر موزه فاطمی آستان حضرت معصومه(س) اضافه کرد: امام صادق(ع) در باره شهر قم فرمودند که «بانویی از اولاد من در آنجا وفات می‌‏کند که نامش فاطمه دختر موسی است و همه‏ شیعیان ما به شفاعت او وارد بهشت می‏ شوند.»

او با بیان اینکه نگاه متعالی اسلام به انسان بدون توجه به جنسیت شکل می‌گیرد و جنسیت در این نگاه، صرفاً محملی برای تکامل است، تأکید کرد: در جامعه اسلامی زن نخبه می‌تواند با حفظ عفاف، استعدادهای خود را بروز دهد و الگوی کامل این تفکر حضرت معصومه(س) هستند که علیرغم انکه به دلیل شرایط اجتماعی و سیاسی خانواده و حصر شدید از سوی حکومت ازدواج نکردند، جهاد علمی و هجرت  داشتند.

مشکاتی ادامه داد: در واقع حضرت معصومه(س) «تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی» است، چرا که در تعریف و تفسیر زن چند نگاه بین (افراط و تفریط) وجود دارد؛ نظر بسته و متحجرانه بر این اعتقاد است زن در نظام هستی برای فرزند آوردن آفریده شده  و برای او هیچ حق اجتماعی قائل و نبایست از چهاردیواری خانه خارج شود.

او  اضافه کرد: در مقابل، نگاه روشنفکرمأبانه متأثر از قرائت غربی‌ها است و آن این که زن را در جذابیت‌های جسمی و ظاهری معنا می‌کند و او را مجاز می‌داند که تا مرز برهنگی در صحنه اجتماع حضور پیدا کند. ولی حضرت معصومه(س) با شخصیت اسلامی خود تفسیر سومی از هویت زن و دختر را در پیش روی همه قرار داده و آن این که زن طراز در نگاه اسلام بانویی است که حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند، و در عین حال عفت و پاکدامنی هم مانع ازحضور دراجتماع،  نقش‌آفرینی و انجام وظایف اجتماعی وی نشود و این دور در صورتی قابل جمع است که زن به گونه‌ای در جامعه حضور پیدا کند که شخصیتش کانون توجه  قرار گیرد و نه ویژگی‌ها و جاذبه‌های زنانه وی.

مدیر موزه فاطمی ادامه داد: با همین شخصیت زنانه اسلامی است که حضرت معصومه(س) در سن ۲۸ سالگی درحالی که مجرد بود با کاروانی از مردان سفر هزار کیلومتری از مدینه تا طوس را در پیش گرفتند تا به امام زمانش بپیوندد و این پیامی در خود داشت که زن می‌تواند در عین اجتماعی بودن، عفیف و محجوب باشد و در عین محجب وعفیف بودن، اجتماعی.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha