• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403022316302
  • خبرنگار : 50604

ایسنا گزارش می دهد

خیز مدرسه روستایی «هاشم آباد» گرگان برای پرورش کودکان کارآفرین

خیز مدرسه روستایی «هاشم آباد» گرگان برای پرورش کودکان کارآفرین

ایسنا/گلستان نام روستای هاشم آباد گرگان را خوب به خاطر بسپارید، در این مدرسه کودکان به طور عملی با مهارت های کارآفرینی آشنا می‌شوند، در آینده نزدیک این کودکان با پرورش گیاهان کم‌آب‌بر سهم مهمی در اقتصاد و مقابله با خشکسالی خواهند داشت.

مقطع ابتدایی از مقاطع مهم و اثرگذار در دوران زندگی است. با توجه به اینکه ارزش‌های کسب‌شده در این دوران تا پایان عمر حفظ می‌شوند، آموزش کارآفرینی در مقطع ابتدایی اهمیت دوچندانی می‌­‌یابد. بسیاری از کشورها با در نظرگرفتن این مسأله و برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت مقولۀ آموزش، کارآفرینی را وارد برنامه‌های رسمی و غیررسمی مدارس خود کرده‌اند.

با توجه به اینکه محتوای آموزش کارآفرینی در این دوره باید متناسب با نیازها و توانمندی‌های دانش ­آموزان تدوین شود، جهاد دانشگاهی گلستان با همکاری آموزش و پرورش استان طرح کشت گیاهان داروئی ( از مزرعه تا فروش) را در مدرسه روستایی هاشم آباد گرگان آغاز کرد تا دانش‌آموزان به طور عملی با مهارت کارآفرینی و اشتغالزایی آشنا شوند.  

معصومه باسط سرگروه آموزشی مشاوران مدارس گرگان و مشاور مدرسه ابتدایی هاشم آباد به خبرنگار ایسنا گفت: به دنبال راهی بودیم تا بتوانیم مهارت‌های زندگی را به صورت عملی به دانش‌آموزان آموزش دهیم و آن‌ها را با کارآفرینی و اشتغالزایی نیز آشنا کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا از باغچه‌های مدرسه که بدون هیچ کاربردی رها شده است استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کاشت گیاهان داروئی در مدرسه علاوه بر اینکه فضای مدرسه را برای دانش‌آموزان زیباتر و دوست داشتی‌تر می‌کند این فرصت را  فراهم می‌کند که دانش‌آموزان با پرورش گیاهان داروئی و در مراحل بعد با فرآوری، عصاره‌گیری و حتی فروش این گیاه با مهارت‌های شغلی جدید و کارآفرینی آشنا می‌شوند.

مشاور مدرسه ابتدایی هاشم آباد با اشاره به اینکه مدرسه هاشم آباد اولین مدرسه ایتدایی روستایی در سطح کشور است که طرح کشت گیاهان داروئی توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود، گفت: دانش‌آموزان مدرسه به صورت گروهی و با دستان خود گیاهان دارویی را کشت کرده و پرورش می‌دهند به همین دلیل با عشق و علاقه از گیاهان مراقبت می‌کنند که در نتیجه این کار حس مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان تقویت می‌شود.

خیز مدرسه روستایی «هاشم آباد» گرگان برای پرورش کودکان کارآفرین

باسط با توضیح اینکه جهاد دانشگاهی گلستان به صورت رایگان نشاهای آماده را در اختیار دانش آموزان  مدرسه قرار داد، گفت: جهاد دانشگاهی گلستان در تمام مراحل کاشت، داشت، اسانس‌گیری و فروش در کنار دانش‌آموزان مدرسه است تا دانش‌آموزان با چرخه کامل این گیاه از کاشت تا فروش آشنا شوند.

مراقبت از نشاها و افزایش روحیه مسئولیت پذیری در کودکان

سرگروه آموزشی مشاوران مدارس گرگان تصریح کرد: روزی که نشاها را به مدرسه آوردند، دانش‌آموزان معلمان، معاونین، مدیر مدرسه و مسئولان جهاد دانشگاهی با کمک هم نهال‌ها را کاشتند و همه در این کار سهیم شدند و با اینکار روحیه کار تیمی در دانش‌آموزان تقویت شد.

وی ادامه داد: وقتی در یک پروژه مثل کاشت گیاهان داروئی همه با هم مشارکت کنند این نوید را به ما می‌دهد که این کار اثرات تربیتی و آموزشی بزرگی را در پی خواهد داشت، خصوصاً در یک مدرسه روستایی که اکثر دانش‌آموزان در خانواده‌های کشاورز بزرگ شده‌اند و با این فضا آشنایی دارند.

خیز مدرسه روستایی «هاشم آباد» گرگان برای پرورش کودکان کارآفرین

باسط با اشاره به اینکه آموزش عملی در سنین ابتدایی نسبت به گروه‌های سنی بالاتر اثرگذاری بیشتری دارد، افزود: امروز در جهان با مشکل کمبود آب و خشکسالی مواجه هستیم و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست به همین دلیل آموزش کشت گیاهان داروئی که جز گیاهان کم آب بر هستند به دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آن‌ها می‌توانند در آینده کشت این گیاهان را با محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارند، جایگزین کنند.  

مشاور مدرسه هاشم آباد از مرزنجوش، اسطوخودوس، آویشن، رزماری، گل گاوزبان و  نعنا فلفلی به عنوان گیاهانی نام برد که در باغچه‌های مجزا به دست دانش‌آموزان کشت شده است، و افزود: هر باغچه متعلق به یک کلاس درس است و معلمان و دانش‌آموزان هر کلاس وظیفه نگهداری و پرورش باغجه مربوط به خود را عهده دار شده‌اند.

افزایش سلامت روان دانش‌آموزان در مدارس سرسبز و زیبا 

نوچمنی معلم کلاس ششم مدرسه ابتدایی هاشم آباد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: کشت گیاهان داروئی در حیاط مدرسه موجب افزایش سلامت روان دانش‌آموزان می‌شود و از زمانی که دانش‌آموزان گیاهان داروئی را کشت کرده و محیط مدرسه سرسبز شده است آن‌ها نیز شاداب‌تر و با نشاط‌تر شده‌اند.

محسن قلی پور، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی واحد گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: جهاد دانشگاهی گلستان با توجه به فضای مناسبی که مدرسه روستای هاشم آباد گرگان در اختیار داشت طرح کاشت گیاهان داروِئی به دست دانش‌آموزان را در حیاط مدرسه اجرا کرد.

وی آشنایی دانش‌آموزان با گیاهان داروئی، آموزش کارآفرینی و تقویت کار تیمی را از اهداف این طرح برشمرد و افزود: در این طرح  همه فضای سبز مدرسه هاشم آباد به گیاهان داروئی اختصاص می‌یابد.

خیز مدرسه روستایی «هاشم آباد» گرگان برای پرورش کودکان کارآفرین

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی واحد گلستان بیان کرد: طرح کشت گیاهان داروئی در فضای مدرس و با کمک دانش‌آموزان برای اولین بار به صورت پایلوت در استان گلستان اجرا می‌شود و در صورت موفقیت، این طرح در دیگر نقاط کشور نیز جرا خواهد شد.

قلی پور با اشاره به اینکه این طرح با همکاری مشترک معاونت پِژوهشی جهاد دانشگاهی و آموزش و پرورش گلستان اجرا می‌شود، افزود: تا پیش از این هنرستان گیاهان داروئی در کشور داشتیم اما این نخستین تجربه کشت گیاهان داروئی در حیاط یک مدرسه به دست دانش‌آموزان است.

وی با بیان اینکه چشم انداز ما  است که در سال ۱۴۰۳ که زنگ پژوش به دست استاندار گلستان در مدرسه هاشم آباد نواخته شود، گفت: در مدرسه هاشم آباد دانش‌آموزان پس از اینکه گیاهان داروئی را کشت کردند در گام‌های بعدی مراحل برداشت، بسته‌بندی و  اسانس‌گیری آن را آموزش خواهند دید.

خیز مدرسه روستایی «هاشم آباد» گرگان برای پرورش کودکان کارآفرین

به گزارش ایسنا، کارآفرینی امروز تبدیل به یک ضرورت برای جوامع مختلف شده است زیرا نه تنها امکان رسیدن فرد به منابع مالی حاصل از ایده را آسان می‌کند بلکه با حل مسائل به شیوه‌ای نو، موجب پیشرفت و توسعه یک کشور نیز می‌شود.

با توجه به اهمیت و فواید کارآفرینی، جهاد دانشگی گلستان نیز به دنبال گسترش مدارس کارآفرینی و آموزش کارآفرینی در مدارس جهت شناسایی و تربیت افراد کارآفرین است. ایجاد فرصت کارآفرینی در ایران می‌تواند آینده روشنی را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای کشور رقم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha