• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403022316318
  • خبرنگار : 50042

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

ایسنا/گیلان رودبار در جنوب استان گیلان قرار دارد، علاوه بر اینکه وسیع‌ترین شهرستان استان است با توجه به پراکندگی و اقلیم کوهستانی به نوعی شهرستان محروم هم محسوب می‌شود، با وجود اینکه سدهای سفیدرود، تاریک و آیت‌الله بهجت و همچنین سد در حال احداث دیورش در این شهرستان قرار دارد اما در حوزه آب شرب با مشکلاتی مواجه است؛ افتتاح آزادراه منجیل رودبار، اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی جهت نوسازی خطوط انتقال آب، احیاء معادن کوهی، سرعت پیشرفت پروژه سد دیورش از جمله اقدامات دولت است که نشان می‌دهد چرخ توسعه در شهرستان رودبار شتاب گرفته است.

طهمورث عموپور با حضور در جمع خبرنگاران ایسنا با اشاره به ظرفیت‌های غنی شهرستان رودبار اظهار کرد: رودبار وسیع‌ترین شهرستان استان بوده و ۱۸ درصد از خاک استان را دارد، بالغ بر ۸۰ درصد شهرستان رودبار کوهستانی بوده و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر هم راه اصلی و فرعی دارد.

فرماندار شهرستان رودبار افزود: شهرستان رودبار به سبب همجواری با چهار شهرستان قزوین، طارم، سیاهکل و مرکز استان پرترددترین شهرستان است لذا این وسعت جغرافیایی و کوهستانی بودن، کار را سخت کرده و باعث شده آنطور که شایسته است در دولت‌های گذشته مورد توجه قرار نگیرد و نمونه بارز آن ۸.۲ کیلومتر آزادراه رودبار منجیل بود که ۱۳ سال نیمه‌تمام رها شده بود، یکی از مشکلات مردم شهرستان ترافیک عظیمی بود که گاها به ۳۰ کیلومتر تا ورودی لوشان می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مسافران از محور رودبار وارد استان می‌شوند، ادامه داد: علاوه‌بر اینکه شدت ترافیک برای مسافران ایجاد مشکل می‌کرد، خود شهروندان لوشان، منجیل و رودبار هم گرفتار می‌شدند، نمی‌توانستند به امورات روزانه خود برسند که پیگیری‌های انجام شده توسط استاندار باعث شد چندین مرحله معاون وزیر را به شهرستان دعوت کنیم تا حساسیت پروژه برجسته شود، در نهایت اواخر اسفندماه سال گذشته در آستانه تعطیلات نوروز آزادراه منجیل رودبار افتتاح شد.

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

برخورد جدی با بنگاه‌داری دهیاران

وی در خصوص سد آیت‌الله بهجت که یکی دیگر از سدهای شهرستان است، گفت: سد آیت‌الله بهجت با اینکه در شهرستان رودبار است اما متاسفانه برای شرب خود شهرستان رودبار پیش‌بینی نشده و فقط برای شهرستان رشت و حومه است.

عموپور با اشاره به انجام ۳۱ سفر استانی استاندار به شهرستان رودبار طی دو سال گذشته، بیان کرد: با روی کار آمدن دولت ایران قوی که به توجه بر مناطق محروم تأکید دارند، بسیاری از راه‌های روستایی در حال ترمیم و آسفالت هستند،  در ابتدای دولت سیزدهم ۲۴ روستای شهرستان فاقد گاز بودند اما اکنون بسیاری از روستاها حتی نوده فاراب که هم‌مرز با استان قزوین است از نعمت گاز طبیعی برخوردارند یا در حال گازرسانی هستند.

فرماندار شهرستان رودبار در خصوص راه‌های روستایی این شهرستان گفت: در شهرستان خصوصا در بخش عمارلو که بزرگترین و محروم‌ترین بخش است راه‌های روستایی وجود دارد که هنوز خاکی یا گِلی هستند، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی لازم انجام شده تا مشکل این مسیرها هم حل شود.

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

این مقام مسئول در شهرستان رودبار در خصوص تغییر کاربری‌ها در شهرستان بیان کرد: طرح هادی روستایی هر ۱۰ سال یک بار بازنگری می‌شود و به تناسب شرایط جلساتی در فرمانداری برگزار و تصمیماتی اتخاذ می‌شود، در طرح هادی نگاه اول به خود روستائیان است و در این راستا حتی به ساکنین و افراد بومی کمک می‌کنیم اما اگر خلافی از سوی دهیاری رخ دهد، برخورد قاطع می‌کنیم زیرا دهیار نماینده دولت در روستاست و اگر مرتکب خلاف شود یا بنگاه‌داری کند به جد برخورد می‌شود، در این راستا حتی دو مورد دهیار عزل شدند و اگر اعضای شورا هم مرتکب چنین تخلفاتی شوند بررسی و در نهایت مجازات می‌شوند لذا تاکید ما بر رعایت مُر قانون است.

اختصاص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای احیای اتصالات آب شرب رودبار

مقام عالی دولت در شهرستان رودبار در خصوص ترمیم فرسودگی اتصالات آب شرب این شهرستان گفت: ۱۵ خرداد سال گذشته میزبان دکتر قالیباف، رئیس مجلس در حاشیه حضور در سالگرد شهید یونس حسینی رودباری بودیم که جلسه شورای اداری استان با دستور استاندار در فرمانداری رودبار برگزار شد، مجموع مطالبات شهرستان کمک به ترمیم فرسودگی اتصالات آب شرب شهرستان بود. بعد از زلزله دلخراش سال ۱۳۶۹ که تمام زیرساخت‌های وقت تخریب شده بودند، این اتصالات موقتی و اورژانسی احیا شدند که به این منظور از لوله‌های چدنی استفاده کردند؛ طی این سال‌ها به دلیل رطوبت و پوسیدگی لوله‌ها، آب شرب قابل استفاده‌ای خصوصا در لوشان و منجیل وجود ندارد، در سفر رئیس مجلس به شهرستان مقرر شد به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مجلس به شهرستان رودبار در قالب تهیه تجهیزات اختصاص یابد که در حال پیگیری و جذب این اعتبار در بودجه سال جاری هستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر آیتم جمعیت، وسعت هم در تخصیص و توزیع اعتبار شهرستان تاثیرگذار است، تصریح کرد: شهرستان رودبار بعد از رشت، تالش و رودسر با جمعیت پراکنده و کوهستانی و وسعت در جایگاه چهارم توزیع بودجه استان قرار دارد که اکثر این بودجه هم صرف آب و راه در شهرستان می‌شود.

عموپور تاکید کرد: نمی‌توان به یک باره موانع را برطرف کرد بلکه در یک بازه زمانی می‌توان با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری به نتیجه مطلوب رسید، به عنوان مثال در منطقه سندس بخشی از جاده همیشه در حال رانش بود که پس از انجام مطالعات توپوگرافی و زمین شناسی مشکل شناسایی و رفع شد و جاده  مذکور آسفالت شده است.

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

فرماندار رودبار در خصوص رانش روستاس خرشک و سرنوشت ساکنان این روستا گفت: رانش روستای خرشک به دلیل برداشت غیراصولی معدنی که در بالادست روستا وجود داشت، رخ داد. در خردادماه سال ۱۴۰۰ معدن رانش کرد و سه خانه زیر آوار رفت و سپس این روستا غیرمسکونی اعلام شد؛ منطقه‌ای در نزدیکی روستا وجود داشت که مقرر شده ۱۸ خانه آنجا احداث شود در حال حاضر پی کنی هشت خانه آغاز شده که جا دارد از بنیاد مسکن و اداره کل صمت که مبلغ دو میلیارد تومانی را از محل خزانه دولت برای احداث مسکونی روستائیان اختصاص دادند، حدود ۳۴ واحد باید ساخته شود و به دنبال این هستیم از منابع طبیعی زمین در اختیار مابقی روستائیان بگذاریم.

رودبار؛ دومین قطب صنعتی و اولین قطب معدنی گیلان

وی با بیان اینکه شهرستان رودبار دومین قطب صنعتی و اولین قطب معدنی استان است، تصریح کرد: معادن دو نوع کوهی و رودخانه‌ای هستند، معادن رودخانه‌ای در یک بازه زمانی مشخص مجوز برداشت دارند و اداره کل صمت پس از استعلامات لازم از آب منطقه‌ای و محیط زیست مجوز برداشت می‌دهد اما در قانون معادن استعلام از دستگاه‌های امنیتی و سیاسی برای معدن کوهی دیده نشده و ضعف قانون است که از استاندار و نماینده مجلس خواستیم در بازنگری قوانین نقش فرمانداری‌ها در مجوز برداشت معادن کوهی در نظر گرفته شود.

مقام عالی دولت در شهرستان رودبار با بیان اینکه این شهرستان بیشترین معادن کوهی را در استان دارد، افزود: در شهرستان رودبار ۳۴ معدن مخلوط کوهی، سنگ نما و سیلیس فعال است، واگذاری معادن از طریق برگزاری مزایده انجام می‌شود که و ظرف مدت معلوم فرصت برداشت و فعالیت اقتصادی دارند، اگر در مدتی که معادن واگذار می‌شود برداشت و احیا نشود به سرمایه‌گذار دیگری واگذار خواهد شد تا چرخه اقتصادی و اشتغال معادن راکد فعال شود، حدودا ۲۰ درصد معادن راکد شهرستان از سرمایه‌گذاران غیر بومی استان هستند.

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

عموپور ادامه داد: معادن وقتی فعال باشند باید ماهانه مبلغی را به حساب خزانه دولت پرداخت کنند و طبق قانون معادن، ۴۳ درصد از حقوق قانونی معادن باید به شهرستان برگردد که در بخش زیست محیطی، منابع طبیعی و زیرساخت‌های منطقه هزینه شود، تا قبل از دولت سیزدهم ریالی از این محل به شهرستان برنمی‌گشت که با پیگیری‌ها درصد تفکیک شد و مبلغ دو میلیارد کمک به بازسازی روستای خرشک از همین محل تامین اعتبار شده است. علاوه‌بر این هر معدن فعال حدودا به ۶۰ خانوار بهره می‌رساند لذا باید معادن راکد فعال و احیا شوند.

فرماندار شهرستان رودبار در خصوص تصفیه پساب‌های صنعتی کارخانجات روغن‌کشی زیتون در منجیل بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ جلساتی را مدیران کارخانجات روغن‌کشی شهرک بابائیان منجیل با حضور کارشناسان محیط زیست برگزار کردیم، کارخانجات مذکور موظف شدند که حوضچه‌هایی را برای کنترل آلودگی پساب‌ها تعبیه کنند که فقط یک کارخانه قبول کرد تا چنین هزینه‌ای را انجام دهد، در چنین شرایط محیط زیست بعد از هشدارها طرح دعوی کرد و دستگاه قضایی هم دستور پلمب داد و حتی از کارگران اتباع غیرمجاز استفاده می‌کردند.

وضعیت شهرستان رودبار در مسکن مهر و نهضت ملی مسکن

وی افزود: یکی از بدترین پساب‌ها را در شهر صنعتی لوشان که بزرگترین شهر صنعتی استان است، داریم. خیلی از کارخانجات آنجا در زمینه سرب، روی و تولید الکل فعالیت می‌کنند، بستن تصفیه‌خانه این شهرصنعتی یکی از اقدامات موثر بود چون نه تنها مانع آلودگی نبود بلکه بدتر باعث آلودگی با پساب‌های خطرناک می‌شد، در حال حاضر چندصد میلیارد تومان هزینه شده و در حال تکمیل تصفیه‌خانه هستیم و با راه‌اندازی آن پساب‌های وحشتناک این شهر صنعتی تصفیه می‌شود.

مقام عالی دولت در شهرستان رودبار با بیان اینکه شهرستان رودبار به دلیل توپوگرافی منطقه، زمین چندانی ندارد، گفت: در بحث جوانی جمعیت و متقاضیان فرزندآوری ۶۹ نفر با چهار فرزند در شهرستان رودبار ثبت‌نام کردند، که سال گذشته به عنوان اولین شهرستان در استان به ۲۰ نفر زمین همراه با سند مالکیت واگذار شد، مابقی هم در حال اقدام است.

عموپور در خصوص سهم شهرستان از نهضت ملی مسکن بیان کرد: در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون ۲۷۰۰ نفر در شهرستان ثبت‌نام کردند که پس از بررسی‌ها ۳۱۴ نفر تایید شدند، ۲۶۲ نفر انصراف دادند، ۱۶۲ نفر در حال بررسی مجدد هستند و عده‌ای هم به دلیل داشتن سند مالکیت انصراف دادند، همچنین ۳۷۶ نفر که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند با نگاه ویژه تری تعلق می‌گیرد.

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

فرماندار رودبار در خصوص مسکن مهر شهرهای منجیل، رودبار و جیرنده و رستم آباد گفت: مسکن مهر منجیل با حدود ۱۰۰۷ واحد در ابتدای ورودی آزاد راه در حال احداث است که تاکنون چندین مرحله توسط مسئولین کشوری بازدید شده، مشکلاتی وجود داشت که در حال پیگیری است؛ در رستم آباد هم برخی از تعاونی‌ها منحل شد و مدیریت به بخش خصوصی واگذار شد، ۲۱ خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند و حتی آورده‌ای پرداخت کردند اما همچنان واحدشان را تحویل نگرفته‌اند که پیگیر حق این بزرگواران هستیم، در مسکن مهر رودبار هم ۱۰۲ واحد دولتی داشتیم که اسناد مالکیت هم برایشان ثبت شده نواقصی وجود دارد که در حال رفع شدن هستند، قسمت‌های نیمه کاره به صورت خود مالک در اختیار پیمانکار است.

پل منجیل – طارم ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

عموپور در خصوص پیشرفت فیزیکی پل سفیدرود و منجیل – علی آباد گفت: ۹۰ درصد مراودات تجاری و غیره طارم در رودبار انجام می‌گیرد و لذا احداث این پل تاثیر بسیاری در سهولت تردد ایجاد می‌کند تاکنون پل منجیل – طارم ۹۲ درصد پیشرت فیزیکی داشته و در حال اجرای قالبندی و رمپ و مسیر اتصال به آسفالت هستند که اقدام بزرگی است، در صورت مساعد بودن شرایط مالی هفته دولت قابل افتتاح بوده البته در ماه‌های آینده قبل از هفته دولت قابل بهره‌برداری است. همچنین پل منجیل- طارم - پل ساحلی سفیدرود با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی به علت کمبود اعتبار و مطالبات پیمانکار رمپ‌های اتصال اجرا نشد.

فرماندار شهرستان رودبار در خصوص پسماند و تفکیک از مبدا تصریح کرد: سیاست استان این است که هر شهرستان برای خود یک لندفیل داشته باشد، در این راستا مکانی را برای زباله‌های شهرستان در نظر گرفتیم و ازطرفی تنها شهرستانی بودیم که شهرداران‌مان را برای آشنایی با تکنولوژی دستگاه زباله سوز به روسیه که از نظر زیست محیطی به ما نزدیک است، اعزام کردیم. ان شاالله از محل اعتبارات زیست محیطی بتوانیم اولین دستگاه زباله سوز را وارد رودبار کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای صادرات زیتون، بیان کرد: یکی از دستاوردهای هیات اعزامی مدیران ارشد استان به روسیه، انعقاد قراردادهایی پیرامون صادرات زیتون بود، امیدواریم امسال بتوانیم با سرمایه‌گذاری در بسته‌بندی بتوانیم زیتون خوبی را صادر کنیم.

شتاب چرخ توسعه در شهرستان رودبار

عموپور در خصوص وضعیت نظارت بر پساب کارخانجات روغن‌کشی و کنترل آلودگی‌ها یا تصفیه شیرآبه‌های این کارخانجات گفت: کارخانجات روغن‌کشی در شهرستان محدوده گنجه وضعیت نرمال و خوبی داشتند و حتی برای اخذ عنوان صنعت سبز نیز کاندید بودند. بخش دیگری از صنایع روغن کشی که در شهرک صنعتی لوشان قرار دارند که قبل از این چالش فراوانی داشتند اما با افتتاح فاز اول تصفیه خانه شهرک صنعتی لوشان بخش زیادی از مشکلات آن‌ها کاسته شده لیکن همچنان پاره‌ای از مشکلات در این محدوده وجود دارد که تلاش داریم آن را رفع کنیم اما مشکل اصلی شهرستان در صنایع روغن کشی مربوط به شهرک ایثارگران منجیل بوده که صنایع مستقر در این شهرک ظرفیت‌های کافی برای استقرار در این مکان را نداشته و عمدتاً آلاینده هستند.

فرماندار شهرستان رودبار افزود: طی دو سال قبل اقدام به پلمب و تعطیلی این واحدها و معرفی آنها به مرجع قضایی و وصول جرایم زیست محیطی از آنها شده است لیکن در سال گذشته با توجه به کمبود محصول زیتون مشکلات ایجاد شده از طرف آنها در حدی نبوده است که منجر به تعطیلی و اخذ حکم قضایی برای پلمب صنایع مستقر گردد لذا تعهدات لازم از این صنایع اخذ شده است تا نسبت به رفع مشکل آلایندگی خود اقدام کنند و در غیر این صورت و انجام فعالیت بدون رفع مشکل بدون هیچ تعارفی برای پلمب به مرجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی در خصوص مجتمع فرهنگی ایثارگران منجیل گفت: مجتمع فرهنگی ایثارگران شهرک منجیل بیش از دو دهه است که بعد از زلزله نیمه‌تمام رها شده بود، سال گذشته بعد از بازدید وزیر ارشاد اعتباراتی پیش‌بینی شد، در حال حاضر تجهیز کردن داخل مجموعه باقی مانده که ظرف دو سال آینده تکمیل می‌شود و در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha