• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403022215388
  • منبع : قوه قضاییه

شیوه نامه تقسیم کارآموزان قضایی ابلاغ شد

شیوه نامه تقسیم کارآموزان قضایی ابلاغ شد

بر اساس شیوه نامه تقسیم کارآموزان قضایی، برای اولین بار ۳۲۵ نفر از قضات جدیدالورود به دستگاه قضایی با ابلاغ محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه تقسیم شدند.

به گزارش ایسنا، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه اعلام کرد:

در راستای ساماندهی و عدالت‌محوری در تقسیم کارآموزان قضایی و با هدف بومی‌گزینی قضات واجد شرایط و به موجب مواد ۹ و ۴۴ «آیین‌نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات» دستورالعمل «شیوه‌نامه امتیازدهی عوامل مؤثر در تعیین محل خدمت کارآموزان قضایی و تقسیم آن‌ها» به شرح مواد آتی است.

ماده ۱ـ معانی اصطلاحات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر است:

الف) کارآموز: کارآموز قضایی بدو خدمت

ب) اداره کل آموزش: اداره کل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه

پ) اداره کل کارگزینی: اداره کل کارگزینی قضات معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه

ت) محل خدمت ویژه: حوزه قضایی / مرجع قضایی به تشخیص کارآموز

ث) محل خدمت ممتاز: حوزه قضایی شهر تهران و مراکز استان

ج) محل خدمت بومی: حوزه قضایی در شعاع جغرافیایی حداکثر تا یکصد کیلومتری محل سکونت

چ) محل خدمت پیرابومی: حوزه قضایی در شعاع جغرافیایی حداکثر تا سیصد کیلومتری محل سکونت

ح) محل خدمت غیربومی: حوزه قضایی به تشخیص اداره کل کارگزینی

خ) امتیاز تقسیم: میزان نمره اکتسابی بر مبنای عوامل تعیین‌شده جهت تعیین محل خدمت

ماده ۲ـ اداره کل آموزش با اتمام هر یک از دوره‌های کارآموزی حداکثر ظرف مدت یک هفته به تفکیک امتیاز کارآموزی (بر اساس معدل دوره کارآموزی قضایی) و امتیاز تحصیلی (بر اساس جدول ۱) و سایر امتیازات شاخص‌های ویژه (بر اساس جدول ۲) مشمولان را محاسبه و مجموع «امتیاز تقسیم» را ضمن اعلام به هر یک از فارغ‌التحصیلان دوره کارآموزی، در اختیار اداره کل کارگزینی قرار می‌دهد.

تبصره ۱ـ محل سکونت کارآموزان بر اساس شهر اعلامی در فرآیند جذب و گزینش آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲ـ کارآموزان دارای تعهد خدمت در مناطق محروم یا دوره‌های ویژه جذب در سازمان‌ها و مراکز تابعه قوه قضائیه از شمول این دستورالعمل مستثنی می‌باشند.

ماده۳ـ اداره کل کارگزینی ضمن هماهنگی با ادارات کل دادگستری استان‌ها، فهرستی از حوزه‌های قضایی را که نیازمند کادر قضایی هستند، جهت انتخاب محل خدمت کارآموزان تهیه و در اختیار آنان قرار می‌دهد. این فهرست شامل کلیه حوزه‌های قضایی دارای سمت بلاتصدی به تفکیک مرجع قضایی (دادسرای عمومی و انقلاب، دادگاه کیفری دو، دادگاه انقلاب، دادسرای نظامی و ...) و سمت قضایی (دادیار، دادرس و ...) است.

ماده ۴ـ امتیاز تقسیم، مبنای تعیین محل خدمت کارآموزان به شرح ذیل خواهد بود:

الف) امتیاز کارآموزی (معدل دوره کارآموزی قضایی) با ضریب ۸

ب) امتیاز تحصیلی (جدول شاخص‌های تحصیلی) با ضریب ۱

ج) سایر امتیازات (جدول شاخص‌های ویژه) با ضریب ۱

تبصره ـ دسته‌بندی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تابع «شیوه‌نامه گروه‌بندی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها موضوع تبصره ماده ۷ آیین‌نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضا و استخدام قضات مصوب ۱۳۹۲» است.

ماده ۵ـ شاخص‌های تحصیلی بر اساس مدرک و محل تحصیل، معدل اکتسابی در دوره تحصیلی مطابق استعلام از دانشگاه یا مؤسسه محل تحصیل بر اساس (جدول ۱) سنجش خواهد شد.

تبصره ۱ـ دارا بودن مدرک تحصیلی مقطع بالاتر مانع از محاسبه امتیاز مدرک تحصیلی پایین‌تر نخواهد بود. همچنین امتیاز مدارک حوزوی و دانشگاهی با همدیگر جمع خواهد شد.

تبصره ۲ـ در صورتی که کارآموز، دانشجوی مقطع دکتری یا طلبه سطح چهار باشد، معادل نصف امتیاز معدل کمتر از ۱۷ آن مقطع تحصیلی بر اساس دانشگاه یا حوزه محل تحصیل به مجموع امتیازات شاخص‌های تحصیلی وی افزوده خواهد شد.

ماده ۶ـ شاخص‌های ویژه شامل موارد خاصی است که بر اساس (جدول ۲) با ارائه مستندات معتبر توسط اداره کل آموزش محاسبه و به امتیازات کارآموزان افزوده خواهد شد.

ماده ۷ـ کارآموزانی که موفق به کسب حداقل ۱۸۰ امتیاز تقسیم شوند، مشروط به آنکه امتیاز کارآموزی آنان بیش از ۱۵۰ باشد، مشمول تعیین محل خدمت ویژه خواهند بود و اداره کل کارگزینی منوط به وجود سمت قضایی بلاتصدی، آنان را در همان حوزه قضایی مورد درخواست تقسیم می‌نماید.

ماده ۸ـ کارآموزانی که موفق به کسب حداقل ۱۶۰ امتیاز تقسیم شوند، مشروط به آنکه امتیاز کارآموزی آنان بیش از ۱۴۵ باشد، مشمول تعیین محل خدمت ممتاز خواهند بود و اداره کل کارگزینی منوط به وجود سمت قضایی بلاتصدی، آنان را در همان حوزه قضایی مورد درخواست تقسیم می‌نماید.

ماده ۹ـ معیار تعیین محل خدمت کارآموزان به شیوه بومی‌گزینی، منوط به کسب حداقل ۱۵۰ امتیاز تقسیم است. در این صورت امتیاز کارآموزی نباید کمتر از ۱۴۰ باشد.

تبصره ۱ـ انتخاب شهر تهران یا شهر مرکز استان در صورت شمول امتیاز لازم منوط به کسب امتیاز تقسیم در محل خدمت ممتاز است.
تبصره ۲ـ انتخاب شهر محل سکونت در صورتی که کمتر از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود.

ماده ۱۰ـ کارآموزانی که امتیاز اکتسابی آنان ۱۴۰ یا بیشتر از آن باشد، محل خدمت آنان «پیرابومی» خواهد بود.

ماده ۱۱ـ تعیین شهر محل خدمت «بومی» و «پیرابومی» صرفاً از میان فهرست موضوع ماده ۳ این دستورالعمل خواهد بود و مشمولان هر یک از این دو شیوه تقسیم، به ترتیب امتیاز اکتسابی شهر مدنظر خویش را از میان فهرست مزبور انتخاب خواهند کرد.

ماده ۱۲ـ در راستای توزیع نیروی انسانی متناسب با نیازهای حوزه‌های قضایی، اداره کل کارگزینی در صورت وجود سمت قضایی بلاتصدی می‌تواند کارآموزان مشمول محل خدمت «پیرابومی» را در محل خدمت «بومی» آنان تقسیم نماید.

ماده۱۳ـ چنانچه مجموع امتیاز کارآموزی متقاضی کمتر از ۱۴۰ باشد، محل خدمت آنان «غیربومی» و به تشخیص اداره کل کارگزینی خواهد بود.

تبصره ـ اداره کل کارگزینی اختیار تعیین محل خدمت «بومی» یا «پیرابومی» برای مشمولان تعیین محل خدمت غیربومی را ولو در صورت نیاز به نیروی قضایی در آن شهرها و وجود سمت‌های قضایی بلاتصدی ندارد.

ماده ۱۴ـ این دستورالعمل در ۱۴ ماده و ۸ تبصره به تصویب معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه رسید و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا می‌باشد.

محمدباقر الفت
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha