• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403022215848
  • منبع : اداره کل محیط زیست استان تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد

مشاهده ۳۱۷۶ قطعه پرنده در سرشماری پرندگان تهران

مشاهده ۳۱۷۶ قطعه پرنده در سرشماری پرندگان تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه امروزه با وجود آگاهی نسبت به اهمیت حفاظت از گونه‌های زیستی تعداد زیادی از گونه‌های پرندگان در روند تهدید انقراض قرار دارند، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط پرندگان مهاجر مناسب نبوده و خطرات زیادی به‌ویژه کاهش آب، از بین رفتن تالاب‌ها و کاهش جمعیت حشرات آن‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا علیرضا مزینانی همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر با اشاره به اینکه گرامیداشت این روز با هدف ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است، گفت: طراحی و اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی عمومی و کمک به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آن‌ها توسط مسؤولان، سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاه‌ها، مدارس و فعالان محیط زیست نیز از دیگر اهداف مورد انتظار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پرندگان از دیرباز جای خود را در فرهنگ و مذهب ما باز کرده‌اند، اظهارکرد: مساله مهم این است که توسعه شهری و صنعتی موجب شده که در سه تا چهار قرن گذشته تعداد زیادی گونه پرنده از بین برود و حتی امروزه با وجود آگاهی نسبت به اهمیت حفاظت از گونه‌های زیستی، تعداد زیادی از گونه‌های پرندگان در روند تهدید انقراض قرار دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران مسائلی مانند خشک شدن تالاب‌ها، افزایش رسوبات و فاضلاب‌ها و ورود آن‌ها به رودخانه‌ها و تالاب‌ها، تغییرات اقلیمی و شکار و صید بی‌رویه و غیرمجاز را از اصلی‌ترین عوامل تهدید حیات پرندگان برشمرد و تصریح کرد: در این میان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر هستند که برای زمستان‌گذرانی به راه‌های دور پرواز می‌کنند و بررسی‌های بین المللی نیز نشان می‌دهد شرایط پرندگان مهاجر مناسب نیست و خطرات زیادی به‌ویژه کاهش جمعیت حشرات، کاهش آب و از بین رفتن تالاب ها آن‌ها را تهدید می‌کند.

مزینانی با اشاره به اینکه امسال، برای اولین بار روز جهانی پرندگان مهاجر بر اهمیت حشرات برای پرندگان مهاجر متمرکز شده است و نگرانی‌های مربوط به کاهش جمعیت حشرات را منعکس می‌کند، گفت: پرندگان نقش مهمی در گرده‌افشانی و کنترل آفات دارند و کمبود حشرات باعث اختلال در عملکرد این اکوسیستم می‌شود. آن‌ها به عنوان منابع ضروری انرژی برای بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر، نه تنها در طول فصول تولید مثل بلکه در طول سفرهای طولانی‌شان تأثیر زیادی بر زمان، مدت و موفقیت کلی مهاجرت پرندگان دارند.

مزینانی ادامه داد: در طول مسیرهای مهاجرت، پرندگان به‌طور فعال هنگام توقف در مزارع، جنگل‌ها، تالاب‌ها و زیستگاه‌های مختلف به دنبال حشرات هستند و زمان مهاجرت پرندگان اغلب مصادف با اوج فراوانی حشرات در مکان‌های توقف است. این همزمانی امکان تغذیه پرندگان را فراهم می‌کند تا ذخایر انرژی خود را قبل از ادامه سفر دوباره تأمین کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر در سال ۲۰۲۴ بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه حفاظتی از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنان تأکید دارد، افزود: این اقدامات شامل حفاظت از مناطق و ممانعت از تخریب زیستگاه آنان، ممانعت از شکار پرندگان، کاهش استفاده از آفت‌کش‌ها و کودها و در صورت امکان روی آوردن به کشاورزی ارگانیک است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه استان تهران نیز در مسیر مهاجرت پرندگان قرار داشته است و تالاب‌های این استان اغلب مسیر زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند و بر همین اساس هرساله و همزمان با سراسر کشور، سرشماری پرندگان مهاجر در فصل سرد سال در سطح این استان انجام می‌شود، تصریح کرد: طی سرشماری و مطالعات انجام شده در ۹ سایت مهم استان در سال گذشته، درمجموع تعداد ۳۱۷۶ قطعه پرنده در تنوع گونه‌ای ۲۷ نوع مختلف درسطح تالاب های استان مشاهده و سرشماری شده است.

مزینانی در پایان اظهارکرد: از این تعداد، گونه اردک سرسبز با تعداد ۱۰۵۹بال، بیشترین تعداد گونه مشاهده شده در مراکز آبی استان تهران را به خود اختصاص داد.

گفتنی است به منظور افزایش توجه جهانی به مقوله پرندگان مهاجر و اهمیت آن، طی توافقنامه پرندگان مهاجر آبزی آفریقا- اوراسیا از سال ۲۰۰۶ میلادی دومین شنبه ماه می برابر با ۲۲ اردیبهشت ماه را به منظور افزایش توجه جهانی به مقوله پرندگان مهاجر و اهمیت آن به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر اعلام شد و در سال، ۲۰۲۴ این روز در دو روز، ۱۱ می و ۱۲ اکتبر نامگذاری شده است که با ماهیت چرخه‌ای مهاجرت پرندگان در نیمکره های مختلف هماهنگ است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، پیش از ظهر امروز و همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر، تعدادی پرنده شامل یک بهله عقاب طلایی و سه بهله سارگپه که برای بازپروری و انجام اقدامات درمانی مدتی در مرکز نگهداری باغ پرندگان لویزان نگهداری شدهاند، پس از اطمینان از وضعیت سلامت آن‌ها در زیستگاه‌های طبیعی تهران رهاسازی شدند و به آغوش طبیعت بازگشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha