• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022215792
  • خبرنگار : 71290

چرا حماس با پیشنهاد آمریکا،‌ مصر و قطر برای آتش‌بس موافقت کرد؟

چرا حماس با پیشنهاد آمریکا،‌ مصر و قطر برای آتش‌بس موافقت کرد؟

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که نتانیاهو احساس می‌کند به دلیل چتر امنیتی و اقتصادی که ایالات متحده ایجاد کرده می‌تواند هرکاری بخواهد، انجام دهد، گفت: حماس با پیشنهادی که آمریکا،‌ مصر و قطر در مذاکرات روی میز گذاشته بودند، موافقت کرد برای این‌که به جامعه جهانی نشان دهد این رژیم صهیونیستی است که دنبال صلح نیست. 

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی در ادامه جنایت‌های خود در غزه عملیات گسترده‌ای را در گذرگاه رفح آغاز کرد، با انجام چنین  اقداماتی نتانیاهو درصدد است از نتیجه جنگ در غزه دستاوردی را برای خود رقم زند تا بتواند جامعه صهیونیستی را اقناع کند.  این رژیم که به شدت تحت فشار اعتراضات جهانی و هشدارهایی که کشورها برای پایان دادن به جنگ داشته‌اند، قرار دارد برای نجات خود به هر شیوه‌ای متوسل می‌شود.   

فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در ارتباط با حمله رژیم صهیونیستی به رفح گفت: با توجه به اهمیت ویژه ورود آزادانه کمک‌های بشردوستانه و رسیدن آن به دست غیرنظامیان در سرتاسر غزه، دو طرف باید تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کنند که امنیت و فعال بودن این گذرگاه‌ها را تضمین کنند و هدف مستقیم حملات یا خسارت‌های جانبی قرار نگیرند.

چرا حماس با پیشنهاد آمریکا،‌ مصر و قطر برای آتش‌بس موافقت کرد؟

طبق گزارش الجزیره، با عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر رفح گذرگاه بین غزه و مصر که از مهم‌ترین گذرگاه‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بود، بسته شد. 

«عماد آبشناس» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از عملیات رژیم صهیونیستی در رفح اظهار داشت: نتانیاهو از ۲۰ سال پیش هدف خود را مبنی بر کشتن تمام فلسطینیان یا اخراج‌آنان از دو منطقه کرانه باختری و غزه اعلام کرده بود؛ فلسطینی‌های غزه به سمت مصر کوچانده شده و فلسطینی‌های کرانه باختری به سمت اردن بروند. 

وی تصریح کرد: بدیهی است بنیامین نتانیاهو اکنون احساس می‌کند به دلیل چتر امنیتی و  اقتصادی که ایالت متحده ایجاد کرده می‌تواند هر کاری بخواهد انجام دهد و لذا امیدوار است به اهدافش یعنی اخراج یا قتل عام فلسطینیان برسد. همچنین مباحثی مطرح بود که مردم فلسطین از غزه به سمت قبرس و یا جای دیگری بروند و هدف نتانیاهو یعنی کوچ اجباری فلسطینی‌ها و اشغال کامل غزه محقق شود.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به مذاکرات صلح میان حماس و رژیم صهیونیستی نیز گفت: دیدیم حماس با پیشنهادی که آمریکا،‌ مصر و قطر روی میز گذاشته بودند موافقت کرد برای این‌که دست نتانیاهو را رو کند و به جامعه جهانی نشان دهد این رژیم صهیونیستی است که دنبال صلح نیست. 

آبشناس خاطرنشان کرد: اگر امروز روندی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته به پیش برود و جامعه جهانی به سکوت خودش ادامه دهد، علاوه بر این آمریکا به حمایت بی چون و چرای خودش از اسرائیل ادامه دهد متاسفانه شاهد یک قتل عام و نسل‌کشی خواهیم بود که در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد، این‌ها وجدان‌های خود را به شیطان فروخته‌اند و برای‌شان این مسائل اهمیتی ندارد. 

چرا حماس با پیشنهاد آمریکا،‌ مصر و قطر برای آتش‌بس موافقت کرد؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن قدردانی از تلاش‌های دبیر کل سازمان ملل متحد برای پایان جنگ و نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان به تلاش‌های خود برای برقراری ثبات و امنیت پایدار در منطقه، به خصوص پایان دادن به جنایات رژیم اسراییل جنگ علیه غزه ادامه می‌دهد.

وی هشدار داد: اگر آمریکا به جای اعمال فشار بر نتانیاهو در پذیرش آتش بس، به مماشات با این رژیم در ارتکاب جنایاتی جدید در رفح بپردازد، تبعات آن بر روی حامیان جنگ سخت خواهد بود.

در روزهای اخیر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از رهبران رژیم صهیونیستی و حماس خواست برای توقف خونریزی و آزادی «اسیران صهیونیست» به توافق برسند.

وی افزود: وضعیت در رفح به ورطه‌ سقوط رسیده است و ما با همه طرف‌ها برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه کار می‌کنیم.

همچنین وزارت خارجه قطر اعلام کرد که کوچ اجباری غیرنظامیان از رفح نقض جدی قوانین بین‌المللی است و بحران انسانی را افزایش می‌دهد.

وزارت خارجه قطر تاکید کرد: ما حمله اشغالگران به رفح را محکوم کرده و خواستار اتخاذ اقدامی فوری بین‌المللی برای ممانعت از حمله نظامی به این شهر هستیم.  این وزارتخانه همچنین خواستار اتخاذ اقدامی جهانی در راستای ممانعت از ارتکاب نسل‌کشی و حفاظت از غیرنظامیان شد.

عماد آبشناس با اعتقاد به این‌که هشدار سازمان‌های بین‌المللی و یا برخی کشورها به نتانیاهو برای خودداری از حمله به رفح، بی‌فایده است، گفت: این موضوعات فقط برای سرگرم کردن مردم است در ظاهر هشدار می‌دهند اما در پشت پرده نتانیاهو به هر اندازه سلاح نیاز داشته باشد در اختیار او قرار می‌دهند، تمام سلاح‌ها برای حمله به رفح را ‌آمریکا،‌ انگلیس و آلمان در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دادند، حتی هیچ‌کدام این اقدام و جنایت‌ها را محکوم نکردند. 

چرا حماس با پیشنهاد آمریکا،‌ مصر و قطر برای آتش‌بس موافقت کرد؟

وی همچنین بیان کرد: تا زمانی که این‌ها قدمی برندارند، در شورای امنیت به نفع تشکیل دولت فلسطین، به نفع طرح‌های آتش‌بس و در جهت تحریم‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی اسرائیل رأی ندهند، این حرف‌ها و واکنش‌ها فقط دروغ است.  

آبشناس درباره این‌که یکی از موضوعات مطرح در جنگ غزه بحث انرژی و ذخایر گازی است، گفت: این‌ها بعد از حفاری متوجه شدند ۲۰ تریلیون متر مکعب گاز در غزه وجود دارد و به همین دلیل بدشان نمی‌آید منابع گازی را تصرف کرده و در اختیار بگیرند تا در دست مردم فلسطین نباشد. البته مسائل جانبی اقتصادی نیز مطرح است و درصدد هستند تا مسیری که آمریکا دنبال می‌کند از امارات، عربستان، اردن و بعد سرزمین‌های اشغالی به سمت اروپا را هم عملیاتی کنند.

وی همچنین تاکید کرد: موضوع دیگر بحث‌های ایدئولوژیک و باورهای صهیونیستی از نیل تا فرات است که قصد دارند تا سرزمین‌هایی را که روزی روزگاری یک یهودی قدم گذاشته جزو اسرائیل کنند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۱۷:۱۲

خدایا خودت به دادوکمک مردم مظلوم فلسطین و جهان برس واسرائیل جنایتکار وآمریکا خیانتکار راریشه کن ونابودکن

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۲ ۲۲:۴۹

الهی امین

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۱۱:۵۲

مرگ بر آمریکا و اسرائیل