• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403022115157
  • خبرنگار : 71567

افزایش قدرت ملی با مشارکت در انتخابات/ خدمت به مردم؛ اولویت اصلی مسؤولان

افزایش قدرت ملی با مشارکت در انتخابات/ خدمت به مردم؛ اولویت اصلی مسؤولان

این روزها موضوع مشارکت در انتخابات و بحث بر سر آن به نقل محافل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و ... تبدیل شده تا جایی که حتی رسانه‌های معاند از آن به عنوان اهرمی برای دست یابی به اهداف خود استفاده می کنند. بر این اساس مشارکت مردم در انتخابات بسیار حیاتی تر و مهم‌تر از دوره‌های گذشته است و نباید اینگونه تصور کرد که دور دوم انتخابات اهمیت کمتری نسبت به دور اول دارد.

به گزارش ایسنا، با استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران و تحقق اولین مردم سالاری دینی در منطقه و جهان، مردم به عنوان صاحبان نظام بر اساس آموزه­ های اسلامی، کلیدی­ ترین نقش را در نحوه اداره امور کشور، تعیین حاکمان و نمایندگان خویش دارا شدند. این نقش در اصول متعدد قانون اساسی از جمله اصول ۳، ۶ و ۵۶  قانون اساسی نیز منعکس شده است.

در واقع برگزاری انتخابات­ های متعدد سراسری در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون، در راستای تحقق بخشیدن به این نقش تعیین­ کننده مردمی ارزیابی می­ شود.

در حوزه مسائل سیاسی مشارکت مردم در هر انتخاباتی به نوعی پذیرش چارچوب نظام سیاسی و اعتماد به آن است. به واقع اگر ملت به نظام سیاسی، قوانین و انتخابات آن اعتماد نداشته باشد، حاضر نخواهد شد در آن چارچوب بازی کند، پای صندوق‌های رأی بیاید، نامزدی را از میان نامزدهای احراز صلاحیت شده برگزیند و به وی رأی دهد.

به همین سبب است که ضد انقلاب در طول چهار دهه اخیر همواره تلاش کرده است توده‌ها را متقاعد کند به دلیل وجود برخی نابسامانی‌ها، مشروعیت نظام را نشانه بروند و با حضور نداشتن در پای صندوق‌های رأی، به نوعی رأی منفی خود را به نظام سیاسی کشور اعلام کنند. سیاست سوخته‌ای که تاکنون در هیچ انتخاباتی نتیجه نداده است.

ضمن اینکه باید این مسئله را تاکید کرد شرکت در انتخابات یک مسئله صرف سیاسی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی و یک تکلیف شرعی است که به وسیله آن می‌توان آینده کشور را با وضع قوانین خوب ساخت چهل و پنج سال شور و شعور انتخاباتی، ریشه در مسئولیت پذیری دینی مردم ولایی ایران داشته و عامل اقتدار در برابر دشمنان و زمینه‌ساز مطالبه‌گری حقوق مردم بوده و تکلیف خدمتگزاران را سنگین‌تر می‌کند.

در اهمیت مجلس شورای اسلامی همین بس که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «شما نمایندگان مجلس موقعیت خوبی گیرتان آمده؛ چهار سال در مجلس شورای اسلامی، جایی که اداره‌ کشور و قانون‌گذاری کشور آنجاست. اهمیت این قانون‌گذاری خیلی زیاد است؛ این واقعا همان‌طور که بارها عرض کرده‌ایم، ریل‌گذاری است. شما حرکت دولت را اولا ریل‌گذاری می‌کنید، بعد با اختیاراتی که قانون اساسی به شما داده که از جمله‌اش تحقیق و تفحص است که در قانون اساسی تصریح شده می‌توانید تضمین کنید که این حرکت انجام بگیرد».

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در مقاطع مختلف انتخاباتی در بیانات‌شان بر اهمیت انتخابات و مشارکت در آن تاکید کرده‌اند؛ به طوریکه «انتخابات مظهر خداباوری، مردم باوری وخودباوری»، «انتخابات مظهر آزادی مردم در انتخاب سرنوشت خود است»، «انتخابات نقطه اساسی وصل افکار مردم به بدنه نظام اجرایی است» و .... از جمله توصیف رهبری در اهمیت این موضوع و مشارکت در آن است.

با توجه به اینکه این روزها موضوع مشارکت در انتخابات و بحث بر سر آن به نقل و محافل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دانشگاهی و ... تبدیل شده تا جایی که حتی رسانه‌های معاند از آن به عنوان اهرمی برای دست یابی به اهداف خود استفاده می کنند. بر این اساس مشارکت مردم در انتخابات بسیار حیاتی تر و مهم تر از دوره های گذشته است و نباید اینگونه تصور کرد که دور دوم انتخابات اهمیت کمتری نسبت به دور اول دارد.

همچنان که رهبر معظم انقلاب امروز نیز پس از حضور در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشتند: انتخابات فی نفسه یک کار اساسی و مهمی برای کشور و برای مردم است. انتخابات نشانه‌ی حضور مردم است، نشانه‌ی اراده و تصمیم گیری مردم است. بنابراین وظیفه‌ی ملّی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد، کار بکند و به مقاصد بزرگ نزدیک بشود، این است که در انتخابات شرکت کنند. مرحله‌ی اول و دوم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد. همان اهمیتی که مرحله‌ی اول دارد مرحله‌ی دوم هم دارد.

مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت مجلس و انتخابات آن در سرنوشت مردم، می فرمایند: «انتخابات و مجلس شورای اسلامی مهم است. مجلس قوی و با ایمان و انقلابی که این آرمان­ها را بفهمد و بشناسد و به آن پایبند باشد، مهّم است و نبودن چنین مجلسی، یا ضعیف بودن آن، یا اختلال در آن، برای ملت یک خسارت و خسران بزرگ است.

با توجه به برگزاری دومین دوره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای مرور رهنمودهای مقام معظم رهبری در این خصوص حائز اهمیت است.

* برگزاری انتخابات در کمتر از ۵۰ روز بعد از پیروزی

«برگزاری انتخابات در کشور، از افتخارات جمهوری اسلامی است. آن روزی که در این کشور صحبت انتخابات شد، از اول مشروطه تا زمان جمهوری اسلامی - قبل از آن که این حرفها معنا نداشت - حقیقتاً به معنای واقعی کلمه، یک انتخابات سراسریِ عمومیِ پرشورِ واقعی اتفاق نیفتاده بود. حتّی در دوران نهضت ملی هم اگرچه یک انتخابات واقعی بود، اما در حد شأن ملت ایران نبود، که مردم از ابعاد و اعماق روستاها بیایند پای صندوقهای رأی، خودشان بشناسند، خودشان بدانند، خودشان رأی بدهند؛ این اتفاق فقط در جمهوری اسلامی افتاد و امام بزرگوار ما مبتکر و طراح و مهندس این بنا بود. ایشان از همان اول کار اصرار کرد که باید همه‌پرسی برای تعیین نظام حکومتی در جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر انجام بگیرد.

در انقلاب های دنیا این کارها بعد از سه سال، چهار سال، پنج سال، گاهی هم بیشتر، اتفاق می‌افتد؛ اما در جمهوری اسلامی، کمتر از پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، همه‌پرسی سراسری انجام گرفت و آن جمعیت کثیر و عظیم و آن نسبت بالا، آمدند پای صندوقهای رأی و رأی دادند. این که به چه رأی دادند، مسئله‌ی دوم است؛ مسئله‌ی اول این است که مردم با همه‌ی وجود خود نشان دادند که در صحنه حاضرند و برای اقدام و برای تصمیم‌گیری و برای تعیین خطمشیِ آینده آماده‌اند. این از آنجا خشت اوّلش گذاشته شد، پایه‌گذاری شد و بعد هم ادامه پیدا کرد».(۱۳۹۲/۰۲/۱۶)

*انتخابات هدیه اسلام 

«آن کسانی که مدعی دموکراسی هستند، باید پاسخ بدهند که دموکراسی حقیقی در مجموعه‌ی حکومتهای آنها چقدر است. آیا این میل مردمی، این جاذبه‌ی ایمانیای که در دل ملت ایران موج میزند و آنها را به عنوان یک انجام وظیفه به پای صندوق رأی میکشاند، در آنجا کجاست؟ در کجای این دموکراسی ها این را می شود دید؟ این شیوه‌ی بدیع حکومت، هدیه‌ی اسلام به ماست؛ در کنار این حقیقت، این را باید توجه کرد که ظرفیت جمهوری اسلامی و نظامی که بر این پایه استوار است، چه ظرفیت عظیمی است». (۱۳۸۸/۰۵/۱۲)

*نهادینه شدن مردم‌سالاری دینی

«این‌که یک نظام اسلامی -نظامی زیر پرچم توحید و دین- میتواند مردم‌سالاری را به شکل آشکار و واضح و با زبان گویا در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد، درست عکس تبلیغات استکباریِ دنیای لیبرال دمکراسی است. آنها میخواهند بگویند مردم سالاری منحصر در ماست. نمیتوانند این را تحمل کنند که یک نظام اسلامی و دینی، با ارزش‌های والای ایمانیِ خود بتواند مردم سالاری را این‌طور نهادینه کند. در طول بیست‌وپنج سال، حداقل بیست‌وپنج انتخابات در این کشور برگزار شده است و مردم پای صندوق‌ها رفته‌اند و گزینه‌ها و خواست خودشان را تحقق بخشیده‌اند و مسؤولان را خودشان انتخاب کرده‌اند». (۱۳۸۴/۰۲/۱۱)

*مزه‌ مردم‌سالاری را مردم در جمهوری اسلامی چشیدند

«مزه‌ی مردم‌سالاری را مردم در جمهوری اسلامی چشیدند. از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز، در همه‌ی مسائل مهم، در همه‌ی مسئولیتهای اساسی کشور، مردم بودند که نقش ایفا کردند. یازده بار انتخابات ریاست جمهوری، نُه بار انتخابات مجلس شورای اسلامی، چند بار انتخابات مجلس خبرگان و شوراها؛ یعنی در این سی‌وچهار سال، تقریباً هر سال یک انتخابات انجام گرفته است. مردم احساس میکنند که بر سرنوشت خود در مدیریت کشور و در برنامه‌های کلان کشور، آنها هستند که تصمیم‌گیرند و نظارت می کنند و عمل می کنند؛ این مردم‌سالاری دینی است». (۱۳۹۲/۰۵/۱۲)

 *تکلیف ماست که در سرنوشت کشور دخالت کنیم

«انتخابات مظهر هر سه باوری است که در امام وجود داشت و باید در ما وجود داشته باشد: مظهر خداباوری است، چون تکلیف است. وظیفه‌ی ما است، تکلیف ما است که در سرنوشت کشور دخالت کنیم؛ تکتک آحاد ملت این تکلیف را دارند. مظهر مردم‌باوری است، چون انتخابات مظهر اراده‌ی آحاد مردم است؛ مردمند که مسئولان کشور را به این وسیله انتخاب می کنند. و مظهر خودباوری است، چون هر کسی که رأی در صندوق می‌اندازد، احساس می کند که به سهم خود در سرنوشت کشور دخالت کرده است، به سهم خود تعیین کرده است؛ این خیلی چیز مهمی است. پس انتخابات هم مظهر خداباوری است، هم مظهر مردم‌باوری است، هم مظهر خودباوری است».(۱۳۹۲/۰۳/۱۴)

*انتخابات مظهر حضور مردم است

« انتخابات مظهر حضور مردم است؛ همچنان که حضور در راهپیمایی بیست‌ودوم بهمن، یکی از مظاهر حضور مردمی است. دشمن و دستگاه های استکباری از انتخابات شما و از راهپیماییتان در بیست‌ودوم بهمن می ترسند؛ بنابراین از همه نیروی خود استفاده می کنند شاید بتوانند انتخابات و حضور مردم و رأی آزاد و دخالت مردم در سرنوشت خود را از این ملت و از این کشور بگیرند. بیست‌وپنج سال است که این تلاش را می کنند؛ الان هم تلاش می کنند». (۱۳۸۲/۱۱/۱۵)

*خصوصیات انتخابات در کشور

«انتخابات در کشور ما -ازجمله این انتخابات- خصوصیّاتی دارد که من چند خصوصیّت را که به نظرم مهم می‌آید، عرض می کنم. یکی این است که مردم برای شرکت در این انتخابات و در انتخابات های کشور ما آزادی عمل دارند. در بعضی از کشورها اجباری است؛ حتّی در کشورهای غربی -اروپایی و غیر اروپایی- اجبار هست؛ یعنی شرکت نکردن در انتخابات برای آنها هزینه دارد؛ در کشور ما شرکت نکردن در انتخابات هیچ هزینه‌ای ندارد؛ مردم آزادانه شرکت می کنند، با انگیزه شرکت می کنند، با رغبت شرکت می کنند؛ فکری دارند، دنبال فکر حرکت می کنند. این بسیار با ارزش است». (۱۳۹۴/۱۲/۲۰)

* آفت های انتخابات

«با این انتخابات، خون تازه‌ای به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهوری اسلامی دمیده خواهد شد؛ حرکت تازه‌ای برای او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌ای پیدا خواهد کرد؛ همچنان که همه‌ی انتخابات‌ها همین جور است. انتخابات مظهر حضور مردم است؛ مظهر دخالت مردم در سرنوشت خود است.

 البته آفت هائی وجود دارد؛ باید سعی کنیم این آفت‌ها پیش نیاید. مردم ما و کشور ما از انتخابات سال ۸۸ بهترین خاطره‌ها و بدترین خاطره‌ها را دارند. بهترین خاطره‌ها حاصل حضور عظیم چهل میلیونی مردم پای صندوقهای رأی بود، که دنیا را خیره کرد؛ بدترین خاطره‌ها مربوط به جرزنیهای سیاسی یک عده آدم نادان، ناباب و بعضاً معاند در قضیه‌ی انتخابات بود». (۱۳۹۰/۱۰/۱۹)

*انتخابات می تواند نظام جمهوری اسلامی را جوان‌تر بکند

«انتخابات می تواند برای کشور و ملت ما یک وسیله‌ی مصونیت و یک نمودار اقتدار باشد و ملت و نظام اجرایی کشور را در مقابله‌ی با چالش‌های گوناگون جهانی، از گذشته مستحکم‌تر کند. انتخابات می تواند نظام جمهوری اسلامی را جوان‌تر از آنچه هست، بکند. انتخابات پُرشور از سوی مردم می تواند روز نویی را برای آنها رقم بزند. انتخابات، هم در صحنه‌ی خارجی و در مقابل چشم بیگانگان، هم در صحنه‌ی داخلی، و هم برای پیشرفت کشور، یکی از مهمترین و اساسی ترین رویدادهاست. دشمن میخواهد انتخابات نباشد. اگر می توانستند روی مردم و یا گروه‌های سیاسی اثر بگذارند، کاری میکردند که اصلاً انتخابات برگزار نشود». (۱۳۸۴/۰۲/۱۹)

باوجود تبلیغات بی شمار دشمنان و عیادی استکبار در نا امید کردن مردم از این انقلاب و همچنین ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم فهیم و باشور و شعور ایران امروز نیز همچون گذشته پررنگ تر از سال های گذشته به میدان آمدند و بیعت دوباره خود را اعلام کردند. اکنون نوبت مسوولان است که با تسهیل شرایط معیشتی و با همت مضاعف خود، آب پاکی بر روی دست دشمنان که قصد ضربه زدن به این انقلاب مردمی را دارند، بریزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha