• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403022114908
  • خبرنگار : 30147

پای‌کار بودن همه مسئولان و مردم در سیلاب سرخس

پای‌کار بودن همه مسئولان و مردم در سیلاب سرخس

ایسنا/خراسان رضوی روزهای پایانی این هفته، مردم شهرستان‌های خراسان رضوی با بادهای شدید و باران‌های سیل‌آسا مواجه شدند. در برخی مناطق استان، وزش باد به قدری بود که منجر به شکسته شدن شاخ و برگ بسیاری از درختان و قطعی برق شد و بارندگی‌های شدید نیز وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی معابر در اغلب شهرهای استان را به همراه داشت.

ستاد مدیریت بحران استان خراسان رضوی این روزها در حالت آماده‌باش کامل به سر برد و در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات‌رسانی لازم را از تخلیه برخی روستاها تا اسکان مردم و تلاش برای رفع آب‌گرفتگی معابر و منازل و رفع مشکلات مردم انجام داد. در تمامی ۲۶ شعبه جمعیت هلال‌احمر در شهرستان‌های مختلف استان در قالب تیم‌های چندگانه آمادگی لازم برای پاسخگویی به حوادث ناشی از سیلاب و آب‌گرفتگی معابر و منازل وجود داشت.

برخلاف گذشته این بار متولیان پیش‌دستی کرده و قبل از وقوع هر بحرانی تعطیلی تمامی مناطق گردشگری استان که احتمال خطر برای مردم داشت مانند پیست اسکی شیر باد گلبهار، پارک تندوره درگز و روستاهای بار و بوژان در نیشابور و برخی مناطق دیگر را برای ۴۸ ساعت محدودیت تردد اعلام کردند.

اما علیرغم تمامی این تلاش‌ها برخی شهرهای خراسان رضوی برای مقابله با چنین بحران‌هایی از کمبود امکانات و تجهیزات همچنان رنج می برد، این وضعیت موجب شده تا مردم استرس این را داشته باشند که اگر اتفاق ناگواری افتاد با چه وضعیتی مواجه خواهند بود.

صالح‌آباد شهرستانی مرزی است که در بین دیگر مناطق به لحاظ زیرساخت‌ها بدترین وضعیت را دارد، وضعیت به گونه‌ای است که در بین شهرستان‌های خراسان رضوی بیشترین خسارت را براثر وقوع سیل داشت و مجبور به درخواست کمک از خارج شهرستان شد. گرچه مسئولان این شهرستان هرچه در توان داشتند گذاشتند اما همچنان کمبود یا بهتر بگوییم نبود امکانات مسئولان و به خصوص مردم را به شدت رنج می‌دهد.

سیلی که آمد و ....

به گفته معاون فرماندار صالح‌آباد سیل روز پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال باعث تخریب کامل پل مواصلاتی روستای رحیم‌آباد به حاجی‌آباد، وارد شدن خسارت به بیش از ۷۰ واحد مسکونی در روستاها، آسیب دیدن ۱۰۰ درصدی قنات دو روستای رحیم‌آباد و حاجی‌آباد، آسیب دیدن شبکه برق و توزیع داخلی و خط انتقال شبکه انتقال آب شرب، قطع شبکه آب‌رسانی ۱۳ روستای و آب‌رسانی با تانکر شد.

یوسفی با بیان اینکه کارشناسان به مناطق مختلف شهرستان اعزام شده و در حال برآورد اولیه خسارت‌های وارد شده هستند، گفت: صالح‌آباد شهرستانی کم برخوردار و محروم با امکانات بسیار محدود است و اگر شرایط جوی همین‌گونه باشد با کمک از هلال‌احمر استان درخواست انتقال امکانات به شهرستان را داریم.

بنا بر اعلام و پیش‌بینی سازمان هواشناسی در خصوص ورود سامانه بارشی برف و باران به کشور، بخشی از جاده‌های منطقه ترشیز هم با انسداد مقطعی مواجه‌ شدند. سیلاب و ریزش کوه مسیر خلیل‌آباد به بردسکن و کاشمر به نیشابور را مسدود کرد.

براثر بارش‌های شدید و جاری شدن سیل، شاهد آب‌گرفتگی خیابان‌ها و ورود آب به داخل بعضی از منازل مسکونی در شهر کاشمر و به خصوص سیل خروشان به داخل شهر بردسکن بودیم.

جواد کوهسرخی شهردار کاشمر با اعلام خبر آماده‌باش، تمامی امکانات خدمات شهری برای مقابله با هرگونه آب افتادگی در سطح شهر اظهار کرد: با توجه به رگباری‌ بودن بارندگی، از همان لحظه بارش باران، روان‌آب در سطح شهر به راه افتاد و به دلیل حجم زیاد بارش و آب‌گرفتگی خیابان‌ها و ورود آب به داخل بعضی از منازل مسکونی، نیروهای امدادی و آتش‌نشانان مشغول کمک به مردم و خدمات‌رسانی شدند.

وی افزود: خوشبختانه اقدامات لازم برای پیشگیری از حوادث مربوط به بارش سنگین باران اندیشیده شده و تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه در سطح شهر به‌صورت آماده‌باش مستقر شده و در کنار آماده‌باش نیروها، تجهیزات سپتیک‌ها لایروبی و کانال‌ها نظافت شد اما به دلیل وسعت آب‌گرفتگی در دو شهرستان بردسکن و کاشمر و نیاز حوزه‌های خدمات شهری به حضور نیروهای جمعیت هلال‌احمر در این دو شهرستان نیروها به کمک آتش‌نشانی و شهرداری رفتند

در بردسکن نیز بارش ۳۰ دقیقه‌ای باران و تگرگ، موجب روان شدن سیلاب در شهر شد و ۵۰ واحد مسکونی و تجاری در این شهر دچار آب‌گرفتگی شدند که به گفته محمدحسین مدیح شهردار بردسکن ۱۵ گروه آتش‌نشانی و امدادی نسبت به رفع مشکل آب‌گرفتگی منازل و سطح برخی خیابان‌ها اقدام کردند.

سیلی که آمد و ....

فرماندار بردسکن نیز با اشاره به اینکه شدت سیلاب در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر بردسکن بسیار شدید بود، عنوان کرد: سیلاب در شهر بردسکن کنترل و به سمت دشت‌های پائین‌دست نیز هدایت و انتقال داده شد، همچنین در جاده‌های بردسکن چندین مورد فرونشست گزارش شده که این فرونشست‌ها در محور بردسکن به خلیل‌آباد و محور بردسکن به بجستان است.

آسیب دیدن اسفالت جاده‌های برون شهری و درون شهری، سرریز شدن یکی از بندهای خاکی در شمال شهر و وقوع سیلاب در برخی از قسمت‌های شهر، وارد شدن خسارت‌های چشمگیر به باغات و مزارع شهرستان بردسکن در پی بارش‌های شدید و وقوع سیلاب رخ داد.

آماده‌باش تمام دستگاه‌های عضو ستاد بحران در تربت‌جام

اگر چه در فضای مجازی فیلم شکسته شدن یک سد در شهرستان تربت‌جام منتشر شد، اما به گفته فرماندار این موضوع صحت نداشت و به رغم بارش ۲۰ میلیمتری باران در بخش نصرآباد و بالادست آن و همچنین در شهرستان فریمان و مشهد، شاهد جاری شدن رواناب و سیلاب در شهرستان تربت‌جام بودیم اما تمام بندهای خاکی تحت کنترل قرار داشتند.

به گفته حسین جمشیدی فرماندار تربت‌جام، سیلاب موجب آسیب محور روستاهای در مسیر جام‌رود، از بین رفتن قسمتی از پل محور جعفرآباد سماخون، آسیب دیدن پل روستای حسن‌آباد و عبور رواناب از روی آن بروز خسارت به باغ‌ها و مزارع، تخریب قسمتی از خط انتقال آب، تخریب بناهای فنی روستای حسن‌آباد و پل روستای جعفرآباد و سماخون که در مسیر جام‌رود قرار داشت، شد.

مشکل خاصی در شهر و روستاهای سبزوار نبود

با تدابیر اندیشیده شده و اجرای مانور ساعت صفر و انجام یکسری اقدامات اولیه برای جلوگیری از بروز خسارت‌های سیلاب مشکل خاصی در شهر و روستاهای سبزوار گزارش نشد. به گفته حسین ابراهیمی کردیانی، فرماندار سبزوار، چون حجم بارش‌هایی کمتر از آنچه اعلام شده بود، داشتیم خوشبختانه مشکل خاصی در سبزوار برای مردم به وجود نیامد.

 البته خسارت‌های جزئی و پراکنده در شهرستان وجود داشته که کارشناسان دستگاه‌های مختلف در حال بررسی‌ و برآورد خسارت هستند. این در حالی است که با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران در آماده‌باش کامل هستند و پیش‌بینی اسکان اضطراری نیز صورت گرفته است.

هرچند بارش باران خوشحالی کشاورزان و مردم عزیز کلات شد اما به دلیل حجم بالای آب در مسیر رودخانه چند محور روستایی شهرستان مسدود هستند.

سیلی که آمد و ....

به گفته علی صلاحی فرماندار کلات تأسیسات آب‌رسانی و خط انتقال برخی روستاها آسیب دید و آب شرب روستاهای آبگرم و چرم و حمام قلعه نیز به دلیل زیرسطحی بودن منابع آبی و بارندگی کدر بود.

در کلات از قطعی برق روستای طاهرآباد گرفته تا وارد شدن خسارت‌هایی به بخش کشاورزی و آب‌رسانی با تانکر سیار در برخی روستاها را داشتیم و امیدواریم با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی هواشناسی که تا جمعه ظهر بارش‌ها ادامه دارد، شدت سیلاب‌ها افزایش نداشته باشد و مشکل‌ساز نشود.

هرچند در سال‌های اخیر برخی سازه‌های آبخیزداری در شهر اجرا و روان آب‌ها تا حدودی کنترل شده اما امکانات و تجهیزات شهرستان با توجه به جدیت ستاد مدیریت بحران کلات و پای‌کار بودن آنها و کمک گرفتن از توانمندی‌های بخش خصوصی در مواجهه با مشکلات احتمالی ناشی از بروز سیلاب اخیر کافی بود اما می‌طلبد با توجه به ورود بیش از ۱۰۰ حوزه آبریز به داخل شهر مسئولان استانی در راستای رفع مشکلات این شهرستان مرزی به خصوص محورهای مواصلاتی و اجرای طرح‌های آبخیزداری توجهی بیش از این داشته باشند.

کوهسرخ کوهستانی هم این روزها بی‌نصیب از بارش و سیلاب و تگرگ نماند، اگرچه در محور کاشمر به کوهسرخ و نیشابور بیشترین حجم تردد را شاهد هستیم اما همچنان راهی فرعی با کمترین توجه از سوی مسئولان استانی است.

بارانی و سیلی نیست که بیاید و در این محور کم‌عرض و غیراستاندارد که در آنها هزاران خودرو تردد دارند شاهد ریزش کوه و یا آب بردگی جاده نباشیم، حتی در سیل اخیر نیز وضعیت به حدی بحرانی می‌شود که معاون فرمانداری کوهسرخ از مردم می‌خواهد برای حفظ جانشان وارد این محور نشوند.

معاون فرمانداری کوهسرخ از همان ساعات اولیه با اعلام هشدارهای لازم گفت: علاوه بر اینکه راه ریوش به کاشمر فرعی است، عرض راه و شیب آن و همچنین کوهستانی بودن و از سویی گل و لای و احتمال ریزش سنگ مخاطرات این محور را افزایش داده است.

رضا داروغه با گلایه‌مندی از مستقر نبودن هلال‌احمر در این منطقه کوهستانی که تاکنون به دلیل مستقر نبودن شعبه‌ای از آن در شهرستان موجب افزایش مشکلات در بحران‌ها شده است، گفت: سیل و تگرگ خسارت‌های شدیدی را به تمامی بخش‌های شهرستان وارد کرده است.

وی با اشاره به ریزش سنگ و ورود گل و لای در ۶ نقطه از محور ریوش، عشق‌آباد و نیشابور خاطرنشان کرد: بالغ‌بر ۱۳۰۰ مترمربع لای برداری و گل و سنگ برداری شده است.

وی همچنین از آب بردگی تیرهای فشارقوی در محدوده روستای کلاته تیمور که منجر به قطع برق و آب بردگی و قطع مسیر شده است خبر داد و گفت: هنگام سیلاب و بارش شدید تردد از این محور مخاطرات بسیار زیادی را به همراه دارد.

پای‌کار بودن همه مسئولان و مردم در سرخس

مردم شهرستان سرخس هم از همان ساعات اولیه در کنار مسئولان برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده و رفع مشکلات پای‌کار بودند.

معاون هماهنگی عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرخس گفت: با تلاش نیروهای راهداری، پلیس‌راه و مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌های خدمات رسان و مردم تمامی مسیرهای شهرستان سرخس که به دلیل سیلاب مسدود بودند بازگشایی شدند.

سیلی که آمد و ....

 محمد رفیعی در خصوص آخرین وضعیت سیلاب در شهرستان سرخس اظهار کرد: برابر اعلام سازمان هواشناسی تاکنون بالغ‌بر ۴۰ میلیمتر در شهرستان سرخس بارندگی داشته‌ایم و تمامی نیروهای خدمات رسان همچنان در آماده‌باش کامل هستند.

هرچند بارش باران یکی از نعمت‌های الهی است که هرسال عده زیادی برای آن دست به دعا می‌شوند، اما ترک فعل و عدم انجام به موقع مسئولیت‌ها در ساخت پروژه‌ها و همچنین نامناسب بودن زیرساخت راه‌ها باعث شده‌ راه‌ها و پل‌ها پای ثابت آسیب در بارش‌ها و سیلاب در خراسان رضوی باشد. این در حالی است که بسیاری از شهرهای خراسان رضوی در برابر سیلاب بسیار آسیب‌پذیر و از حداقل‌ترین امکانات برخوردارند. می‌طلبد در این خصوص مسئولان استانی ضمن به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام که با جان مردم سرو کار دارد با در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز از رنج بیشتر مردم و حتی مسئولان شهرستان‌ها در این مواقع بکاهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha