• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022215336
  • خبرنگار : 71129

گزارش محتاطانه وزارت خارجه آمریکا درباره نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در غزه

گزارش محتاطانه وزارت خارجه آمریکا درباره نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در غزه

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در گزارشی به کنگره گفت که نمی‌توان تایید کرد که رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ساخت آمریکا در غزه به‌گونه‌ای استفاده کرده است که قوانین بین‌المللی را نقض کرده است یا خیر.

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گزارشی که آکسیوس نسخه‌ای طبقه بندی نشده از آن را به دست آورده، گفته است که ایالات متحده تضمین های «معتبر و قابل اعتماد» از اسرائیل دریافت کرده که به واشنگتن اجازه می‌دهد به کمک‌های نظامی خود ادامه دهد.

بلینکن با این حال گفت: با توجه به اتکای قابل‌توجه اسرائیل به تسلیحات ساخت آمریکا، «معقول است که ارزیابی کنیم» نیروهای اسرائیلی از ۷ اکتبر «در مواردی که با تعهدات حقوق بین‌الملل این رژیم و بهترین روش‌های ثابت شده برای کاهش آسیب غیرنظامیان مغایرت دارد»، این سلاح‌ها را مورد استفاده قرار داده‌اند.

مقامات بهداشتی محلی گزارش دادند که نزدیک به ۳۵۰۰۰ فلسطینی در غزه شهید شده‌اند و گزارش ماه آوریل سازمان عفو بین‌الملل نشان داد که اسرائیل از سلاح‌های آمریکایی علیه غیرنظامیان فلسطینی در این منطقه استفاده کرده است.

این گزارش حوادثی را فهرست می‌کند که نگرانی‌هایی را در مورد استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های ساخت آمریکا در نقض قوانین بین‌المللی ایجاد می‌کند. همچنین جزئیات تلاش‌های اسرائیل برای عمل در راستای قوانین بین‌المللی را شرح می‌دهد. بر اساس این گزارش، اسرائیل برخی از اطلاعات را در مورد حوادث خاصی به اشتراک گذاشته است که در آن نگرانی هایی وجود داشت که قوانین بین المللی نقض شده است. این شامل جزئیات انتخاب‌های هدف گیری و ارزیابی آسیب نبرد است.

بلینکن در این گزارش گفت: «اگرچه ما در مورد رویه‌ها و قوانین اسرائیل بینشی به دست آورده‌ایم، اما اطلاعات کاملی در مورد نحوه اجرای این فرآیندها نداریم. اسرائیل اطلاعات کاملی را برای تأیید اینکه آیا مواد دفاعی ایالات متحده به طور خاص در اقداماتی که به عنوان نقض قوانین بین‌المللی در غزه استفاده شده‌اند یا خیر به اشتراک گذاشته است.»

بلینکن همچنین گفت که در پاسخ به درخواست‌های ایالات متحده، اسرائیل برخی از اطلاعات را در مورد حوادث مربوط به آسیب غیرنظامیان به اشتراک گذاشته است که وزارت امور خارجه در حال بررسی برای تعیین این است که آیا از مهمات آمریکایی استفاده شده است یا خیر. او گفت برخی از سیستم‌های مورد استفاده اسرائیل مانند هواپیماهای تهاجمی از ایالات متحده منشأ گرفته‌اند «و احتمالاً در حوادثی که نگرانی‌هایی را در مورد رعایت قوانین بین‌المللی اسرائیل ایجاد می‌کند، دخیل بوده‌اند».

بلینکن افزود: با توجه به ماهیت درگیری در غزه و فقدان پرسنل دولت ایالات متحده در محل، ارزیابی یا دستیابی به یافته‌های قطعی در مورد حوادث فردی دشوار است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل چندین تحقیق داخلی در مورد حوادث غزه آغاز کرده است. بلینکن در این گزارش گفت: «همچنین تأکید بر این نکته مهم است که تعهد کلی یک دولت به قوانین بین‌الملل لزوماً با نقض حقوق بین‌الملل منفرد رد نمی‌شود، تا زمانی که آن دولت گام‌های مناسبی را برای بررسی و در صورت لزوم تعیین مسئولیت برای نقض‌ها برمی‌دارد».

وی افزود: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده ارزیابی می‌کند که ارتش اسرائیل در عملیات‌های نظامی یا امنیتی به غیرنظامیان آسیب وارد کرده است که احتمالاً از تجهیزات ارائه شده توسط ایالات متحده استفاده شده.

از سوی دیگر، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده هیچ نشانه مستقیمی از هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان توسط اسرائیل ندارد. جامعه اطلاعاتی ارزیابی می‌کند که اسرائیل می‌تواند کارهای بیشتری برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان انجام دهد. اگرچه اسرائیل ابزارهایی برای کاهش آسیب غیرنظامیان دارد، اما نتایج میدانی "سوالات اساسی" را در مورد اینکه آیا نیروهای دفاعی اسرائیل به طور موثر از این ابزارها استفاده می کنند، ایجاد می کند.

 بلینکن در ماه‌های اولیه جنگ گفته بود: «اسرائیل به طور کامل با تلاش‌های دولت ایالات متحده برای به حداکثر رساندن جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه و توزیع آن در داخل غزه همکاری نکرده است.» او می‌گوید، اسرائیل در هفته‌های اخیر «دسترسی بشردوستانه و جریان کمک‌ها را به غزه افزایش داده است» و «در حال حاضر ارزیابی نمی‌کنیم که دولت اسرائیل حمل و نقل یا ارسال کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده را ممنوع یا محدود کرده است».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha