• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۸
  • دسته‌بندی: علم

/بسته اخبار علم و فناوری/

از کشف سیاره تحت فشار تا ساخت قطار روی ماه!

دنیای علم و فناوری در روز جمعه ۲۲ اردیبهشت شاهد رخدادهای جالبی بود که این گزارش به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران آمریکایی از کشف سیاره‌ای در یک منظومه دوردست خبر داده‌اند که فشار سیاره‌های همسایه و نیروهای گرانشی، محیط خشنی را برای آن پدید آورده است. یک سیاره‌ در این منظومه دوردست با آتشفشان‌های فعال زیادی پوشیده شده است که از فاصله دور، رنگ قرمز آتشین و درخشانی به خود می‌گیرد. کین گفت: این یکی از آن لحظات کشف بود که با خود فکر می‌کنید شگفت‌انگیز است.

کشف سیاره‌ای که همسایه‌ها آن را تحت فشار گذاشته‌اند!

استان کرمان در هفته گذشته ۶ زلزله با بزرگای بین ۲.۶ تا ۳.۱ را تجربه کرد و در بندر چارک استان هرمزگان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ رخ داد.

ثبت ۶ زمین‌لرزه در استان کرمان/فین با زلزله ۳.۱ لرزید

اخیرا محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با همکاری محققان بین‌المللی تحقیقاتی در خصوص دیرینه‌شناسی «خلیج فارس» انجام دادند که داده‌های آنها حاکی از طغیان عظیم خلیج‌فارس است و به گفته آنها این یافته‌ها می‌تواند بینش ما را در مورد تاریخ خلیج فارس و راه‌هایی را که تغییر اقلیم می‌تواند بر تحولات تمدن بشری تاثیر بگذارد، دستخوش تغییر کند.

یافته‌های جدید محققان که موجب بازنویسی تاریخ «خلیج فارس» می‌شود

یک لکه خورشیدی روز ۱۰ مه بزرگ‌ترین شراره خورشیدی خود را منتشر کرد و به بروز خاموشی‌های رادیویی روی زمین منجر شد. شراره «X۳.۹۸» در ساعات اولیه صبح روز ۱۰ مه در ساعت ۲:۵۴ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی به اوج خود رسید و به از بین رفتن موقت یا کامل سیگنال‌های رادیویی فرکانس بالا در سراسر آسیا، شرق اروپا و شرق آفریقا منجر شد.

ویدئویی از قوی‌ترین شراره خورشیدی منتشرشده تا به امروز

چین اولین ماهواره اسکای‌نت(SkyNet) را برای رقابت با ناوگان ماهواره‌های اینترنتی استارلینک(Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک به مدار زمین فرستاد. شرکت علوم و فناوری هوافضای چین(CASC) اولین حرکت خود را برای رقابت با شبکه ماهواره‌های استارلینک ایلان ماسک و ارائه خدمات اینترنتی مبتنی بر ماهواره در سطح جهانی انجام داده است. ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد که اولین ماهواره این شرکت موسوم به «Zhihui Tianwang-۱ ۰۱» یا «Smart SkyNet-۱ ۰۱» با موشک لانگ مارچ ۳بی(Long March ۳B) به فضا پرتاب شد.

چین اولین ماهواره رقیب «استارلینک» ایلان ماسک را به فضا پرتاب کرد

ناسا در پی ابداع یک پارچه جدید مقاوم در برابر شعله برای لباس فضانوردان ماموریت آرتمیس برای سفر به کره ماه است. ناسا همکاری خود را با یک شرکت نساجی آغاز کرده است تا پارچه‌های مقاوم در برابر شعله و همه کاره را برای لباس‌های فضایی که فضانوردان آرتمیس خواهند پوشید، بسازد.

ناسا لباس فضانوردی نسوز می‌سازد

محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان کاتالیست جدیدی برای تبدیل دی اکسید کربن به متانول تولید کردند که به عنوان کاتالیست سبز موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. بهزاد نعمت‌اللهی، سرپرست کاتالیست متانول و متاناسیون واحد تحقیقات این شرکت دانش‌بنیان در جمع خبرنگاران در این باره، گفت: مقادیر زیادی از گاز دی اکسید کربن در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی تولید می‌شوند که از آنها به عنوان گاز گلخانه‌ای در جهان یاد می‌شود؛ چرا که این گاز باعث گرمایش کره زمین شده است.

تولید کاتالیستی با قابلیت کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشور

یک پهپاد سفارشی با پرواز با سرعت ۴۸۰ کیلومتر در ساعت، اکنون «سریع‌ترین پهپاد جهان» لقب گرفته و رکورد جهانی گینس را شکسته است. زوج پدر و پسری که پشت ساخت سریع‌ترین پهپاد جهان قرار دارند، ماه‌ها با آتش‌سوزی‌های پهپاد خود در هنگام پرواز با سرعت بالا مبارزه کردند تا بالاخره موفق شدند آن را با سرعت نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت به پرواز دربیاورند.

پهپاد دست‌سازی که رکورد گینس را شکست

کاوشگر «چانگ ای ۶» (Chang'e-۶) چین که برای آوردن نمونه از سمت دور ماه پرتاب شده است، یک معمای بزرگ را برای حل کردن درباره قمر زمین دارد. ماموریت «چانگ ای ۶» که در حال حاضر برای آوردن نمونه‌هایی از سمت دور ماه در راه است، به بررسی نظریه‌هایی درباره دلیل تفاوت سمت دور و نزدیک ماه کمک خواهد کرد.

معمایی که به دست کاوشگر چین حل می‌شود!

ارتش بریتانیا به زودی برترین ربات‌های خنثی کننده بمب در جهان را دریافت می‌کند. ربات T۴ اولین ربات با اندازه متوسط با بازخورد لمسی است که به اپراتورها اجازه می‌دهد آنچه را که بازوی رباتیک لمس می‌کند، احساس کنند و دقت و کنترل بالایی را ارائه می‌دهد.

تحویل ربات‌های خنثی‌ کننده بمب به ارتش بریتانیا

دانشمندان با استفاده از «تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری» یا «فست»(FAST) که در استان گوئیژو واقع در جنوب غربی چین قرار دارد، تعداد زیادی کهکشان غنی از گاز را در دوردست کشف کرده‌اند. کهکشان‌های تازه کشف‌ شده در این پژوهش که زمان رسیدن امواج رادیویی آنها به زمین تقریبا معادل سن منظومه شمسی طول کشیده است، حاوی گاز هیدروژن اتمی مشابه یا بیشتر از دهها هزار کهکشانی هستند که پیشتر با تلسکوپ‌های رادیویی دیگر بررسی شده‌اند.

کشف کهکشان‌های غنی از هیدروژن با تلسکوپ رادیویی چین

ناسا ایده‌ای را برای ساخت یک قطار قمری دارد تا پس از سکونت انسان روی ماه بتوان از آن برای حمل‌ونقل فضانوردان و نمونه‌های جمع‌آوری‌شده استفاده کرد. ناسا در پروژه «FLOAT» قصد دارد از ربات‌های مغناطیسی معلق برای انتقال روزانه ۱۰۰ تن مواد روی سطح ماه استفاده کند. به گفته گروه پروژه، این یک روش مطمئن و مستقل را برای جابه‌جایی منابع استخراج‌شده از ماه فراهم می‌آورد.

ناسا می‌خواهد روی ماه قطار بسازد!