• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022316294
  • خبرنگار : 71263

چینی‌ها برنده مجوز اکتشاف نفت و گاز در عراق شدند

چینی‌ها برنده مجوز اکتشاف نفت و گاز در عراق شدند

شرکت‌های چینی برنده مجوزهای اکتشاف در پنج میدان نفتی و گازی عراق شدند.

به گزارش ایسنا، علاوه بر شرکت‌های چینی، یک شرکت کردی هم دو پروژه از ۲۹ پروژه را در دور مجوزدهی سه روزه برای بخش‌های مرکزی، جنوبی و غربی عراق که برای نخستین بار، شامل بلوک اکتشافی فراساحلی در آب‌های خلیج فارس این کشور است، کسب کرد.

عراق برای افزایش تولید پتروشیمی و پایان وابستگی به واردات گاز از همسایه خود، ایران، به دنبال جذب میلیاردها دلار سرمایه برای توسعه بخش نفت و گاز خود است.

بیش از ۲۰ شرکت، برای شرکت در این دور مجوزدهی، واجد صلاحیت شناخته شدند که شامل شرکت‌های اروپایی، چینی، عربی و گروه‌های عراقی بودند. اما با وجود دیدار اخیر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با نمایندگان شرکت‌های نفتی آمریکایی در سفر ماه گذشته‌اش به آمریکا، هیچ شرکت آمریکایی در این دور مجوزدهی حضور نداشت.

شرکت‌های چینی شامل گروه نفت و گاز طبیعی ژونگمان، گروه یونایتد انرژی چین، ژنهوا روز شنبه، در پنج مناقصه برنده شدند. حدود ۲۰ پروژه دیگر هم در روزهای یکشنبه و دوشنبه به مناقصه گذشته می‌شوند.

فلاح الامری، مشاور نخست وزیر عراق در مسائل نفت و گاز، اظهار کرد:‌ دولت امیدوار است پروژه‌های جدید، تولید نفت را از حدود پنج میلیون بشکه در روز فعلی، به ۶ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد.

دولت می‌خواهد این پروژه‌ها به حد کافی گاز طبیعی تولید کنند تا در کنار برنامه‌های حذف مشعل سوزی تا سال ۲۰۳۰، عراق بتواند به واردات گاز پایان دهد.

این مقام عراقی به رویترز گفت:‌ هنوز زود است درباره صادرات گاز صحبت کنیم. ما می‌خواهیم به خودکفایی در تولید گاز برسیم.

عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک پس از عربستان سعودی است و در مقطعی، رقابت با این کشور و رساندن تولیدش به یک دهم تقاضای جهانی را هدف گذاری کرده بود.

اما توسعه بخش نفت و گاز این کشور به دلیل شرایط قراردادی که بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی آنها را نامطلوب می‌دانند و همچنین بروز درگیری و اختلافات سیاسی، به مانع برخورد کرده است. توجه فزاینده سرمایه‌گذاران به مسائل محیط زیستی، اجتماعی و حکمرانی هم در سال‌های اخیر، بی‌تاثیر نبوده است.

بر اساس گزارش رویترز، غول‌های نفتی غربی مانند اکسون موبیل و رویال داچ شِل، از تعدادی از پروژه‌ها در عراق خارج شده اند و همزمان، شرکت‌های چینی جای پای خود را به شکل مستمر توسعه بخشیده اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha