• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۴۰
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 1403022216030
  • خبرنگار : 71460

برترین گلزنان تاریخ یورو

برترین گلزنان تاریخ یورو

با نزدیک شدن به شروع یورو ۲۰۲۴ نگاهی به بهترین گلزنان تاریخ این رقابت‌ها انداخته‌ایم.

به گزارش ایسنا، در حالی که به شروع رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ در تابستان نزدیک می‌شویم، نگاهی به برترین گلزنان تاریخ این رقابت‌ها می اندازیم.  نخستین دور جام ملت‌های اروپا از ششم آگوست ۱۹۵۸ در پاریس آغاز شد و از آن زمان تاکنون این رقابت‌ها هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود.  

در فهرست برترین گلزنان تاریخ یورو، بازیکنانی هستند که در تابستان پیش رو نیز فرصت حضور در زمین را دارند و می توانند شمار گل هایشان را در این رقابت‌ها افزایش دهند.

بهترین گلزنان تاریخ (جام ملت‌های اروپا) یورو:

۵ گل

زین الدین زیدان (فرانسه)، مارکو فان باستن (هلند)، پاتریک شیک (جمهوری چک)، ساوو میلوسویچ (یوگسلاوی)، روبرت لواندوفسکی (لهستان)، یورگن کلینزمان (آلمان)، ماریو گومس (آلمان)، فرناندو تورس (اسپانیا)، میلان باروش (جمهوری چک)

در بین بازیکنانی که ۵ گل در یورو به نام خود ثبت کردند، چهار بازیکن تجربه قهرمانی در این رقابت‌ها را دارند. زین الدین زیدان، مارکو فان باستن (زننده یکی از بهترین گل های تمام دوران مقابل اتحاد جماهیر شوروی در فینال یورو ۸۸) یورگن کلینزمن (کاپیتان آلمان در یورو ۹۶) و فرناندو تورس (زننده گل قهرمانی در فینال یورو ۲۰۰۸).

فان باستن و میلان باروش به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۴ آقای گل این رقابت‌ها شدند و پاتریک شیک در یورو ۲۰۲۰ به عنوان بهترین گلزن شناخته شد.

۶ گل

رود فان نیستلروی (هلند)، وین رونی (انگلیس)، نونو گومس (پرتغال)، روملو لوکاکو (بلژیک)، پاتریک کلایورت (هلند)، زلاتان ابراهیموویچ (سوئد)، تیری آنری (فرانسه) و آلوارو موراتا (اسپانیا)  

از ۸ بازیکنی که در یورو ۶ گل زده اند، تنها یک نفر موفق به کسب جام شده است: تیری آنری، که سه بار در یورو ۲۰۰۰ فرانسه، دو بار در یورو ۲۰۰۴ و آخرین بار در یورو ۲۰۰۸ گلزنی کرد.

وین رونی  در ۲۰۰۴ در ۱۸ سالگی درخشید و در تیم منتخب یوفا قرار گرفت. پاتریک کلایورت پنج گل از شش گل خود در مسابقات یورو را در این دوره به ثمر رساند و او نیز در این دوره درخشید.

روملو لوکاکو و آلوارو موراتا هر دو در هر یک از دو دوره اخیر یورو چندین بار موفق به گلزنی شده اند و هر دو در تابستان امسال قصد دارند تعداد گل های خود را افزایش دهند.

۷ گل

آلن شیرر (انگلیس)، آنتوان گریزمان (فرانسه)

شش گل آلن شیرر در یورو ۹۶ باعث شد این بازیکن برنده کفش طلا شود و انگلیس نیز به نیمه نهایی رسید. او همچنین گل پیروزی بخش انگلیس برابر آلمان در یورو ۲۰۰۰ را نیز به ثمر رساند.

آنتوان گریزمان به فرانسه کمک کرد تا به فینال یورو ۲۰۱۶  برسد و با ۶ گل بهترین گلزن مسابقات شد. البته گریزمان در حسرت قهرمانی در آن دوره ماند. برنده جام جهانی ۲۰۱۸ بار دیگر در یورو ۲۰۲۰ برای فرانسه گل زد و امیدوار است در سومین حضورش در یورو، شمار گل‌هایش را افزایش دهد.

۹ گل

میشل پلاتینی (فرانسه)
 

حتی با وجود ۲۴ تیمه شده یورو در این روزها، شکستن رکورد ۹ گل میشل پلاتینی در یک دوره سخت است. کاپیتان فرانسه در آن زمان یکی از بهترین بازیکنان روی کره زمین بود و الهام بخش کشورش برای کسب اولین جام بود. 

او در یک دوره جام ملت های اروپا ۹ گل برای فرانسه به ثمر رساند و توانست بهترین بازیکن جام ملت های ۱۹۸۴ انتخاب شود.

۱۴ گل

کریستیانو رونالدو (پرتغال)
 

و اما بهترین گلزن تاریخ یورو، کریستیانو رونالدو کاپیتان پرتغال در یورو ۲۰۱۶ است که در پنج دوره مسابقات جام ملت های اروپا بازی کرده است و برای ششمین حضورش در این رقابت‌ها آماده می شود.

رونالدو که در سال ۲۰۲۱ بهترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی شد، تاکنون ۱۴ گل در این رقابت‌ها به ثمر رسانده است و می‌تواند در تابستان شمار گل‌هایش را بیشتر از این هم کند. 

او اکنون ۳۹ سال دارد و احتمالا گل پانزدهم خودش در یورو را در همین دوره ثبت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha