• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022215977
  • خبرنگار : 50040

رئیس علوم پزشکی گیلان خبر داد

ماماها در خبرهای خوب حوزه جمعیت نقش دارند

ماماها در خبرهای خوب حوزه جمعیت نقش دارند

ایسنا/گیلان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مهار نسبی کاهش زادآوری در استان خبر داد و گفت: گیلان شاهد مهار نسبی کاهش زادآوری است و با توجه به اینکه سیر زاد و ولد در کشور هم نیز شیب کندی را طی می‌کند، ماماها نقش مهمی در این خبرهای خوب حوزه جمعیت دارند.

دکتر محمدتقی آشوبی امروز، ۲۲ اردیبهشت ماه در آیین تجلیل از ماماهای گیلان، با بیان اینکه سلامت مادران و نوزادان در بسیاری از کشورها یک اولویت ملی است، اظهار کرد: مرگ‌ومیر مادران ناشی از عوارض بارداری و زایمان، یکی از مهمترین شاخص‌های نشان‌دهنده کیفیت زندگی زنان در سنین باروری است.

وی یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ‌ومیر کودکان را تحت نظر بودن مادران و نوزادان دانست و افزود: ماماها تاثیر مهمی بر وضعیت سلامت مادر دارند و در نتیجه بر سلامت خانواده نیز اثرگذارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مامایی شغلی است که نقش کلیدی در روند طبیعی بارداری و زایمان دارد، گفت: حضور مستمر ماما در فرآیند بارداری و زایمان، سلامت مادر و نوزاد را بهبود بخشیده و سطح رضایت مادر را افزایش می‌دهد.

آشوبی با اشاره به نقش ماما در جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به کاهش جمعیت، بخش اعظم تلاش و توجه‌ سازمان‌های مختلف کشوری بر جوانی جمعیت معطوف شده که نقش ماماها در آن موثر و مثمرثمر بوده است.

وی اضافه کرد: با مشاوره فرزندآوری، کنترل سقط، هدایت به درمان ناباروری و مراقبت‌های بارداری که توسط ماماها انجام می‌شود، شکی نیست که سیر صعودی جمعیت را در آینده نه چندان دور شاهد باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط حساس جمعیتی کشور و اهمیت موضوع جوانی جمعیت، توجه به جامعه مامایی و برآوردن نیازهای حرفه‌ای این گروه تاثیرگذار، یکی از مهمترین وظایف ماست.

آشوبی همچنین برجسته ساختن اهمیت آموزش و تصویب قوانین و سیاست‌ها مرتبط با خدمات بهداشتی با کیفیت بالا و کارآمد در جهت بهبود کیفیت مراقبت و کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان را بسیار حائز اهمیت دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha