• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403022316423
  • خبرنگار : 80001

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

ساخت ۲ پروژه مسکونی در جزیره ابوموسی

ساخت ۲ پروژه مسکونی در جزیره ابوموسی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: سند مالکیت جزایر ابوموسی و هرمز به نام دولت جمهوری اسلامی ایران است و مثل سایر مناطق برای متقاضیان واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن در آنجا تامین زمین را انجام می‌دهیم. هم‌اکنون دو پروژه در جزیره ابوموسی تامین زمین شده که یکی توسط بنیاد مسکن و دیگری به تعداد ۱۱۰ واحد نیز توسط سازمان ملی زمین و مسکن در حال اجرا است.

به گزارش ایسنا، ارسلان مالکی امروز (یکشنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: با توجه به تکلیفی که در قانون جهش تولید و تامین مسکن به عهده سازمان ملی زمین و مسکن قرار گرفت، تامین زمین برای اقشار مختلف جامعه در دستور کار قرار گرفت. در شرایطی این برنامه را آغاز کردیم که موجودی زمین قابل احداث تقریبا صفر بود. برای برنامه‌های گذشته هم تامین زمین صورت نگرفته بود.

وی افزود: دولت در یک زمان فشرده و کار شبانه روزی بحث تامین زمین نهضت ملی مسکن را پیش برد. تا کنون از طریق اراضی مازاد سایر دستگاهها، اراضی ملی واقع در حریم و سایر ظرفیتها بیش از ۴۵ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در محدوده شهرهای فعلی تامین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شهرک سازی نیز در خارج از حریم شهرها در دستور کار قرار گرفت. تا کنون ۶۰ شهرک شناسایی و مطالعات مکان یابی آنها به پایان رسیده است. مصوبات کارگروههای استانی و تخصصی اخذ شد. پنج شهرک از این تعداد در تهران قرار دارد.

مالکی با بیان اینکه برای تعدادی از ۶۰ شهرک مذکور طرحهای جامع و تفصیلی و آماده سازی زمینها انجام شده است. این اقدامات در مقایسه با سایر طرحهایی که بعد از انقلاب آغاز شد از نظر زمان و حجم کار قابل مقایسه نیست. بیشترین تعاملات بین دستگاهی نیز در این برنامه صورت گرفت و همه کمک کردند که این توفیق حاصل شود.

وی تصریح کرد: به دلیل فقدان زمین در شهرها اراضی الحاق شده در اطراف شهرها نیاز به آماده سازی و تامین خدمات زیربنایی داشت. تقریبا همه اراضی که برای ساخت مسکن الحاق شد برای اجرا در اختیار طرح قرار گرفته است. این حجم از آماده سازی نیز بی سابقه است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ما همزمان زمینها و دارایی‌های خود را مولدسازی کردیم. بزرگترین مولدسازی بعد از انقلاب در وزارت راه و شهرسازی در حال وقوع است. موضوع بعدی تنوع روشهای ساخت است که با مشارکت مردم کارهای را پیش می‌بریم. در بسیاری از مناطق مردم مسکن خود را ساخته‌اند. واگذاری فردی، گروهی، ارایه برنامه‌های ساخت و صدور مجوزهای لازم از برنامه های انجام شده است.

مالکی با اشاره به تامین زمین و مسکن برای اقشار خاص بیان کرد: مسکن کارگری، مسکن دانشگاهیان و هیات های علمی، هنرمندان، ورزشکاران و فرهنگیان به صورت ویژه و پروژه‌ای پیگیری شد؛ زیرا در خود این بخش‌ها ظرفیت‌هایی مثل زمین وجود داشت.

وی درباره تامین زمین در جزایر هرمز و ابوموسی گفت: سند مالکیت جزیره ابوموسی به نام سازمان ملی زمین و مسکن است. یعنی ما مالکیت اراضی دولتی این جزیره را در اختیار داریم و مثل سایر مناطق برای متقاضیان واجد شرایط در آنجا تامین زمین را انجام می‌دهیم. هرمز نیز چنین شرایطی دارد. دو پروژه آنجا تامین زمین شده که یکی از آنها از طریق منابع استانی بنیاد مسکن در حال اجرا است. ۱۱۰ واحد نیز توسط سازمان ملی زمین و مسکن در دستور کار قرار دارد که در مرحله انتخاب پیمانکار است.

شناسایی ۶۱ هزار میلیارد تومان زمین دولتی به منظور مولدسازی

مالکی با بیان اینکه مولدسازی اراضی دولتی برای ساخت مسکن هم‌اکنون در حال انجام است گفت: از منابع و اراضی در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن تا کنون ۶۱ هزار میلیارد تومان شناسایی شده که ۳۴ هزار میلیارد تومان آن محقق شده و ۲۷ هزار میلیارد تومان در دست اقدام و فروش است.

بیش از ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده است

وی تاکید کرد: ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده است. بخشی از این ساخت و سازها را خود مردم انجام می دهند. در بعضی از شهرها دولت تسهیلات داده، آنجا که مردم زمین دارند طرحها را در قالب خودمالک انجام می‌دهند. مسکن کارگری و کارکنان صنایع به صورت ویژه پیگیری می شود که ۱۴۰ هزار واحد برای آن تامین شده است.  تامین مسکن دانشگاهیان نیز در اراضی دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

مالکی با اشاره به شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: روشهای نوینی را برای استفاده از سرمایه‌های خرد مردم در پروژه های سرمایه گذاری و طرحهای مسکن در نظر گرفته‌ایم. یکی از روش های آن صندوق زمین و ساختمان است.

ساخت مسکن بدون اخذ نظر محیط زیست انجام نمی‌شود

وی درباره ملاحظات زیست محیطی اراضی نهضت ملی مسکن گفت: ما بدون اخذ نظر دستگاههای عضو کارگروه که محیط زیست هم عضو آن است و کارگروههای استانی و سایر دستگاههای مرتبط هیچ اقدام ساخت و سازی انجام نمی‌دهیم. هیچ سکونتگاهی را بدون مصوبه کارگروههای تخصصی شروع نکردیم. شاید اختلاف نظر و پیگیری بر روی یک زمین وجود داشته باشد اما تا زمانی که تعیین تکلیف نشود و مراحل فنی را طی نکند مسکن ساخته نخواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره موضوع شهرک زیتون در اراضی زیست محیطی سرخه حصار بیان کرد: مساله عدم تعیین تکلیف تعاونی‌های ۳۳ گانه در تهران یک معضل ۳۰ ساله است و یقینا اتخاذ روشی برای حل مسائل آنها توسط یک سازمان و حتی یک وزارتخانه به تنهایی اتفاق نخواهد افتاد. هر اتفاقی بر روی این اراضی بخواهد بیفتد با بررسی‌های فنی، کارشناسی و سایر ملاحظات انجام می‌شود و بدون نظر مراجع تاثیرگذار اقدامی صورت نمی‌گیرد. خارج از این چارچوب، همه صحبت‌ها در حد پیشنهاد باقی می‌ماند.

مالکی یادآور شد: از سال ۱۳۹۴ در سازمان ملی زمین و مسکن یگان حفاظت تشکیل شد و اراضی توسط یگان حفاظت می‌شود. درخصوص تعدی، دست درازی، تصرف عدوانی یا اشتباهاتی که انجام می‌شود یگان به سرعت وارد عمل می‌شود و برخورد می‌کند.در حال حاضر زمینی وجود ندارد که به آن تعدی صورت گیرد و رفع تصرف نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۹۶۸ مورد گزارش تعرض اراضی دولتی به یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن رسیده و پس از بررسی گزارشها مشخص شده ۴۰۰۱ مورد صحت داشته است. از این تعداد ۳۹۵۶ مورد رفع فوری تعرض شده و برای مابقی پرونده حقوقی تشکیل شده است.

وی درخصوص میزان کسری زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: بیشترین کسری زمین در فارس، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان، اصفهان، لرستان و همدان است. البته در این مناطق نیز تامین زمین در برنامه قرار دارد و ممکن است به زودی این کسری به صفر برسد. حدود ۵۰۰ هزار متقاضی داریم که تامین زمین آنها در دستور کار قرار دارد. مهمترین چالش ما در بحث تامین زمین وجود اراضی کشاورزی و نبود اراضی دولتی و ملی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha