• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403022215842
  • خبرنگار : 71404

در گفت و گو با کارگردان مطرح شد:

دغدغه سیاسی در کارمان نداشتیم/تلاش برای تولید سریال «پا به ماه»

دغدغه سیاسی در کارمان نداشتیم/تلاش برای تولید سریال «پا به ماه»

تهیه کننده و کارگردان مستند «پا به ماه» از نگارش این اثر در قالب سریال خبر داد و گفت: به دلیل بازخوردهای مثبتی که این کار داشت قرار است ادامه داشته باشد و اکنون نگارش آن در قالب سریال در دست اقدام است.

مهدیه ‌سادات محور، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «پا به ماه» در گفت و گو با ایسنا توضیحاتی درباره چرایی ساخت سری دوم این مستند ارایه داد.

وی گفت: بازخوردهای خوب و هیجانی که مخاطبان فصل اول بعد از دیدن کار به ما منتقل کردند باعث شد تا مصمم شویم فصل دوم را تولید کنیم.

او با اشاره به سختی تولید این مستند بیان کرد: مستند «پا به ماه» اندازه کار سریال و سینما از ما وقت و انرژی گرفت. ما تجربه کار داستانی هم داریم و در این کار سختی‌اش این بود که به دلیل شرایط اقلیمی، خانواده‌ها و خانه‌های‌ کوچک‌شان باعث می‌شد تا تعداد عوامل پشت صحنه کم‌تر از حد معمول باشد و همین موضوع نیز بر روی عوامل کار فشار بیشتری وارد می‌کرد.

این مستندساز بیان کرد: فقدان برنامه ریزی دقیق به دلیل شرایط خانواده‌ها، مشکل دیگر بود. هزینه‌های جا به جایی و تردد و مسافت‌های طولانی که برای هر سوژه حداقل سه بار قبل تولد، حین تولد و بعد تولد مراجعه می‌کردیم کار را سخت می‌کرد. یک سال برای ساخت «پا به ماه» وقت گذاشتیم در صورتی که می‌توانستیم صرف یک سریال یا کار سینمایی کنیم. اما انگیزه و حس خوبی که مخاطبان به ما منتقل می‌کنند بسیار جذاب است.

دغدغه سیاسی در کارمان نداشتیم/تلاش برای تولید سریال «پا به ماه»

محور همچنین با بیان اینکه «پا به ماه» بازخوردهای مثبتی از سوی مخاطبان داشته یادآور شد: در بسیاری از مواقع با کسانی که مواجه می‌شویم آنها قصه‌هایی را برای ما تعریف می‌کنند که نشان می‌دهد مستندها را با جزئیات و بارها و بارها دیده‌اند و همین موضوع به ما انگیزه می‌داد. حقیقتا بازخورد منفی تاکنون نداشته‌ایم و بیشتر مخاطب‌ها زمانی که با ما مواجه می‌شدند برای‌شان سوال پیش می‌آمد چطور این سوژه‌ها را پیدا می‌کنیم و چطور اجازه می‌دهند تا این حد گرم و صمیمی در کنار آنها باشیم به صورتی که به نظر می‌رسد دوربین را در کنارشان حس نمی‌کنند. 

دغدغه سیاسی در کارمان نداشتیم/تلاش برای تولید سریال «پا به ماه»

کارگردان مستند «پا به ماه» با بیان ارتباط نزدیکی که عوامل سازنده با خانواده‌ها برقرار می‌کنند به طوری که گویی عضوی از خانواده آنها می‌شوند اظهار کرد: دلیل این موضوع نیز به ارتباط صمیمانه‌ای که تیم تولید با سوژه‌ها برقرار می‌کند برمی‌گردد و حتی در روزهای پایانی عضوی از خانواده آنها می‌شدیم و هیچ وقت به آنها به چشم سوژه نگاه نمی‌کردیم و نمی‌کنیم. ضمن آنکه هر کمک و خدماتی که لازم بود در حوزه فرزندآوری و ارتباطات‌هایی که با بیمارستان‌ها داشته‌ایم برای آنها انجام دهیم فراهم می‌کردیم. خاطرم هست برای یکی از سوژه‌ها وقتی مادر در مطب دکتر بود متوجه شدیم شرایط بحرانی پیدا کرده و هیچ کس نبود که ایشان را به بیمارستان ببرد. تیم تولید ما مادر را به بیمارستان برد و نوزاد به دنیا آمد و پدر توانست خودش را برساند.

دغدغه سیاسی در کارمان نداشتیم/تلاش برای تولید سریال «پا به ماه»

سریال «پا به ماه» در راه است

او در ادامه با اعلام این خبر که نگارش سریال «پا به ماه» را در دست اقدام قرار داده‌اند از ادامه یافتن این پروژه خبر داد و گفت: با توجه به فراوانی قصه‌ها که با حدود ۶۰۰ خانواده مصاحبه کردیم و ارتباط گرفتیم تا از بین آنها این تعداد قصه‌ استخراج شود چه بسا بسیاری از سوژه‌ها قصه‌های جذاب و شیرین داشتند اما شرایط تولید مستند را نداشتند. بنابراین در حال حاضر در حال نگارش سریال داستانی «پا به ماه» هستیم. همچنین قصه تولد نوزادهایی که بعد از نگارش آن پژوهش‌های جدیدی که انجام دادیم و سوژه‌هایی پیدا کردیم اما نتوانستیم آنها را پیش ببریم چون در آن زمان ماه‌های اول بارداری‌شان بود و به اتمام این پروژه که قرار بود پایان اسفند باشند نمی‌رسیدند. از این رو در حال حاضر به سراغ‌شان خواهیم رفت تا کماکان روی سوژه و قصه آنها نیز کار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا «پا به ماه» بر اساس سیاست‌های جمعیتی فعلی ساخته شد؟ چنین گفت: مستند «پا به ماه» چندان با سیاست‌های جمعیتی قرابت زمانی ندارد. چه بسا فصل اول که در حال تولید بود با مخالفت‌های شدید مواجه بودیم. اما چون پژوهشگرهای مستند برخی جامعه شناسی خوانده بودند و بر روی حوزه زنان و خانواده مسلط بودند در آینده‌ پژوهی به این نتیجه رسیده بودیم جدای از شنیدنی بودن و زیبا بودن قصه، خود سوژه‌ها نیز موضوع مهمی هستند. اما آنچه برای ما در «پا به ماه» اولویت داشت این بود که مانند همه جای دنیا لازم است مخاطب از خانواده، حس خوب بگیرد، قصه‌های زیبا بشنود و تصویر زیبا ببیند. این چند مولفه ما را با همه سختی‌ها و ترد کردن‌های سیاست‌ها و دولت‌ها وادار کرد کار را پیش برده و آن را به تولید برسانیم.

دغدغه سیاسی در کارمان نداشتیم/تلاش برای تولید سریال «پا به ماه»

اصلا دغدغه سیاسی نداشتیم

او خاطرنشان کرد: همزمان با پررنگ شدن بحث سیاست‌های جمعیتی کار به مراتب برای ما سخت‌تر شد چون دغدغه‌مان بیشتر این بود کار سفارشی و فرمایشی نباشد و بُعد هنری آن بالا بیشتر مورد توجه قرار گیرد برای همین کماکان کار را با سازمان اوج که از قبل قرارداد داشتیم پیش بردیم و به سمت فعالان حوزه سیاست‌های جمعیتی به منظور گرفتن بودجه نرفتیم. البته آنها هم هیچ وقت کمک مالی به ما نکردند؛ هرچند جا داشت تقدیری به عمل می‌آمد و آثار مختلف «پا به ماه» تنها در اکران‌ها نشان داده نمی‌شدند.

مهدیه‌ سادات محور در پایان گفت: همواره دغدغه ما اجتماعی بوده و دغدغه سیاسی نداشتیم. بنابراین چه سیاست‌های جمعیتی باشد چه نباشد ما کار را انجام می‌دادیم. همین نگاه، دیدگاه و اعتقاد ما باعث شد سوژه‌های فصل دوم «پا به ماه» بسیار متفاوت‌تر از فصل اول «پا به ماه» شود و قصه‌های شنیدنی‌تری داشته باشند.

دغدغه سیاسی در کارمان نداشتیم/تلاش برای تولید سریال «پا به ماه»

به گزارش ایسنا، مستند «پا به ماه» به روزهای پایانی مادرانی می‌پردازد که انتظار به دنیا آمدن فرزندان‌شان را می‌کشدند. این مستند محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که چهارشنبه‌ها از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha