• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403022215729
  • خبرنگار : 71625

شبکه‌های اجتماعی قدرتی غیرقابل حذف است!

شبکه‌های اجتماعی قدرتی غیرقابل حذف است!

نشست رونمایی از کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نشست رونمایی از کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت در محل برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب (مصلی امام خمینی) با حضور حامد اکبرزاده (مدیر نشریه جهاد دانشگاهی)، هژیر فتحی (از نویسندگان کتاب) و امیدعلی مسعودی (رییس دانشکده ارتباطات سوره) برگزار شد. 

کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» توسط هژیر فتحی و فائزه تقی پور نوشته شده است. 

مسعودی که یکی از سخنرانان نشست بود، طی سخنانی گفت: تقریبا از جنگ جهانی دوم که بحث رادیو و تبلیغ به کار آمد مشخص شد که چقدر رسانه قدرت دارد، به خصوص اینکه در دوره شوروی، استفاده از رسانه و تبلیغات در رادیو بسیار کارساز بود. امروزه اما شبکه‌های اجتماعی قدرتی است که نمی‌توان آن را حذف کرد. در حال حاضر دو حکمرانی دولت و شبکه‌های اجتماعی را داریم که در این کتاب به قدرت شبکه اجتماعی پرداخته شده است. 

او ادامه داد: باید قدرت شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم؛ چون در زندگی ما وجود دارد و اگر نشناسیم نمی‌توانیم آن را آسیب شناسی کنیم و با آسیب‌ها مبارزه کنیم. در ایران شبکه‌های اجتماعی بسیار قدرت دارند. برای جلوگیری از آسیب‌ها در سناریوی آینده رسانه ایران، باید از تحقیقات دانشگاه‌ها استفاده کنیم ولی مدیران ما از این امر غافل هستند. 

مسعودی تصریح کرد: نمونه‌های مشابهی در نادیده گرفتن تحقیقات دانشگاهی داریم که یکی از آنها کتاب جغرافیای بم دانشجویان دانشگاه تهران است که هفت سال قبل از زلزله بم اتفاقات را پیش‌بینی کرده و برای جلوگیری از آسیب راهکار پیش‌بینی کرده بود ولی کسی گوش نداد و گفتند مگر می‌شود؟ بنابراین ما به تحقیق چندان بهایی نمی‌دهیم اگرچه تمام مسائلی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم برایش تحقیق شده و می‌توان با هزینه کم آنها را حل کرد. 

او ادامه داد: باید به شبکه‌های اجتماعی اهمیت داد. اینگونه نیست که ما دیگر روزنامه‌نگاری نداشته باشیم. می‌توانیم به سمت روزنامه‌نگاری رباتیک پیش برویم. می‌گویند فناوری رسانه نه خوب است نه بد و نه خنثی. خیلی سخت است با این وضعیت درباره آینده شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های سنتی و رسیدن به روزنامه‌نگاری رباتیک در ایران صحبت کنیم. 

در بخش دیگر اما فتحی درباره اهمیت رویکرد آینده پژوهی گفت: مسئله مهمی که در آینده پژوهی شبکه اجتماعی وجود دارد، این است که از جایی به بعد تولیدات رسانه‌های رسمی ما با نیازها و خواسته مردم فاصله گرفت. یعنی در جایی تولیدات رسانه‌ای جریان اصلی و نیازهای مردم مسیر جدایی را طی کردند، تا جایی که مردم معتقد بودند رسانه‌های سنتی خواسته‌های مردم را نمایندگی نمی‌کنند. در نتیجه مردم باید از طریق شبکه‌های اجتماعی نیاز خود را برطرف می‌کردند. این استفاده از فضای اجتماعی که بی‌زمان و بی‌مکان بود و خود مردم تولید کننده محتوای آن بودند، خوشنودی از مصرف آن را به مردم می‌بخشید.

او ادامه داد: این خشنودی باعث شد که فاصله بین مردم و رسانه‌های سنتی باز بیشتر شود؛ در نتیجه به این سمت رفتم که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، شبکه‌های اجتماعی رسانه مردم می‌شوند.

فتحی درباره روش نگارش کتاب «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» گفت: در بین تمام روش‌های آینده پژوهی، سناریو نویسی را دنبال کردم که به سناریوهای مختلفی برای آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی در ۱۰ سال آینده رسیدم. در همین راستا یکی از مواردی که بررسی کردم؛ سلیقه مصرف رسانه‌ای کاربرها، نیاز آنها و خوراک ارائه شونده از سمت پلتفرم‌ها به آنها که موجب خوشنودیشان می‌شود، بود. 

او که در کتاب خود به آینده رباتیک رسانه پرداخته است، درباره این امر گفت: در کتاب چهار سناریو محتمل پیش بینی کردیم که ممکن است به وقوع بپیوندند. در این سناریوها مشخص شد شبکه‌های اجتماعی مسیر خود را با قدرت بیشتری ادامه می‌دهند و روزنامه‌ها هم اگر به لحاظ محتوایی همین روند را داشته باشند، فعالیت خود را ادامه خواهند داد. روزنامه‌نگاری رباتیک فعلا امکان فعالیت ۱۰۰ درصدی را ندارد ولی می‌تواند یک دستیار هوشمند خیلی خوب برای روزنامه نگاران باشد و به این صورت روزنامه نگاران می‌توانند دسترسی بهتر و دقیق‌تری به منابع داشته باشند.

اکبرزاده نیز طی سخنانی گفت: یکی از کارهایی که در حوزه نشر جهاد انجام داده‌ایم، این بوده که اولویت‌ها را در نشر تعیین کرده‌ایم که از جمله آنها فضای مجازی رسانه و شبکه‌های اجتماعی است. یکی از این اقدامات کتاب آقای فتحی یا کتاب سواد رسانه‌ای است. امیدواریم بتوانیم آثار بهتری را در این زمینه منتشر کنیم؛ زیرا همه می‌دانیم مسئله فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چقدر مهم است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha