• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۹
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403022316186
  • خبرنگار : 30057

امکان بررسی مشخصات خطوط انتقال نفت و گاز در داخل کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان

امکان بررسی مشخصات خطوط انتقال نفت و گاز در داخل کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان

بازرسی سالانه ۲۰ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز از نیازهای استراتژیک کشور است؛ چرا که تاکنون این اقدام از سوی شرکت‌های خارجی در حالی انجام می‌شد که کلیه اطلاعات خطوط انتقال از کشور خارج می‌شد. برای رفع این مشکل گروهی از مهندسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان سیستم هوشمندی را توسعه دادند و از این طریق امکان بازرسی و بررسی کلیه مشخصات خطوط انتقال نفت، گاز و فرآوردهایی چون بنزین و گازوئیل در کشور فراهم شد.

سعید نظر، مدیر عامل این شرکت‌ دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، پیگ هوشمند یا توپک هوشمند را از دستاوردهای این شرکت عنوان کرد که با هدف بازرسی خطوط لوله نفت و گاز طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: در کشور حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر خط لوله پرفشار برای انتقال نفت، گاز و فرآوردهایی چون بنزین و گازوئیل کشیده شده است و طبق استانداردهای بین‌المللی باید هر پنج سال یک بار این خطوط به وسیله پیگ‌های هوشمند مورد بازرسی قرار گیرند که با بومی‌سازی این ابزار، این امر در کشور محقق شده است.

نظری، بازرسی این دستگاه را از نوع بازرسی فنی دانست و یادآور شد: از این روش پیگ هوشمند ساخته‌شده قادر است کلیه عیوب موجود در خطوط لوله‌ انتقال را شناسایی کند. این بازرسی‌ها تاکنون از طریق شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و متاسفانه کلیه اطلاعات خطوط انتقال کشور به خارج از کشور منتقل می‌شد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه شرکت‌های بازرس خارجی آنالیز اطلاعات موجود در خطوط انتقال کشور را در کشور خودشان انجام می‌دادند، خاطر نشان کرد: از آنجایی که سالانه حجم قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌شد و ما از  محدود شرکت‌های خارجی کمک گرفته و محدودیت‌هایی حتی برای حضور شرکت‌های خارجی را داشتیم، ضمن آنکه احتمال خروج اطلاعات به خارج وجود داشت.

این فناور ، پیگ هوشمند را جزء ۱۰ قلم محصول استراتژیک مورد نیاز وزارت نفت دانست و اظهار کرد: این محصول همچنین از سوی معاونت علمی جزء فناوری‌های دانش بنیان با اولویت ملی شناسایی شده است و ما توانستیم این دستگاه را بومی‌سازی کنیم و بخش‌های الکترونیکی، مکانیکی و بخش مربوط به تفسیر داده‌ها و نرم‌افزارهای تخصصی آن در این شرکت توسعه داده شده است.

نظری خاطرنشان کرد: این دستگاه تاکنون از چند خطوط انتقال گاز و فراورده‌های مایع مورد تست و آزمون قرار گرفته و تاییدیه‌های آن از سوی وزارت نفت صادر شده است و از این طریق موفق به دریافت مصوبه تولید بار اول از سوی این وزارتخانه شدیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان هر ارگان دولتی می تواند نیازمندی‌های خود را در کارگروه تولید بار اول متشکل از نمایندگان معاونت علمی، وزارت نفت و صمت به ثبت برساند.

وی با بیان اینکه این دستگاه به عنوان ربات می تواند تلقی شود، یادآور شد: این سیستم وقتی در داخل لوله انتقال قرار می گیرد، بدون آنکه سیال و یا گاز قطع قطع شود، با همان میزان فشار داخل خط لوله، اقدام به پایش خطوط می‌کند.

به گفته وی این دستگاه با یک بار اسکن تا ۲۵۰ کیلومتر می تواند کلیه خوردگی موجود در درون، جداره و خارج خطوط انتقال را تشخیص دهد.

نظری ادامه داد: خطوط انتقال در زیر زمین و دارای پوشش است و این سیستم می تواند عیوب موجود در جداره بیرونی و زبر پوشش‌ها را شناسایی کند.

وی فناوری مورد استفاده در این دستگاه را MFI، نشت شار مغناطیسی و کالیپر عنوان کرد و گفت: ما با ساخت این دستگاه، به کارفرماهای نفتی، خدمات ارائه می‌دهیم‌. بر اساس امارها سالانه به طور متوسط بازرسی ۲۰ هزار کیلومتر مورد نیاز است که این میزان شامل لوله هایی در سایز ۸ اینچی تا ۵۶ اینچ می‌شود.

به گفته مدیر عامل این شرکت دانش بنیان این دستگاه قادر است تمامی مشخصات خود لوله شامل طول شاخه‌های خطوط، ضخامت لوله‌ها، وضعیت سرجوش‌ها و وضعیت پوشش لوله ها را شناسایی کند

وی تشخیصی خوردگی‌ها و ترک‌ها را از دیگر قابلیت‌های این دستگاه ذکر کرد و افزود: این سیستم حتی عیوبی که قبل از احداث خط لوله، بر روی لوله وجود داشته است را می تواند شناسایی کند، علاوه بر آن این دستگاه می‌تواند تغییر شکل‌هایی را که بر روی لوله در زمان احداث رخ می‌دهد، شناسایی کند و گزارش آن را به کارفرما ارائه دهد.

نظری تاکید کرد: با استفاده از قابلیت‌های این دستگاه قادر هستیم نمای کاملی از وضعیت خط لوله به کارفرما ارائه دهیم. از سوی دیگر بر روی پک هوشمند ساخته شده سیستمی ناوبری تعبیه شده و از این طریق امکان شناسایی مسیر خط لوله وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha